Wat te doen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Zoe10, 21 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    Lieve meiden ik weet niet meer wat ik nu het beste kan doen.
    Mijn dochter is nu bijna 4 maanden en zit al even op 5 flessen van 180-6 nutrilon pepti (ivm KMA) en jbpm (ivm spugen) de laatste dagen heb ik het idee dat ze hier niet meer genoeg aan heeft.

Ze begind steeds vaker steeds vroeger te huilen om de fles. Die dan liefst zo snel mogelijk leeg gaat. Daarnaast steekt ze steeds haar vuistjes in haar mond of grijpt ze de speen die ze snel weer uit spuugd als ze door heeft dat daar niets uit komt.

Volgens het cb en de pakken van nutrilon zit ze aan het maximale van flesvoeding per dag. Dus daar kan ik niet meer mee ophogen.

Dan blijft over bijvoeding, dan wel rijstepap of groentehapje.
    Maar ze heeft nog steeds veel last van haar darmpjes: krampjes, moeilijk poepen, hard werken voor een volle luier en veel lucht.

Overal lees ik dat als je kindje last heeft van haar darmpjes dat bijvoeding dan juist wordt afgeraden tot 6 maanden. Maar ze gaat het niet nog twee maanden vol houden op 5 flessen van 180-5.

Wie heeft tips, adviezen, ideeën?

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Doet ze wel lang genoeg over de fles?
    15-20 minuten is toch wel nodig, puur vanwege de darmen.
    Al een andere fles of andere speen geprobreerd?
    Hier ondanks 1,5 schep jbpm speen 2 en avent fles.
    De dr. Brown fles schijnt goed te helpen tegen veel lucht. Tussen het drinken door even laten boeren? Kan ze wel goed boeren? Gebruik je iets van infacol of sab simplex om darmkrampjes te minderen?

Rijstebloem is bij mij op het cb heel duidelijk afgeraden aangezien dat de ondergrens van bijvoeden toch echt 4 maanden is. En omdat jij aangeeft dat ze nog veel last heeft van kramp zou ik daar zeker niet aan beginnen nu al. Hier zei het cb dat ze dan liever had dat er in een hongerige periodes af en toe eens over de 30 schepjes grens heen gegaan wordt. Ook zou je extra water in een fles kunnen doen, kijken of ze het daar iets langer op volhoud.
    Dus dan zou je kunnen beginnen met alle flessen 200cc water en 6 schepjes voeding. Dat kijk je een paar dagen aan. Als dat niet werkt zou ik eens kijken wat ze doet als je 2 van de 5 flessen 210cc water met 7 schepjes voeding geeft.
    Hopelijk genoeg info voor je!

3. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    Dank je wel voor je reactie.
    Ja gelukkig doet ze wel gemiddeld 20 minuten over een fles.ik gebruik voorgekookt water met dyfrax flessen met speen s en 10 druppels sab-simplex.

Boeren is wel een dingetje. Ik probeer haar tussendoor te laten boeren, maar ze gaat dan snel huilen omdat ze verder wil drinken, en na de fles kost het soms ook wel vele rondjes lopen voor een goede boer.
    Ook tussen de flessen door proberen we er nog een boertje uit te krijgen.

Meer water deed ik er al in de laatste twee dagen, maar af en toe 210-7 ga ik zeker proberen.
    Hoe erg is het als dit eventueel elke dag zou worden?

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #4 piccolina, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt: 21 dec 2013
    Ik had ook hongerige baby ze kreeg ook wat boven 1ltr vaak.
    Maar niet meer dan 30schepjes wel extra water.
    Ik weet niet waaraan het precies lag: ze had vermoeden kma maar was niet zo, ze had reflux, ze had ook alle flessen leeg, ze had lastige ontlasting en krampjes, was erg huilerig etc.
    Verschillende adviezen zie je bos niet meer.
    Uiteindelijk was ontlasting zo erg bij 4 mnd dat we florax kregen, na wat lezen hebben we besloten het niet te gebruiken.
    Op eigen initiatief zijn we overgestapt op standart voeding.
    Het ging gelijk 20x beter: ze poepte normaal en had geen last van spugen. Ze spuugde wat zure klein mondje doet nog steeds af en toe maar nu zie ik het verband met druk zijn.
    Dus het voeding was grote probleem en standart was gewoon haar voeding.
    Hapjes gingen erg moeizaam na wat speurwerk en adviezen bleef ik introduceren 1-2 lepeltjes per week milde soorten: courgette, bloemkool, pruimen. Dat ging goed. Na 6 maanden darmen waren al gewent en nu eet ze alles gewoon.
    Ze eet nu ook veel veel dan andere babys maar dat ligt aan haar metabolisme en bewegingspatroon.

