Probleem: dochter (bijna 3) maakt autogordel los!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mijnhumpie, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tja, de titel zegt het al: mijn dochtertje van bijna 3 zit sinds afgelopen zomer in een groep 2/3 autostoel (die je dus vastmaakt met de "gewone" gordel) en als ze heel boos is bijvoorbeeld, dan drukt ze dus gewoon de gordel los..!! :( :( En staat vervolgens naast me (tussenin zeg maar).

Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar ik vind het geen fijn idee als ze dit zou doen als ik op bijv. de snelweg rijd...

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen (behalve zeggen dat het niet mag)??

2. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Dat ken ik ... heeft de middelste drie keer gedaan en daarna nooit meer.

Toen wij dat de eerste keer zagen hebben we meteen de auto gestopt en uitgelegd waarom dat niet mag.
    Tweede keer weer gestopt en weer uitgelegd maar dit keer met de waarschuwing dat hij als hij dat nog een keer doet uit de auto moet stappen en niet verder mee mag rijden.

Tja, derde keer kan je je denken wat er gebeurde....gestopt, uitgelegd en uit de auto gehaald.
    Meneer was er zo geschokt van dat hij uit de auto moest en meteen beloofde het nooit meer te doen :D

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ja hier volstaat dat je zegt dat het niet mag

Wat ik ook heb afgesproken met Julian is dat als ik het zeg dat hij hem dan zelf af mag doen...

en hij wacht dan dus tot ik het zeg.

Dus misschien een afspraak maken voordat je gaat rijden.

Nu vast en als we er zijn mag je de gordel zelf losmaken.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

dit dus....

zo hebben wij het ook gedaan, onze zoon wil het graag zelf doen maar wij hebben hem gezegd dat het alleen mag als de auto stil staat en papa en mama zeggen dat het mag, en dan mag hij het dus zelf doen,

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja Same here... Sommige dingen mogen nou eenmaal echt niet.

Wel uitgelegd waarom je dus een gordel om moet en dergelijke maar ook hier gezegd dat ze kan gaan lopen als ze onder het rijden d'r gordel losmaakt.
    Bij het uitstappen vraagt ze ook altijd of het al mag inmiddels.

Groter probleem is hier dat ze d'r arm over de gordel doet ipv eronder.
    Dat zie je niet tijdens het rijden en is net zo gevaarlijk als geen gordel.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier zit ze nog in de 5 punts gordel, maar die klikt ze dus ook open.
    Eerste keer was -denk ik- min of meer per ongeluk, midden op de snelweg. Ze schrok zich kapot, en begon keihard te huilen! (ik geloof dat ik dr wel eens verteld had dat t heel gevaarlijk is als je niet vast zit) Ik kon pas een paar km verderop de weg af. Maar dat heeft r geloof ik wel meteen geleerd ;).
    Nu hoor ik standaard, zodra we geparkeerd zijn en ik de motor afzet, *klik*. Ze weet precies wanneer ze m los mag maken ;)
    Tegenwoordig kan ze m trouwens ook zelf vastmaken, dus das wel handig. Alleen niet strak trekken.

Niet echt tips dus, maar ik denk wel een keer heel boos worden en duidelijk maken hoe gevaarlijk het is (al werkt dat momenteel ook totaal niet bij allerlei gevaarlijke capriolen die ze uithaalt).. Succes!

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier toevallig gisteren ook zo'n gevalletje: op de snelweg zie ik haar achter mij ineens helemaal voorover buigen en aan de hendel (om de deur open te maken) trekken... Toevallig vorige week het kinderslot erop gezet!!
    Ineens dacht ik: wat kan ze trouwens ver naar voren hangen in die gordels? Toen zag ik dus dat ze haar beide armen er onderuit had gehaald. Vervolgens luisterde ze niet en deed ze er dus niet terug onder...
    Ben toen ook gewoon gestopt op de vluchtstrook, uitgestapt, haar armen er weer onder gedaan en wat strakker aangetrokken en nogmaals duidelijk gemaakt dat het niet mag en heel gevaarlijk is!
    Huilen natuurlijk...

