Beste kraamdeskundigen, Mijn dochter is nu 2 weken jong. En we zijn met zn drieen nog heel erg aan het wennen aan elkaar maar genieten ook volop van ons gezin. De eerste week was heftig omdat ze rond 4 uur veel ging huilen/krijsen en erg overstuur was. Na een paar dagen kwamen we er achter dat ze pijn had. Tijdens die huiluren hoorde je constant haar darmen rommelen. We gebruiken nu precies een week infacol. Dit helpt goed. Ze krijst absoluut niet meer, als ze er nu last van heeft dan huilt ze maar even en dan ontspant ze weer, om later weer even te huilen en dan weer te ontspannen. Ze heeft het nu nog dat ze vanaf 4 uur een beetje wakker blijft na de voeding. We houden haar dan gewoon beneden en dan is ze rustig. Je ziet dan wel dat ze moe is, maar ze komt niet in slaap. En over de nachten. Die beginnen goed. Ze komt meestal rond 11 uur voor een voeding en slaapt dan direct in. Dan komt ze meestal rond half 2 a half 3. Maar na deze voeding valt ze bijna nooit in slaap. Ze blijft rondkijken, een beetje piepen en als ik dan weg ga dan gaat ze huilen tot je weer terug komt. Als je bij haar blijft is ze stil maar wel onrustig, ze ademt vlug en zuigt veel op haar speen. Het lijkt dat ze dan een beetje last heeft van haar buikje, want je hoort dan darmen rommelen. We hebben een vast regelmaat. Ik voed op haar kamertje met een heel klein lampje van de babyfoon aan, voor de voeding geef ik infacol, ik geef de ene borst, ik verschoon haar en geef dan de andere borst. Dan probeer ik nog een boertje te laten doen en leg haar dan in haar bedje. Ze heeft 's nachts nog een kruik. Nu heb ik al een paar nachten met haar in mn armen gelegen om zelf ook nog een beetje rust te pakken omdat ze niet in slaap valt. De vragen die ik heb: -Wat kan ik er aan doen om haar na de tweede voeding 's nachts ook door te laten slapen? -Mag je onbeperkt infacol geven? We geven nu standaard twee pipetjes per voeding. En als we zien dat ze pijn heeft geven we tussendoor ook wel eens een pipetje. -Zou een puckababy iets voor haar zijn voor 's nachts? ik hoor daar goede verhalen over. Of hebben jullie zoiets van: het valt allemaal wel mee, ze is nog jong het hoort erbij? Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te schrijven zodat jullie een goed beeld kunnen krijgen. Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en dat jullie misschien wat tips hebben. Alvast hartelijk bedankt!
Hoi hoi, Wat ik lees, is een normaal verloop voor een baby van 2 weken. Groeit ze goed? Bijna alle baby's zijn in de avonduren wat meer wakker. Ze willlen dan wat meer voeding vaak, en wat meer aandacht. Probeer in alles een middenweg te pakken. Altijd in bed is niet goed, maar altijd beneden is ook niet goed. En zo is het met alles. Als je een middenweg pakt, dan kun je haast de fout niet ingaan met gewennen. Als je iedere keer, als ze huilt haar er uit haalt, dan went ze eraan, en wil ze dat altijd. Als je 's nachts met haar op de arm ligt, dan wil ze dat na een tijdje altijd. Laat haar gerust eens huilen, vooral overdag. Vooral als ze zo maar een beetje ligt te pruttelen, en niet echt doorhuilt. Ze leert zo zichzelf te ontspannen, en kan in slaap vallen. Als ze iedere keer stil wordt tussen twee huiltjes in, dan is ze bezig om zich in slaap te huilen, en dan moet je dan ook gewoon laten gebeuren 's nachts is dat natuurlijk moeilijker, dan is het lastig om aan te horen. Je zou haar 's avonds in bad kunnen doen, in plaats van 's morgens. Ik denk dat het nog te vroeg is, om meteen al een puckababy te bestellen. Ze heeft geen notie van het verschil tussen dag en nacht, dus is ze ook 's nachts wel eens wakker. Het komt wel goed, maar heeft even de tijd nodig. Wel is het belangrijk dat ze goed groeit.... Hoe is de temperatuur met de kruik? Ik zou de infacol niet vaker gebruiken, dus alleen maar vlak voor de voeding. Groetjes Adrienne
Hoi, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Vanmorgen is ze gewogen en helaas zit ze nu nog 100 gram onder haar geboortegewicht. ZE heeft nu ook een paar dagen achter de rug dat ze overdag heel slaperig is. En tijdens de voeding valt ze dan in slaap. Heeft u misschien tips hoe ik haar goed wakker kan houden? Ze blijft goed op temperatuur. Ik temp 's morgens vaak even en dan is ze altijd rond de 37 graden. We zullen proberen dan gewoon maar te kijken wat op dat moment het beste is om vast te houden of niet. En te laten huilen of niet. Bedankt weer!
Hoi hoi, En wat zegggen ze op het CB er van? Of hebben die niet gewogen? Het lijkt er wel op of er te weinig productie is. Is dat zo? Of heb je het idee dat dat zo is? Dan is het zaak om haar meer aan te leggen, want dan heeft ze honger, en wil zelf regelen dat er meer productie komt. Als je haar vaker aanlegt, soms wel 12 keer op een dag, dan is de productie weer snel op peil, en zal ze het ook wat beter gaan doen. Dat noemen we een regeldag. Om vraag en aanbod weer op elkaar af te stemmen, komt ze dan vaker, en dan slaapt ze snel weer, maar na een uur of anderhalf komt ze weer. Leg dan gewoon weer aan, dan is het des te eerder op peil. Heb je een kolf? Een keer tussendoor kolven is ook goed hoor. Dus veeeeel aanleggen een paar dagen. Wil je me wel op de hoogte houden? Groetjes Adrienne
Hallo, Bedankt weer voor de reactie. Ze is op het cb gewogen. Nu moet ik morgen terug komen om nog een keer te wegen. Als ze niet is aangekomen dan moet ik misschien gaan bijvoeden met kv. Ik wil haar op zich best wel vaker aanleggen maar ze slaapt gewoon veel. Als ik haar wakker maak dan drinkt ze een paar slokjes maar valt dan weer in slaap. Als ze zelf komt dan drinkt ze aan 1 borst vrij goed rond de 10 a 15 minuten, ik moet haar dan wel af en toe wakker houden door aan haar voetje te wrijven enzo. De tweede borst doet ze 's nachts vaak wel maar overdag valt ze in slaap en is ze daarvoor niet wakker te houden. Ik heb nog geen kolf. Die gaan we misschien wel aanschaffen. Heeft u misschien tips om haar goed wakker te houden?
Hoi hoi, Die tip heb ik wel. Ze heeft volgens mij geen energie meer, en slaapt daardoor veel. Borstvoeding kost veel energie, dus ook dat kan ze niet meer goed nu. Het beste kun je dan kunstvoeding bij geven. Ze drinkt die veel makkelijker dan de borstvoeding. Daardoor krijgt ze weer meer kracht, en zal ze de borstvoeding beter gaan drinken. Tegelijkertijd moet je dan wel kolven, zodat de productie meer wordt. Hetgeen je kolft mag je dan ook met de fles geven, aangevuld met kunstvoeding. Op het CB morgen pakken ze dit wel op. Laat even weten hoe het verder gaat. Ik wil je wel ondersteunen tijdens deze periode. Je hoeft je niet direct zorgen te maken hoor, het komt goed. Ze krijgt gewoon iets te weinig eten, waarooor je in een cirkeltje zit. Tot horens! Groetjes Adrienne
Owww. Dank je wel voor je lieve reactie. Dat doet me ontzettend goed! Dank je wel! Ik baal zo gigantisch hiervan. De eerste week was ze veel overstuur door darmkrampjes. Het gaat nu super goed en krijgen we dit... Nu slaapt ze juist te veel! Ik vind het ook gewoon heel sneu voor haar! Al lijkt ze er niet veel last van te hebben. Maar dat is misschien juist het probleem! Ik sta echt een beetje op het punt om nu al op te geven. Terwijl ik echt weet dat dit de beste voeding voor haar is. Maar ik baal gewoon dat we nu weer hiermee gaan tobben, terwijl ik me juist weer zo goed voelde! Ik wil gewoon graag genieten, en hierdoor krijg je toch weer veel zorgen! De cb had het van de week ook over eventueel bijvoeden. Dus ik ben benieuwd wat ze zeggen. Ik hou je in ieder geval op de hoogte! En super bedankt voor je steun tot nu toe!
Nog even kort terug, Het is niet nodig om te stoppen hoor, maar je moet hier even de juiste begeleiding voor hebben. Komt wel goed!! Groetjes Adrienne