Overproductie bv, hoe er mee om te gaan

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Micha 2, Jun 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Micha 2

Micha 2 Bekend lid

Jul 4, 2010
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 3 weken oud en ik heb opnieuw, bij mijn dochter had ik het ook, te maken met overproductie.
    Het probleem waar ik nu tegenaan loop, is dat mijn zoontje veel lucht mee naar binnen krijgt, omdat mijn melk er echt uit stroomt.
    Nu net heb ik voor de voeding 50 ml afgekolfd, in nog geen 5 minuten het laatste beetje druppelde er zo uit, met een handkolf.
    Hij heeft nu net heerlijk rustig kunnen drinken en ik hoorde veel minder lucht naar binnen gaan.
    Klinkt natuurlijk goed, maar ik weet uit ervaring dat dit juist averechts werkt voor. De overproductie.
    Maar mijn zoontje heeft echt last van de extra lucht die hij mee naar binnen krijgt.
    Hoe kan ik hier het best mee omgaan?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Op zich is dit een prima methode, wanneer je echter heel erg veel last hebt van overproductie (en daar was je al bekend mee bij je vorige kindje begrijp ik) heeft het inregelen van teveel naar voldoende melk meer tijd nodig.

Is het mogelijk dat je de eerste stroom weg laat open zonder gebruik van kolf? Dus met de hand toeschietreflex opwekken en opvangen in een katoenen luier? Of afhalen wanneer je kindje het toeschieten van je melk opwekt? Dan wachten tot de stralen afbuigen of zelfs gaan druppen (dan is de grootste spanning eraf) en dan de boel droogmaken en opnieuw aanleggen. Doordat je geen kolf gebruikt houd je op de lange duur de overproductie niet in stand.

Je zou ook kunnen proberen om 1 x per dag helemaal leeg te kolven na een voeding bijvoorbeeld. En dan in blokken van 3 uur voeden: komt je kindje binnen 3 uur: dan voed je dezelfde borst, na drie uur wissel je van kant. Zo blijf je niet beide borsten stimuleren bij iedere voeding.

Het kan zijn dat je vooral last hebt van een krachtig toeschietreflex, hier doe je niet zo veel aan, het eerste toeschieten weg laten lopen is dan het makkelijkst.

Blijf letten op goed (diep) aanleggen: bij veel of krachtige melkstroom willen kindjes nog wel eens iets 'terugtrekken', dit kan heel minimaal zijn maar klachten en aanzuigen van lucht tot gevolg hebben. Een rechte houding (halfzittend, rugby) kan dan helpen.

Veel succes!
    Heidi

Share This Page