Maar gisteravond toen ik haar in bed had gelegd zei ze nog een keer: mama, riempjes om houden, niet af doen!
    Had dus toch wel indruk gemaakt...ahum...ben benieuwd hoe het nu verder gaat!

Kan me wel voorstellen dat sommige kinderen inderdaad niet luisteren als ze zien dat je achter het stuur zit en er dus 'niet bij kan'... Zou dan ook de methode van Tamireya overwegen!

8. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goh, ik ben dus niet de enige met dit probleem..!! Bedankt voor alle reacties. Ja, misschien moet ik ook maar eens dreigen met lopen... Maar mijn dochter heeft er vaak lak aan als ik dat soort dingen doe...

Bijvoorbeeld als ik een situatie heb wanneer ze niet zelf wil lopen, dan zeg ik uiteindelijk: "nou, dan blijf je maar hier staan/zitten/liggen. Mama gaat naar huis. Doei!". En dan loop ik weg. Resultaat: zij nog harder janken en boos doen en komt ECHT NIET achter mij aan. Heb zelfs wel eens om een hoekje gewacht en gespiekt wat ze deed. Ze komt dus gewoon NIET! :x En dan moet je die reacties van mensen soms eens zien... Maar ja, toegeven is ook de oplossing niet. Uiteindelijk loop ik dan dus boos terug naar haar om haar onder 1 arm op te pakken en mee te nemen, pffff....

Lastig hoor, zulke situaties! Maar om even terug te komen op het autogordel probleem :D: ben dus bang dat ze ook echt niet toegeeft als ik zoiets uitprobeer. Ik kan moeilijk haar uit de auto zetten en dreigen met wegrijden in de hoop dat ze dan toch graag mee wil in de auto MET gordel om, en als ze dat niet wil toch wegrijden. Dat kan niet. Met als gevolg dat ik dus weer een "loos" dreigement heb uitgevoerd... :(

Lastig hoor!

9. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Kijk als ze echt niet luistert na duidelijk en pedagogisch verantwoorde waarschuwingen ! Een keer echt boos worden.

Die kleine van mij deed hèt steeds. Gek werd ik er van ! Toen in de stad het weer gebeurde en t ook nog eens chaos was met het verkeerd verloor ik mijn geduld. ! En bulkte een keer naar achter.

Ik was op zoek naar een parkeer plekje en mijn Meisje had in middels een driftbui op de achterbank en ineens zag ik twee politie agenten.

Hahahaha mijn meisje schreeuwde en lag op kop achter in. Ik riep die agenten erbij en die speelde het spelletje mee en die hebben haar ff haar fijn duidelijk gemaakt dat het heel stout is van haar.

Ze deden het met een knipoog maar ze was zo onder de indruk dat ze het nooit meer gedaan heeft ! Hahahahahaha

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Goh, op het juiste moment op de juiste plaats noemen ze dat toch??
    Wat goed dat ze het meespeelden, want op die leeftijd maakt de politie nog écht indruk!

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Mijn vader had ook een pedagogische manier (ahum).. wij waren toen al wel wat ouder, jaar of 5/6 denk ik.
    Die liet ons voelen hoe het is als hij op de rem stond en wij zaten niet in de gordels. Wel in een woonerf, dus hij reed 15 ofzo, maar je wordt toch ff naar voren geduwd. Schrikken dus.
    Wij hebben nooit meer onze gordel losgemaakt. Sterker nog, als mijn vader de auto startte en wij hadden onze gordels nog niet vast, waren we al aan het gillen: stop!!!ik heb mn gordel nog niet vast! :D

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mmm.. Zo heb ik het onlangs ook geleerd aan mijn vijfjarige dochter :). Zij deed na herhaaldelijk waarschuwen met uitleg over het waarom en hoe nog steeds haar gordels af.
    Nu heeft ze altijd braaf haar gordels om :p.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je met iets dreigt, moet je het ook waar willen maken... anders is het gewoon liegen (vind ik) en een kind opzettelijk bang maken.. En wat doe je in vredensnaam de volgende keer?

