Hoi, Ik ben inmiddels 14 weken zwanger en heb last van me onderrug tijdens het werken. Omdat ik veel bukwerk heb. Heb ik met me werkgever gesproken ze gaven aan dat ze me ziek gaan melden. Maar dat ik wel gewoon 3 uur ( wat ik dagelijks werk) werk maar dan lichte werkzaamheden. Omdat ze me ziek melden kunnen ze iemand anders inplannen zodat er geen hoge kosten voor ze zijn. Mag/kan dit wel? Ben gewoon aan het werk dan maar minder werken.
Beste ilayda, Je geeft aan dat je last hebt van je rug en dat je daarom andere (lichtere) werkzaamheden doet. De werkgever heeft dan inderdaad het recht om je ziek te melden bij UWV. Je bent ziek als je niet in staat bent je eigen werkzaamheden te verrichten. Volgens de Wet Poortwachter is het wel nodig dat jij en de werkgever kijken naar vervangende werkzaamheden voor jou. Je mag dus wel lichte werkzaamheden verrichten. Actuele informatie over de Wet Poortwachter vind je op de site van de Rijksoverheid . Ik wens je veel sterkte met je rug en een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare