mijn cyclus wisselt iedere maand 29 - 27 - 30 ik heb het gevoel dat mijn laatste menstruatie 2 dagen later begon dan eigenlijk moest.. en dat komt waarschijnlijk door stress en spanning die ik had... moet ik dan altijd evengoed de 1ste dag van menstruatie tellen als 1ste dag van cyclus (ook al was ik 2 dagen overtijd door stress) en wanneer is nou eigenlijk de eisprong... 14 dagen vóór de volgende menstruatie of 14 dagen ná de 1ste dag van menstruatie wij willen graag deze maand proberen maar ik kan niet meer peilen wanneer mijn eisprong is.. want deze zou eigenlijk a.s. vrijdag zijn maar ik voel nu al krampjes en meer slijm enz.
Je hebt een hele mooie cyclus hoor lang niet alle vrouwen hebben stipt een cyclus die elke maand even lang duurt. Gemiddeld komt je eisprong 14 dagen voor je menstruatie, maar alles tussen de 10 en 18 dagen is ook mogelijk. 14 dagen is maar een gemiddelde. Je zou kunnen letten op je slijmverlies om je eisprong te bepalen. Rond je vruchtbare periode heb je vaak rekbaar eiwitachtig slijm. Dan is het een goede periode om te klussen. Daarbij als je na je menstruatie begint met klussen en dan zo 3x in de week, dan zit je altijd goed en mis je je eitje ook niet. En als je echt meer zekerheid over je eisprong wil, dan kun je altijd nog ovutesten gaan doen of tempen. Als je wat later dan anders ongesteld word dan reken je idd pas vanaf je menstruatie dag 1 van je cyclus. De cyclus ervoor duurt dan dus wat langer.
Je moet altijd de eerste dag van je menstruatie pakken als eerste cyclus dag. Ook als je twee dagen te laat bent. Het is heel moeilijk te zeggen wanneer je eisprong is. Ik heb bijvoorbeeld de fase na mijn eisprong( lf fase) maar 10 a 11 dagen maar sommigen hebben ook 14 a 16 dagen. Volgens mij is over het algemeen de fase voor je eisprong wel 14 dagen. Het kan zijn dat je lichaam wel al bezig is met de voorbereiding van je eisprong. Volgens mij als je tussen de 10 en 20 dagen om de dag gemeenschap hebt zit je wel goed denk ik. En als je er nou helemaal niet meer uit komt zou je ook nog kunnen beginnen met ovulatie testen om enig inzicht te krijgen in je cyclus.