We hebben het hier ook gehad.. zoon ging met nog geen 2,5 jaar over naar de stoel. Hij heeft het 3 keer gedaan denk ik. We zijn elke keer onmiddelijk gestopt en hem uitgelegd dat het echt niet mag omdat het gevaarlijk is en omdat de politie het niet goed vindt. Eigenlijk was het heel snel over.

14. Saskia78

Dan zou ik dat dreigement goed timen... Bijv als je in de straat rijdt....

Neemt niet weg dat het een redelijk traumatische ervaring zal zijn lijkt me :)

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter maakt de riempjes van de Maxicosi Tobi los. De eerste keer schrok ik me rot en ben ik gestopt en wel zo boos geworden. Daar schrok ze erg van. Ik heb toen met haar afgesproken dat ze op plaats van bestemming best zelf de riempjes los mag maken maar zolang we rijden niet omdat dat gevaarlijk is. Dat gaat hier gelukkig prima. Zodra we zijn waar we moeten zijn klikt ze ze snel los.

16. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou, vandaag weer zo'n situatie gehad hoor. Dochterlief was moe en boos en ik zag haar handje al richting de gordelknop gaan... Ik de auto langs de weg gezet en boos tegen haar gezegd dat ze de gordel niet los mag maken en dat dat heel gevaarlijk is bla bla. En als ik nog 1 keer zie dat ze hem los maakt, dat ze dan kan gaan lopen (dit alles tussen het gegil door ;)). Roept ze heel hard terug: IK WIL LOPEN, IK WIL LOPEN, IK WIL LOPEN!!!!

Dus... :(

Ik ben weer gaan rijden en ze heeft niet meer aan de gordel gezeten, maar heb niet echt het gevoel dat mijn doel heb bereikt eigenlijk...

17. Saskia78

@mijnhumpie: daarom nooit dreigen met iets dat je niet waar kunt maken :)

18. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Ik lees even mee hoor!

Hier is onze dochter ook een ware houdini.
    Het is al begonnen in de MC Tobi waar ze zich makkelijk kon uitwurmen.
    Van de zomer is ze overgegaan op de vervolg stoel omdat we dachten dat ze dat vast wel fijner vond zitten.

Niet dus,mevrouw had al heel snel door hoe ze zich ook hier weer kon uitwurmen.
    Met het resultaat dat ze in een mum van tijd los op de achterbank zit.

Het probleem is dat ze dus nergens van onder de indruk raakt.
    Kreeg hier nl ook weleens de tip als je onderweg naar iets leuk bent
    en ze zit los te dreigen om terug naar huis te rijden.
    Wij geprobeerd toen we op weg naar Ballorig waren.
    1x terug vastgezet met de waarschuwing:nog 1x en we gaan terug.
    Ja hoor mevrouw zat weer los,wij terug naar huis.
    Was even mopperen maar bij thuiskomst speelde ze weer vrolijk net of er niks aan de hand was.

Politie maakt hier ook geen indruk.
    Op vakantie in Limburg zijn we dus staande gehouden bij een verkeerscontrole omdat ze dus weer los op de achterbank zat.
    Zegt die agent nog tegen mijn man weet u wel hoe gevaarlijk dat is?
    ja dat weten wij ook wel maar we kunnen niet zomaar op de weg stoppen om ze weer vast te zetten.
    Meneer de agent heeft mijn dochter ook nog even toegesproken
    maar het handje wat ze van hem kreeg is ze het meest bijgebleven,daar heeft ze het nu nog over.

Nu zit ze dus vast met de gordel en een extra spanbandje:)
    Ook hier wringt ze zich uit.
    We weten nu dus ook niet wat we er nog meer aan kunnen doen.

Hoop hier de gouden tip te krijgen.:)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

waar is toch die duim!?

Thumbs up!

Niet dreigen met dingen die je niet waar kunt of wil maken.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Schijnbaar verkoopt Hema een stoel met 5 puntsgordel die EN strak zit en nauwelijks los te maken. Daarnaast zijn en nog afsluiters te koop die je over de knop van de gordel heen plaatst.

Deel Deze Pagina