Zwangerschapsdiabetes en dalende waardes na 36.5 weken?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Spikkeltje, 1 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik hoor eigenlijk van iedereen dat de insulinebehoefte juist omhoog gaat naarmate de zwangerschap vordert, maar de mijne gaat nu (36 + 5) naar beneden! Gisteren een oliebolletje geprobeerd en na twee uur gemeten, 4.8. Okee, dat kan dan nog, blijkbaar goed verbrand, zag het in eerste instantie als mazzel want dan kon ik een bolletje mee eten 's avonds.

    Bij het avondeten, stamppot die ik vaker eet, 9 eenheden Novorapid gespoten, had ik twee uur daarna een waarde van 4.1 die verder daalde totdat ik een hypo kreeg! Vruchtensap op maar na een kwartier was de waarde nog steeds te laag, toen nog meer sap op en ook een boterham. Ik heb het ziekenhuis gebeld ook omdat de kleine al wat stiller was die dag en met die dalende waarde erbij vertrouwde ik het niet. Ik mocht komen voor CTG, alleen niet zelf rijden i.v.m. de hypo dus mijn man is van zijn werk gekomen. De hartslag van onze lieverd was gelukkig erg goed, alleen was 'ie wat stilletjes qua beweging, toen de suikers stabiliseerden verbeterde dat gelukkig!

    Ik had gisterenochtend ook al een nuchtere waarde van 3.5 en vanmorgen twee uur na mijn ontbijt een waarde van 4.6. Ik moet van de gyn vanavond minderen qua insuline. Op het CTG zagen ze wel wat harde buiken die ik verder zelf niet voelde, mijn vraag is nu zou de bevalling eraan komen en dat daardoor de suikers lager worden? Of weten anderen of bloedsuikers dit vaker doen de laatste weken vand e zwangerschap?
     
  2. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    344
    20
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Kan me voorstellen dat je daar van schrikt, maar voor zover ik weet, is een hypo vooral vervelend voor jezelf, het kindje heeft daar geen last van. Hoge waardes zijn slechter voor de kleine.

    Ik spoot al insuline voor de zwangerschap en toen is mij idd ook verteld dat de insulinebehoefte sterk zou stijgen naarmate de zwangerschap vorderde. Zowel de internist als de gynaecoloog hebben mij echter onlangs gezegd dat die behoefte vanaf 36 weken weer wat minder zou worden, dus dat klopt met jouw termijn.
     
  3. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Veel mensen hebben richting het einde van de zwangerschap minder insuline behoefte.
    Bij mijn laatste zwangerschap kon ik vanaf week 34/35 soms wel de helft minder eenheden spuiten dan enkele weken daarvoor.
    Is dus heel normaal.
    Wel vervelend want het kan echt per dag verschillen hoeveel eenheden insuline je moet spuiten.
     

Deel Deze Pagina