Wat hongerig betreft omdat ze zoveel last had van alles huildr ze wel vaker maar niet altijd was dat honger. Met hongerige baby is beter om steeds hetzelfde schema aanhouden zodat je weet of het honger is of niet dat gehuil en dat baby weet waneer hij kan eten verwachten.
    Dat beviel hier goed. Was ze huilerig 30-60 min voor tijd gaf ik gewoon eerder of 1/2 daarvan en later andere 1/2.

Wat boeren betreft: beter niet tussendoor boeren maar op het eind.
    En bij boeren op schot zetten bewegen lig-zit en rug hard wrijven en klopjes geven. Infacol kan je kopen maar mijn ervaring zegt dat het allemaal onzin is.

Over 1 ltr gaan in water niet erg. Over 30 schepjes gaan mag niet. Schadelijk voor niertjes.
    Bij fles tel je 180cc en niet 200cc zeg maar

Overigens wat mijn dochter had en heeft steeds is fles binnen 10 min leeg zelfs pap krijgt ze met speen 1 binnen 10min weg;)
    Ze trilt gewoon als ze flesje zit. Ze houd zelf flesje stevig en als het even weg is barst ze. Na flesje huilt ze altijd even 5sec.
    Bij drinken moet ze altijd iets vast hebben in handen wat ze kan knijpen.
    Het is gewoon haar gedrag van geboorte af.
    Vaste eten eet ze ook zo hihi lepeltje na lepeltje net lange tijd tussen barst ze in tranen. Ze staat steeds in stoel etc dus lastige dreumes is het ;)

5. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    Hier wel altijd vaste tijden aangehouden voor de fles met max half uurtje ernaast. Dus als ze gewoon aan het spelen was op de juiste tijd, sliep ze dan maakte ik haar Max een half uur na de tijd wakker, was ze pieperig, hongerig, dan Max half uurtje te vroeg.

Dit heeft bij haar al heel lang goed gewerkt, maar ik zit nu dus iedere keer op een half uur te vroeg. Hiervoor betekende dit dat we de flessen moesten ophogen waarna het altijd gelijk weer goed ging met de fles tijden.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou niet wakker maken -waroom??
    Schema veranderen is heel normaal.
    Ik zou haar laten bepalen waneer ze wil eten en zo het aanpassen steeds.
    Gewoon bijvoorbeeld 4 uur tussen flessen aanhouden of minder

Ze kan ook huilen over andere dingen dan honger maar flesje bied haar trost plus lekker vol buikje ook al is niet erg honger.
    Steeds meer flesjes geven betekent dat je geen marge hebt dat ze steeds meer went aan veel hoeveelheid

7. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    @piccolina, welke voeding hadden jullie dan voor de verm. KMA?

Hier begonnen met standaard, daarna ha. Werkte niet, daarna omneo, dit maakte de krampjes mogelijk nog erger.

En uiteindelijk pepti, pfff wat een verademing. Ze kon eindelijk alleen liggen. De krampjes zijn nog niet over maar zo veel minder. Daarnaast heeft ze nu elke dag een poep luier ipv om de drie/vier dagen.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #8 piccolina, 22 dec 2013
    Laatst bewerkt: 22 dec 2013
    Eerst standaard - dan comfort(omneo) ivm spugen(werd beter)-dan pepti (kraampjes en obstipatie weg maar verder geen verandering)-dan comfort weer(obstipatie werd erger)-dan standaard.

Heeft ze aangetoond kma of zitten jullie nu eerst te testen?
    Pepti is lichter verteerbaar dus krampen moesten juist verminderen.
    Omneo of comfort inderdaad veroorzaken vaak onrust on darmen en moeilijk poepen.

Mijn dochter kon ook nooit rustig liggen alleen maar toch geen kma
    Maar goed nu ze kan kruipen lopen kan ze opeens alles.. Lag echt aan dat ze veel wil maar niet kon. Bij ons pepti 2 weken gegeven gaf geen verandering in haar gedrag.

Ik denk dat je beter gewoon de schema haar laat bepalen. Pin je vast aan 30 schepjes en verdeel het door de dag. Bij 4mnd kan je probeten starten met courgette van dat zal nooit kraampjes komen is echt zo goed verteerbaar. Geef eerst 1 lepeltje per dag met wat olijfolie.
    En pruimen gedroogde stomen en dat geven is ook goed voor darmen.
    Probeer voorzichtig en kijk wat het doet.
    Maar in principe is zo dat darmen moeten wennen aan vaste voedsel dat heeft tijd nodig en met blijven voorzichtig introduceren zal met 6 mnd het als tering gaan.
    Als het niet goed gaat introduceren dan stop voor week en probeer weer later. Het zal steeds beter gaan.
    Met echte kma is vaak zo dat kind ook op eten reageert met obstipatie (werd ook dus bij ons gelijk aan kma gelinkt). Maar ik starte met wortels wat juist dus krampen veroorzaakt en met broccoli was niet goede keuze maar als je niet dip zoekt weet je ook niet wat is beter geven eerst.
    Je gaat op de algemene keuzes en wat in potjes wordt aangeboden.

Mijn dochter nu 8mnd zit op 3 flesjes gelukkig.
    Ik heb schema maar ik geef haar ruimte om het zelf reguleren zo zat ze nog 2 weken terug aan 4 flesjes en ud vanzelf weggegaan zeg maar omdat ze genoeg aan vaste eten heeft nu.

O ja en geef geef rijstemeel dat veroorzaakt ook krampen. Hier pad vanaf 6mnd kon ze echt alle pap eten: rijst, spelt, meergranen

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter kreeg Neocate, nog lichter verteerbaar dan pepti. Zij had ook voortdurend honger. Ze heeft dus een hele tijd flessen van 210 gekregen. Dat was geen probleem, want in België bestaat die 1 liter regel niet.

Met jouw situatie zou ik toch eerder kiezen voor meer melk dan nu al bijvoeding. Succes!

10. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    Toch raar dat er andere regels gelden in België dan in Nederland.
    Maar ik heb er nu wel minder "angst" voor om over die grens heen te gaan.

Ja de KMA is aangetoond, Cb wilde nu alweer een provocatie test gaan doen voor de volgende verklaring, maar daar wil ik nog echt mee wachten. Ze heeft nog ruim twee maanden een geldige verklaring voor de vergoeding.

Gister laatste voeding 210-7 en dan afgieten tot 210 gegeven en ze heeft tot 8:30 geslapen. Toen eerste fles 180-6 en ze slaapt nu nog.

Ik ga de laatste fles wat vaker ophogen als ze dat aangeeft, kijken hoe dat gaat. En dan volgend jaar maar langzaam beginnen met eerste groente hapje.

@piccolina, dank voor je tip van courgette. Pruimen klinkt wat enger, maar eerst even kijken hoe ze reageerde op de courgette. Heb je nog meer tips of juist afraders voor groente hapjes bij darmkrampjes?

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Courgette en pompoen zijn zacht voor de darmen. Van worteltjes raakte mijn dochter verstopt.

12. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Bloemkool is ook heel zacht voor de darmen.
    Ik heb de tip gekregen van iemand hier op het forum om het als volgt te doen:
    - maandag: bloemkool
    - dinsdag: bloemkool
    - woensdag: bloemkool
    - donderdag: sperziebonen
    - vrijdag: sperziebonen
    - zaterdag: sperziebonen
    - zondag: bloemkool
    - maandag: nieuwe groente (brocolli, worteltjes)

Het is dan dus 3 dagen dezelfde groente, vervolgens 3 dagen een andere groente, dan 1 dag de eerste groente en daarna weer 3 dagen een nieuwe groente. Dit werkt hier echt super!!!!!
    Op deze manier kun je uitsluiten welke groente wel werkt en welke niet. Houd er rekening mee dat je sommige groente wel 15-20x moet geven voordat ze het lekker vinden.
    Ik zou in geen geval beginnen met fruit, groente is voor de darmen veel milder.

Voor nu gewoon alleen de fles geven en als je de laatste fles een schepje meer zou geven dan is dat zeker geen probleem. Liever een schepje meer als nu al bij gaan voeden.

Succes!!!

13. Zoe10

Zoe10 Bekend lid

3 sep 2007
    551
    2
    16
    Lieve meiden allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Zo fijn dat jullie willen mee denken. Met alle tips en regels die je overal leest, zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik ga proberen haar zo lang mogelijk tevreden te houden met in de avond een extra schepje.

Oh en ik hoop zo dat die kleine meid van mij snel van die vervelende krampjes af is.

Deel Deze Pagina