Onze peuter gaat over naar een groot bed. Het bed heb ik al op het oog, maar een matras kiezen vind ik best lastig. Bij de Ikea nu 3 op het oog, met lichte voorkeur voor het foammatras dat nergens op gebaseerd is. Alternatieven zijn binnenveren of pocketveren. Bij zijn broer was het anders omdat hij toch al wat ouder was. (Eerst peuterbed, die stap slaan we nu bewust over) Iemand tips/ goede ervaring?
Ik ben zelf op de matrassen gaan liggen. Het matras dat het lekkerste lag hebben we genomen. Op die leeftijd (en met dat gewicht) is een dure matras nog niet nodig. Een zachte (maar niet teveel). Dus wel een beetje stevig maar geen plank. Ik zou bij ikea ook even de waterdichte moltons meenemen met badstof bovenlaag. Paar euro en zitten er hier standaard omheen ivm ongelukjes en ziek zijn.
Mijn jongens hadden een foammatras. Zelf kunnen wij er niet op liggen. Maar een volwassene weegt een stuk meer. Als het voor ons goed zou liggen is het waarschijnlijk te hard voor de kinderen. Hun matras was van de Ikea. Ik vond het vooral belangrijk dat de hoes wasbaar is en niet te synthetisch voelt. Ongelukjes hebben ze nooit meer gehad nadat we het even aangekeken hebben met droge luiers. Bij de eerste tekenen van ziekte leggen we er een waterdichte molton onder. Mijn middelste kan erg warm worden. Daarom vind ik een continu gebruik niet echt handig bij hem. Een paar weken terug hebben we ons bed vervangen en de matrassen doorgegeven. De bovenste centimeters zijn traagschuim (viscose). Volgens mij vinden ze dat wat prettiger liggen. Maar de pocketvering die eronder zit zal weinig wijken onder hun gewicht. Gewoon schuim is denk ik prima. Maar viscose is nog net wat prettiger. Nu ik erover nadenk lagen de jongens als baby ook op traagschuim. Zij sliepen veel makkelijker dan mijn dochter. Die sliep pas echt goed toen ze op traagschuim lag.
Onze matrassen doorgeven is ook een idee, we hebben altijd met een topper geslapen, ze zien er nog heel mooi uit. Ons bed is inmiddels behoorlijk oud, maar het ligt nog steeds heel lekker. Vaak als ik ergens anders slaap heb ik pijn in mijn lichaam… ik ga er even over nadenken! Hier toen ze baby waren ook altijd voor traagschuim gekozen, volgens mij werd dat aangeraden als meest veilig. Maar dat matras is alweer 8 jaar oud, dus dat weet ik niet meer zeker.
Goed idee van de waterdichte molton. Mijn oudste was meteen nachtzindelijk, geen een ongelukje gehad, maar dat kan nu natuurlijk anders verlopen.
Wij hebben hier de Vestmarka van de Ikea gekocht. Wilden eigenlijk het foammatras kopen van rond de 70,- dacht ik. Maar deze was uitverkocht toen. Uiteindelijk echt geen slechte keuze want we zijn er zelf op gaan liggen en is echt een heerlijk matras. Super stevig maar wel zacht en dik dus deze gaat echt wel een tijd mee gok ik zo. Oh en de tip van die waterdichte molton zou ik ook aanraden, die hebben we hier ook en is perfect! Hebben we zelf ook eventjes om ons matras gehad in de laatste weken toen ik zwanger was. Top ding!