Gastouder vinden moeilijk?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Nicoletta, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik twijfel over wat we strakjes moeten gaan doen; creche, gastouder of een jaartje thuisblijven bij de kinderen. Alledrie de opties zijn mogelijk en alledrie met eigen haken en ogen.

Nu was ik me wel al een beetje aan het inlezen op gastouderbureaus maar eigenlijk wil ik het liefst iemand die we 'kennen'. Ook vind ik de bemiddelingskosten ook best hoog terwijl ik eigenlijk niet eens weet wat (lees: wie) ik ervoor terugkrijg.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

2. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Toevallig hebben wij vandaag besloten dat ze naar een gastouder gaat.

Wij betalen alleen 25 euro inschrijfgeld.
    uurtarief is 5,77 maar we krijgen een groot deel terug per maand van de kinderopvangtoeslag.

We hebben vandaag een kennismakingsgesprek met de gastouder gehad zodat we zeten waar ze terecht komt en vooral bij wie.
    De klik tussen haar en onze dochter was goed dus we gaan ermee starten.
    Eerst een proefperiode van 6 weken, als het in die 6 weken niet bevalt kunnen we per direct stoppen en anders opzegtermijn van 1 maand.

Ik vond het eerst ook nikt eerlij gezegt maar we kunnen niet anders, geen kdv hier in het dorp en geen familie in de buurt wonen en vrienden werken natuurlijk zelf ook.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben inderdaad iemand die ik al (een beetje) kende. Ik ben lerares en heb haar beide kinderen in de klas gehad. Dus dat voelde al vertrouwd. We hebben dus eerst de gastouder gekozen en er daarna een bemiddelingsbureau bij uitgezocht, haha.

Wij betalen 27,50 per maand aan het bureau.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    als je kinderopvangtoeslag wilt aanvragen heb je een gastouderbureau nodig.
    Je kunt een bekend iemand wil aanstellen als gastouder maar die moet dan ingeschreven bij het register kinderopvang, spw niveau minimaal of veel ervaring met kinderen hebben en dan een evc-traject.
    De ggd komt controleren bij de gastouder.
    Niet zo simpel meer als een paar jaar geleden.

Wij zijn nog steeds tevreden over onze gastouder. Nadeel dat we het bureau niet per uur betalen. Balen want in de vakantie hebben we soms 4 weken geen opvang nodig maar moeten we wel minimaal 60 euro betalen.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij hebben via google onze gastouder gevonden, gewoon bij ons in het dorp. Het klikte meteen erg goed, dus we hebben ook niet getwijfeld. Over 3 maanden gaat Hidde naar haar toe, maar nog even niet aan denken...

6. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Wij moesten wel voor een gastouder kiezen, aangezien we beide wel eens om 6 uur 's ochtends de deur uit zullen moeten. Al zal dat niet zo vaak voorkomen als ik eenmaal weer ga werken. Vind dan maar eens een kdv wat zo vroeg opvangt.
    We hebben een gastouder gevonden 5 minuten lopen bij ons vandaan en zij vond het geen probleem om zo vroeg op te vangen!
    Het is voor ons geen bekende, we hebben nu contact via mail, en als de kleine geboren is komt ze sowieso, samen met haar zoontje, op kraambezoek en tijdens mijn verlof zullen we nog vaker bij elkaar op bezoek gaan zodat we elkaar toch beter leren kennen.
    Voordeel van gastouder vind ik ook dat je per uur betaald en niet per dagdeel.
    Heb trouwens gewoon gezocht naar gastouderbureau in de buurt en op de site stond een stukje tekst vd gastouder wat me meteen aansprak.

7. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Het handigste is, als je zelf al iemand weet, om dan een goedkoop bureau te zoeken. Ik ben zelf gastouder en ben op die manier (weer) begonnen. Na enig speurwerk heb ik nu een bureau wat je wel per uur betaalt, wat handig is, want ik vang alleen kindjes van juffen op, dan hoef je in de vakanties niet te betalen. Het is ook een goedkoop bureau, nl. €0,25 per uur (er zijn ook bureau's die 2,50 per uur rekenen), intake en evaluatie (verplicht in de nieuwe wet) komen daar nog wel bij, maar tot nu toe wel de goedkoopste optie. ik betaal als GO het bureau, dus kan dat ook weer als kosten aftrekken.
    Of je makkelijk iemand vindt is afhankelijk van waar je woont en wat je wensen zijn. Als je bv. al om 6.00 uur 's morgens opvang nodig hebt of voor veel dagen, is het vaak lastiger. Je moet net geluk hebben, ik ken hier in de buurt een hele goed GO, die nu net plek heeft, omdat ze net weer begonnen is na haar zwangerschapsverlof en er zijn ook wel periodes, dat ik niemand weet om iemand heen te verwijzen, als ik zelf geen plek heb.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zijn de bemiddelingskosten 55 euro. Gastouder krijgt 4,50 per uur. Neem 80 uur af en zit dan qua uurtarief net iets boven maximum wat de belastingdienst vergoed.
    Straks met 2 kindjes is het 90 euro begeleidingskosten en valt het uurtarief weer binnen de maximale vergoeding.
    Overigens betalen we de vakanties wel door en bij ziekte (mits dat natuurlijk niet langdurig is).

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij hebben flexibele opvang bij de gastouder en betalen per afgenomen uur 0,90 cent aan bemiddelskosten. Ik vind dat erg netjes omdat we bijv in april maar 16 uren nodig hebben.

10. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Hier komen de kindjes toch al gauw 80 uur per maand en dan is het niet meer zo netjes €0.90 per uur, zeker als je nagaat wat zo'n bureau daarvoor moet doen (bijna niks dus, even het geld doorsluizen!)

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    ja ik kan me voorstellen dat als je kindje 80 uur per maand gaat die kosten van 0,90 cent wel erg hoog uit vallen. Wij nemen gemiddeld 27 uur per maand af per kind. Dat komt ongeveer uit op 40 euro per maand aan bemiddelingskosten. Dat vind ik nog mee vallen. Mijn moeder kreeg voorheen ook geld voor het oppassen. Toen waren wij 100 euro per maand kwijt. Dat vond ik echt zoveel geld

12. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Maar naast die bemiddelingskosten betaal je toch ook nog de gastouder of begrijp ik 't nou verkeerd? Als je inclusief bemiddelingskosten dan niet boven de €5,09 uitkomt en je krijgt toeslag, dan betaal je misschien minder dan €100 zelf. Als je een duur bureau hebt en dito gastouder, dan betaal je misschien meer, omdat je over het bedrag boven die €5,09 dan geen toesllg krijgt. Een goedkoop bureau kan dan soms veel verschil maken.

13. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Wij betalen zelfs 1,50 euro bemiddelingskosten ;) en 4,40 aan de GO

14. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dan heb je best een duur gob, maar het hangt sterk af van het aantal uur dat je per maand afneemt.

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij betalen inclusief gastouder, en bemiddelskosten 5,65 per uur.

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het verschilt idd per bureau hoe ze werken. Het ene bureau vraagt per uur een bemiddelingsbijdrage, het andere bureau gewoon per kind per maand. Ik vind dat laatste zelf het meest redelijke, omdat zij er weinig méér werk aan hebben als het om meer uren gaat. Maar het verschilt per situatie of je dan meer betaald.

Voorbeeld:
    Kindje 1 komt 30 uur per maand x 0,50 cent per uur = 15 euro per maand
    Kindje 1 komt 30 uur per maand + vaste kosten van 20 euro = 20 euro per maand

Kindje 2 komt 80 uur per maand x 0,50 cent per uur = 40 euro per maand
    Kindje 2 komt 80 uur per maand + vaste kosten van 20 euro = 20 euro per maand

Oftewel, je moet het even per situatie uitrekenen hoeveel je zo'n bureau betaald. Het handigst is als je een gastouder kunt vinden, waarmee je dan samen een bureau kunt uitkiezen. Ik ben zelf gastouder, en zou het geen probleem vinden om voor een kindje me aan te sluiten bij nog een ander gastouderbureau. Dat kost verder niets, kwestie van inschrijven, en soms vinden ouders dat prettiger.

Kijk eens op www.degastoudercentrale.nl daar kun je zoeken op gastouders in jouw omgeving, en meteen zien of ze plek hebben op die dagen!

Deel Deze Pagina