Probleem met hond

Discussion in 'De lounge' started by Within, Apr 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Within

Within Niet meer actief

Vandaag exact een week zijn manlief en ik de gelukkige eigenaren van een hond.
    We waren hier bewust naar op zoek, we zijn beide gek op honden, wilden het ook graag en nadat artsen het ook aangeraden hadden vanwege mijn reuma (meer beweging en een ritme krijgen) hebben we de knoop doorgehakt en via Marktplaats een schat van een hond gevonden.

Die is dus sinds vorige week bij ons. Hij is een 19 maanden oude Friese Stabij. Hij luisterd (tot op bepaalde hoogte) erg goed en zit vol energie. Ik merkte na een paar dagen al dat het mij goed deed, dus ik ben er erg blij mee!

De vorige eigenaar vertelde ons dat haar ex de kat had meegenomen, en dat hij dus aan katten gewend was. Onze 2 dames zijn ook aan honden gewend, dus dat was goed.
    Alleen het omgekeerde is waar... de katten leven nu al een week op onze slaapkamer en de hond in de woonkamer. Als hij komt kijken bij hun is het blazen, grommen en slaan om vervolgens met een dikke staart angstig onder het bed/dekbed te kruipen en als de katten in de woonkamer proberen te komen gaat de hond er blaffend achteraan.
    We hebben de kattenbak en het eten/water van de katten maar daarheen verplaatst. Vandaag weer terug in de keuken gezet maar dat werd beloond met een stinkende hoop op bed omdat ze niet naar de kattenbak durfden.

Dit dus al de hele week. 1 van de katten is op van de stress en zo gaat het dus niet langer..
    We hadden al besloten de katten te houden als het niet ging.. Maar het zit me toch niet helemaal lekker, je neemt die hond niet voor niets in huis, en ik heb er baat bij, maar de katten wonen hier al langer.. wat zouden jullie doen?
    Het nog even aankijken of een ander huis zoeken voor de hond?

2. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

Jan 8, 2011
    1,998
    885
    113
    Groningen
    Je hebt een lange adem nodig. Deze hond is niet gewend met deze kat en andersom.

Toen ik met mijn vriend ging samenwonen, kwam zijn kat alleen nog 's nachts binnen. Mijn hond normaal heel lief met katten ging hier ook als een bezetene achteraan.
    Uiteindelijk heeft het 4 maanden geduurd, toen werd de kat steeds brutaler, ging niet meer op de vlucht en deelde gewoon een mep uit als de hond te opdringerig werd. Ze verdragen elkaar nu maar goed, ze zullen wel nooit in één mandje tegen elkaar aanliggen.

Ik denk dat een week heeeeel kort is om ze aan elkaar te laten wennen.

3. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Ik denk dat je de katten nog even wat meer tijd moet geven om aan hun nieuwe huisgenoot te wennen.

Onze hond is nu bij mijn ouders omdat het hier niet meer ging met onze dochter.
    Mijn ouders hebben ook katten en dat heeft zeker 2wkn geduurt voordat ze naar benenden kwamen.

Ik zou zeggen laat de kattebak en het eten nog even boven staan en verhuis dat pas naar beneden als de katten ook weer naar beneden komen.
    Je kan zelf heel weinig doen om de stress weg te nemen.
    Je zou Chlomicalm kunnen proberen om de scherpe randjes er vanaf te halen...........maar je hebt best kans dat met een week of 2 de problemen zich vanzelf weer oplossen hoor.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je katten snel weer de oude zijn.

4. Within

Within Niet meer actief

Dankjewel voor de tips! Vind het maar lastig.. die angst van die katten kan ik gewoon heel slecht tegen.
    Ze waren al heel gestressed toen ze hier kwamen, waren ze bij mijn moeder thuis al. Nu kwamen ze eindelijk bij en kwamen ze kroelen en dan dit weer :p

Normaal passen ze zich enorm snel aan maar nu dus een keer niet.. we kijken het nog even aan

5. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Kattengedragstherapeut inschakelen om te kijken wat er allemaal aan de leefomgeving en manier van omgaan met de katten verbeterd kan worden om ze de kans te geven aan de hond te wennen. De katten zien nu de hond alleen als gevaarlijke indringer in hun territorium en de hond reageert daar weer op!
    Zo snel mogelijk dat cirkeltje doorbreken door hulp in te schakelen!

