+- 7:45 bv +-11:15 bv en fruithapje +- 14:45 bv tussendoor eventueel rijstewafel +-18:15 avondeten( 2/3 eetl aardappel en 2/3 eetl gestoomde groenten) daarna eventueel een beetje water(50 ml?) uit een gewone drinkbeker voor eventuele dorst door het eten? borstvoeding kolven en invriezen voor voorraad +- 21:30 bv dan de nacht in. Gisteren had ik onze dochter namelijk tijdens het fruithapje geen bv gegeven maar wat water. Dit doe ik eigenlijk toch liever niet. En savonds had ze een mix van aardappel en bloemkool gehad, mevrouw wilde een volwaardige maaltijd(2/3 eetl gestoomde aardappel en 2/3 eetl gestoomde bloemkool)en daarna heb ik haar de borst gegeven en dronk ze beide borsten leeg. Gevolg ze wilde de voeding van 21:30 niet meer. Ik heb tijdens het tijdstip dat ze haar fruithapje krijgt veel meer voeding dan tijdens het avondeten. Ik wil dus liever dat ze de bv tijdens het fruithapje wel binnenkrijgt. Graag jullie mening. Ik voed haar overigens pas als ze erom vraagt, maar ze vraagt vaak na 3,5 uur om een voeding vandaar deze richtlijn.
lijkt me een prima schema.... en lekker dan je dan elke dag wat extra kan kolven voor de voorraad. Zou het uit proberen en kijken hoe het bevalt.
Ik vind zelf dat er wel erg lang tussen de voeding van 14.45 en 21.30 zit. Maar heb dan ook een heel ander schema als jij bij onze dochter van nu 9 maanden. Wij volgen ongeveer dit schema: 6.30 bv 7.30 broodje 9.30 paar slokken bv voor het slapen gaan 12.00 wakker, fruithapje+bv 14.00 slapen 15.15 wakker, tussendoortje+bv 17.30 avondeten+yoghurt 18.30 bv en naar bed 20.00 bv 24.00 bv Zoals je ziet heel wat meer bv-momenten Maar als dit voor jullie goed lijkt te werken, waarom niet? Wel zou ik niet water of iets erbij gaan geven en in eerste instantie voor het bijvoeden en evt. erna ook nog de borst aanbieden. Anders keldert straks je productie misschien wel wat..
Ja ik wil ook niet dat mijn productie achteruit gaat dus op het moment dat ze zou drinken bij volledige borstvoeding zonder de hapjes ga ik dan kolven.
Dat klopt inderdaad ja. Maar onze dochter wil altijd om 21:30 haar laatste voeding ongeacht hoelaat de vorige voeding ervoor is geweest. Ze zat zonder de hapjes op 5 voedingen per dag. Eerste 7:30/8:00 en de laatste 21:30. Misschien is het een optie tijdens het avondhapje ipv water dan 1 borst aan te bieden en daarna dan het avondhapje. Of zal ik het andersom doen, eerst avondhapje en dan een borst en dan de andere borst afkolven en invriezen?
Ja weinig BV! maar welk lekker voor je. Ik was niet zo strak met tijden, zeker niet van de (fruit) hapjes. keek gewoon hoe het uitkwam met slapen enzo.
Dit schema is een beetje ingevuld naar de tijden dat mijn dochter vaak wil drinken of wakker is. Als ze niet om drinken vraagt dringt ik het niet op hoor geef het echt pas wanneer ze erom vraagt. Ik ga niets uitstellen of rekken. Ze weet zelf wel wanneer ze wil drinken, als we zelf honger hebben eerder dan de gemiddelde eettijd pakken we ook wat, toch
Voor eem kind van 5 maanden vind ik dit wel erg weinig bv hoor. Vooral dat gat in de middag en avond komt op mij wel heel lang over hoor. De eerste weken of maanden dat een kind vast voedsel eet is het het handigste om eerst een borst te geven, dan het eten en als toetje een borst. De enzymen in moedermelk helpen je kindje het vate voedsel te verteren en te verdragen, en je productie is stabiel. Voor kinderen die borst krijgen is het eerste jaar borst het belangrijkste eten. Je kunt dan uiteindelijk toewerken naar eten met een toetjesborst. Ik zou lekker aanleggen bij het avondeten, veel beter voor jullie allebei en veel minder werk!
