Speekseltest Corona bij kinderen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Elsa86, 6 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Mijn man is zondag positief getest. Hij zit nu in isolatie. Bij de GGD zeiden ze dat ze kinderen onder de 6 niet zomaar testen, maar we moesten wel de symptomen in de gaten houden. Mia (3 jaar) hoest al wat langer, maar nu begint Emma (bijna 6) ook. Het liefst wil ik ze laten testen, maar wil ze geen trauma bezorgen. Ik vind zelf de test niks voorstellen, maar kan me voorstellen dat het voor kinderen erg vervelend is.
    Nu las ik iets over een speekseltest. Zou dat eventueel een optie zijn?

Ik word zelf vrijdag weer getest.

2. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Er zijn maar een paar plekken in nederland waar ze de speekseltest kunnen. Hij wordt in ieder geval niet standaard bij kinderen gedaan.

Ik heb gisteren mijn dochter van 4 laten testen. Ging via de ggd, ze kon naar een kinderteststraat. Daar gaat de test op dezelfde manier als bij volwassenen, maar hebben ze personeel neergezet die wat meer affiniteit heeft met kinderen en daar nemen ze meer tijd om de test af te nemen. Het was een fluitje van een cent. Er wordt wel erg panisch gedaan over het testen van kinderen vind ik. Terwijl er dus nog steeds geen zicht is op de verspreiding bij (kleine) kinderen, dit uiteraard ook omdat ze niet worden getest. Het zou wel fijn zijn als ze die speekseltest wat toegankelijker zouden maken...

SAARC, suus1983, Elsa86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik heb vanmorgen de GGD gebeld en hier doen ze de speekseltest niet. Zij adviseerde wel om ze allemaal te laten testen, omdat mijn man het heeft. Omdat het morgen 5 dagen is nadat hij klachten kreeg, kunnen we morgen allemaal getest worden.

Zij gaf ook wel aan dat, haar ervaring is, kinderen de test minder erg vinden dan oudere mensen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.899
    113
    Mijn zoon was al een flink stuk ouder (12), maar hoor eigenlijk alleen maar dat de test meevalt. Vond het zelf ook helemaal geen probleem.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.730
    113
    Vrouw
    In de kerstvakantie had een van mijn zoons (12) corona. Wij zijn daarna met het hele gezin getest. De jongste twee zijn 5 en 9. Zoon van 9 vond het reuze meevallen. Zoon van 5 vond het pijn doen. Ze zijn in een gewone teststraat getest.
    Bij zoon van 5 ging de keel goed, maar bij de neus stribbelde hij even tegen, maar liet het daarna toch doen.
    Hij zei daarna wel dat het pijn deed. Maar maakte er verder geen punt van.

Ik zou ze ook laten testen. Het is een kort moment. Ik ben met jongste zoon samen naar binnen gegaan. Heb hem op schoot genomen en zo is hij getest. Daarna ging hij terug naar de auto. Naar zijn vader en broer.
    Het is mij meegevallen hoe de kinderen het ervaren hebben.
    Zo wisten we zeker of zij besmet waren of niet.

6. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier zoon van 7 die hem heeft ondergaan en noproblem hij wilde zelfs als eerste van ons 2

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vond de jongste - toen nét zes - het geen probleem. En voor ons waren twee jongere zusjes aan de beurt die het ook geen probleem vonden. Daarna kregen ze een sticker en een kleurplaat, klaar :)

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dochter van 8 vond het niet fijn, maar ze heeft het prima gedaan. Beter dan sommige volwassenen zeiden ze daar.
    Ze heeft tijdens de afname niet gepiept. Later zei ze wel dat het wat pijn deed in haar neus.

9. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Hier is zoon van 8 inmiddels al 3x getest en hij vindt het geen probleem. Alle keren in een gewone teststraat en elke keer prima gedaan door de medewerkers.

Enige nadeel vond ik de laatste keer het maken van de afspraak. Voor kinderen tot 12 jaar moet je de GGD van je regio bellen. En wij moesten met zijn drieën omdat onze oudste positief was getest en wij dus op dag 5 nadat haar quarantaine was afgelopen (we hebben haar niet in isolatie gezet) getest mochten worden. Zij wilden vervolgens niet ook de afspraak voor mijn man en mij meteen inplannen. Daarvoor moest ik alsnog het landelijk nummer bellen :rolleyes:. De week ervoor was ik ook samen met hem getest omdat we beiden klachten hadden en dochter positief was en toen heeft de medewerker van de regionale GGD wel meteen de afspraak voor mijzelf ook ingepland. Omdat die testen negatief waren en er niets veranderde, mochten we een week later dus nog een keer.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.730
    113
    Vrouw
    Wat gek. Toen onze zoon positief testte kregen wij het landelijke nummer om te bellen voor een afspraak voor het hele gezin. Ik belde daarheen en zij zeiden idd dat ik bij hun geen afspraak kon maken voor kinderen onder de 12. Ik heb toen de regionale GGD gebeld. En daar kon ik gewoon een afspraak maken voor mijn man, mij en de jongste 2.

11. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik heb gisteren ook de regionale gebeld en kon ook voor mijzelf een afspraak daar maken.

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Nou, ze hebben het weer gehad. Emma ging eerst. Keel ging goed, neus wat minder (ze trok haar hoofd steeds naar achteren. Bij Fayèn ging het wonderbaarlijk genoeg heel goed. Bij Mia ging de keel goed en de neus totaal niet. Ze hoefde haar neus maar aan te raken en ze trok haar gezicht al weg. En Kensi weigerde haar mond open te doen, dus hebben ze alleen de neus gedaan, maar dat ging ook niet van harte.

En nu dus afwachten of het goed genoeg was allemaal.

13. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Ja, is gek inderdaad. De ene week deed de dame die ik aan de lijn het het wel gewoon. En een week later wilde de man die ik toen sprak het echt niet doen. Volgens hem was erover gesproken en mocht hij het echt niet doen. Volgens mij is het maar net wie je aan de lijn krijgt.

Maar hij plande de afspraak voor mijn zoon een uur later dan de eerste mogelijkheid die er was en ik moest vervolgens meteen het landelijke nummer bellen. Zij hebben toen de afspraken voor mijn man en mij er achteraan gepland. Werd de verbinding tussendoor ook nog verbroken, moest ik nog een keer bellen:rolleyes: Gelukkig stond alles wat we al besproken hadden nog wel steeds in de computer, dus ik kon met de volgende persoon die ik sprak verder waar we gebleven waren. En gelukkig zijn ze tegenwoordig goed te bereiken. Wat een gedoe was dat zeg.

Zxcvb vindt dit leuk.
  14. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Fingers crossed maar. En hopelijk is het niet meer nodig voor je kinderen want met zulke kleintjes is het toch wel anders dan met een 8-jarige. Kanjers hoor :thumup:

Deel Deze Pagina