Marcellina Stolting is echt een expert op dit gebied. Kattengedragsadviesbureau

6. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Ik snap helemaal wat je bedoelt! Als mijn katten (nu helaas nog alleen kat) vanstreek waren dan was ik dat ook direct.
    Helaas is dat juist iets was ze niet nodig hebben en je dan alleen maar de angst van de kat versterkt :(

En wat Katja ook zegt het kan soms langer duren als dat je zelf denkt.
    Katten zijn rare wezens hoor!
    De hond heeft nu ook een hele andere geur bij zich van een ander huis zelfs nog dus het is een echte indringer.

7. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Ik zou het ook nog even aankijken.
    Ze moeten gewoon aan elkaar wennen. :)

Hopelijk gaat het snel beter!

8. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ook al is een hond gewend aan katten of andersom. In de dierenwereld heeft het toch zijn tijd nodig om aan elkaar te wennen. En de één wat langer als de ander.

Ik zou het nog een ruime poos aankijken, want kan best nog wel een paar weken duren. En zoals hier boven eerder werd gezegd, pas de kattenbak en voerbakjes naar beneden verhuizen, als je katten zich ook pas durven laten zien beneden.

Hoop dat alles goed komt voor jullie!

9. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    In aanvulling op wat ik net schreef:

Ik zou het dus NIET nog even afwachten, de angst en zelfs afkeer van elkaar zou juist kunnen groeien! Als er vanavond ineens een vreemdeling op mijn bank ik de huiskamer zit die op mijn angstsignalen reageert door naar me te schreeuwen of achter me aan te rennen ga ik hem in de loop van de week of langer echt niet aardiger vinden!

Ben zelf dierenarts en zie dit natuurlijk wel vaker fout gaan. Ik zie liever dat er snel met een deskundige wordt gekeken hoe je de dieren goed aan elkaar kunt laten wennen, dan dat op enige termijn 1 of meer van de dieren weer herplaatst moet worden. Voor een eerste (gratis) advies staat een telefoonnummer op de link die ik net al gaf.

10. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    En jij als dierenarts vergelijkt dieren met mensen? hmm sorry hoor, maar dat is toch heel iets anders.

Hier heeft het ook een paar weken gedruurd, en nu zijn de de beste maatjes. Jouw theorie hoeft dus net zo min niet te kloppen als het onze!

11. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

#11 nonnie26, Apr 3, 2011
    Last edited by a moderator: Apr 3, 2011
    ik zou het net als de rest even een tijdje aan kijken..

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,064
    3,859
    113
    Hier duurde het ook even hoor. Wel opgelet dat de hond niet achter de kat aan ging. De kat heeft een aantal weken erg boos gekeken, maar sindsdien hebben ze elkaar geaccepteert en de kat loopt geen cm om voor de hond en andersom ook niet.

13. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

o wat leuk een friese stabij! heet hij toevallig max????

maar antwoord op je vraag.. ik zou het idd even afwachten...en misschien kunnen de katten lekker naar buiten? of zijn het binnenkatten?

het zou jammer zijn om de hond weer weg te moeten doen.... maar nu ben ik echt een hondenmens en geen kattenmens....

maar je moet doen wat je hart je in geeft... je kan ook zonder hond meer beweging en ritme krijgen..

14. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    een kat van ons heeft er een maand over gedaan en de andere kat doet er al sinds juli vorig jaar over het gaat steeds beter maar ze mogen elkaar nog steeds niet...
    geduld is een schone zaak.. en anders zorg je als je een keuken deur hebt dat de deur dicht zit met een katteluikje..
    maar het beste is gewoon laten wennen.
    was alle dieren scheelt ook dan hebben ze geen veradend geurtje.

15. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Wij hebben dus 16 (binnen)katten, en 1 eigen hond. Daarbij regelmatig opvanghondje, zo ook op dit moment. Deze hondjes waren geen katten gewend, onze katten natuurlijk wel honden, maar er zijn er een aantal die niet van de hond houden.

De eerste dag: 2 hondjes komen binnen, hebben nog nooit een kat gezien en vliegen er natuurlijk achteraan. Op 2 na blijven ze allemaal zitten en geven eens een mep als de dames te dichtbij komen.
    De andere 2 katten die schieten compleet in de stress (zijn buiten onze hond nooit andere honden gewend en die van ons negeert ze compleet) en vliegen weg. He da's een leuk spelletje!

Nu een week later liggen sommige katten bovenop de 2 honden te slapen, maar de 2 wegrenners die zijn nog steeds leuk om achteraan te rennen. Tsja, daar moeten ze maar aan wennen.

Lang verhaal kort: Ik zou nog zeker een maand geduld hebben.

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Nee, ik zal de eerste zijn om juist te zeggen dat mensen GEEN dieren zijn! Maar de realiteit is nu eenmaal dat het niet in de aard van de (beide) diersoorten ligt om een kleine ruimte met elkaar te willen delen. En mijn analogie wilde ik gebruiken om TS (en evt. anderen) even door andere ogen naar de situatie te laten kijken.

Natuurlijk zijn er (godzijdank!) heel veel voorbeelden te noemen waar de dieren elkaar wel degelijk op een gegeven moment zijn gaan accepteren. Los van het feit dat TS vroeg "wat jullie zouden doen" (en daar heb ik letterlijk antwoord op gegeven), lees ik uit haar woorden dat ze het verschrikkelijk zou vinden als ze de hond weer uit huis moet plaatsen omdat het niet goed gaat met de katten. Dan zou ik dus alles doen wat de kans verkleint om dat te laten gebeuren. En ook alles doen om een periode van stress te verkorten als dat mogelijk is.

Nonnie26: Ik zou hem niet accepteren, ik zou me waarschijnlijk (net als die katten) opsluiten in mijn slaapkamer tot die vent weg was of er hulp kwam!

17. denise89

denise89 Bekend lid

Dec 22, 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    bij ons heeft het ook wel meer als een maand geduurd voor ze aan elkaar gewend waren. vrienden zijn het nooit geweest maar ze konden met elkaar in 1 kamer zijn met de gepaste afstand.

de katten waren ook geen honden gewend en hebben eerst een hele tijd in een andere kamer geleefd. uiteindelijk willen ze wel weer even kijken en ontdekken of de hond misschien toch niet meevalt.

daarbij lijkt het me wel verstandig om wel duidelijk te maken aan de hond dat achter de katten aangaan niet de bedoeling is. wel lastig met een speelse pup en een weg vluchtende kat.

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat de kennismaking niet goed is georganiseerd en begeleid. en dat je nu hulp van buiten af nodig hebt om de stres te beperken. je kunt natuurlijk ook de gok nemen om te wachten tot een en ander vanzelf beter gaat. maar waarom zou je dat doen als je ook hulp kunt krijgen en het probleem dus wellicht beter kunt benaderen. en voor hetzelfde geldt wennen ze niet aan elkaar omdat ( onbewust) steeds de verkeerde dingen door de baasjes worden gedaan. voor opgeven vind ik het na een week veel te vroeg, dat kan altijd nog.

19. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Just my thought! En ik lees juist in de woorden van TS dat ze het goed wil doen voor haar beestjes, dus waarom geen hulp van buiten?

20. Within

Within Niet meer actief

Nou, het lijkt wel alsof ze het hier gelezen hebben.. Mika (1 van de katten) loopt net de woonkamer in. Wel voorzichtig, maar ze heeft even in de keuken gezeten en nu zit ze om het hoekje in de gang.

Ik heb weer wat hoop :p

Share This Page