Dit is wel een goed idee, alleen gisteren heb ik haar dus na het hapje de borst als toetje gegeven en dronk ze dus beide borsten leeg. Alleen wilde ze dus om 21:30 wanneer ze haar laatste voeding vaak wil niet meer drinken. Ze heeft net weer gegeten en wilde bijna het hele bordje leeg eten(2/3 eetlepels aardappel en groenten) Ze maakt dezelfde geluiden zoals ze maakt tijdens het drinken van de bv heel de tijd mmmmmm haha dan weet ik dat ze het lekker vind. Ze valt de lepel echt aan haha. Ik vraag mij alleen af wat jullie ervan vinden als ik bijv voor het avondhapje kolf en dan bijv 50 ml bv geef via de fles. en dan de rest invriezen. Ik heb net namelijk 100 ml gekolfd op het moment van het avondhapje.
Dat lijkt mij onnodig omslachtig. Gewoon aanleggen en als je gewoon op verzoek verder voedt dan kun je het haast niet verkeerd doen.
Als zij na het avondeten nog lekker drinkt en daarna de nacht ingaat is dat toch ook niet erg? Ik neem aan dat ze wel op een gewicht zit dat dat mag (6+ kilo). Je hebt wel kans dat ze 's morgens eerder komt maar ja, 7.45 is ook wel een hele luxe tijd Hier was het dan zo dat ze lekker kwam drinken 's morgens en dan nog even ging slapen, wie weet lukt dat bij jullie ook! Wat ze dan mist in die late voeding haalt ze overdag ook wel weer in. Die heb ik nog heel lang afgekolfd trouwens. Heb je dat probleem ook weer opgelost
2 maanden geleden(met 4 maanden) woog onze dochter al 6,5 kg..... Dus dat zit wel goedNou het was meer het feit dat zij de laatste voeding van 21:30 weigerde als ze samen met het avondhapje ook borstvoeding kreeg(beide borsten)Nu heeft ze gisteren geen borstvoeding gehad tijdens het avondhapje en dit vond ze prima(had heel haar bordje op) en toen werd ze wel vanzelf wakker om 21:30 voor een voeding. Vanmorgen om 08:00 werd ze weer wakker. Nu wil ik mijn productie wel op peil houden en als ik haar op verzoek ga voeden rond het avondhapje zit het er dik in dat ze op een gegeven moment minder bv gaat drinken en deze voeding uiteindelijk laat vervallen. Alleen is mijn productie op dat moment zo achteruit gegaan dat het niet meer de moeite loont te kolven om zo de voorraad aan te vullen in de diepvries. Wat ik vandaag heb gedaan is eerst kolven voordat ze wakker werd voor haar avondhapje. Ik heb toen 130 ml gekolfd en de helft eerst gegeven met de fles en daarna haar avondhapje. Ze vroeg hierna niet om meer voeding toen haar hapje op was dus heb ik het restant van de gekolfde melk ingevroren. Zo is het fifty fifty. Ik wil namelijk de productie van deze voeding wel op peil houden zodat ik een lekker voorraadje kan aanvullen. Smorgens als ze rond 7:30/8:00 haar eerste voeding heeft gehad wil ze binnen 30 tot 45 min weer terug naar bed en gaat dan weer 2 tot 2,5 uurtjes slapen. Is dit oke vinden jullie?
Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van hoor. Op mij komt het allemaal onnodig ingewikkeld over. Waarom nou kolven voor het avondeten? Gewoon borsten aanbieden, wil ze er twee, dan heeft ze er blijkbaar twee nodig. Als je op verzoek voedt, dan voedt je op verzoek, en dan maak je zoveel melk als je kind nodig heeft. De avond is niet het beste moment om te kolven als je een voorraad aan wilt leggen. Kolven voor een voorraad heeft meer succes als je het in de ochtend doet, bijvoorbeeld een uurtje nadat ze voor het eerst gedronken heeft. Maar als je persé in de avond kolven wilt, de meeste melk maken je borsten tijdens een voeding en in de anderhalf uur daarna. Kolf je dus een uurtje na het avondeten, dan moet er al weer heel wat uitkomen. En wil je kind dan om 21.30 of om 22.00 of om 22.17 of zo, dan zit er echt al weer genoeg melk in je borsten hoor. Ze hoeft toch niet per se om 21.30 een voeding te krijgen? Die kun je toch ook gewoon geven als ze er om vraagt?