Hoe omgaan met geen geduld hebben

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door happynienja, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Pfff het zal de leeftijd wel zijn hoor maar Martijn heeft echt amper geduld.
    Hoe kan ik hem leren geduldiger te zijn?

Net ook, smeer samen met hem z'n broodje met kaas maar het ging hem dan niet snel genoeg en kreeg een enorme driftbui.

Zo ook met meerdere dingen.
    Als hij iets wil, wil hij het meteen en heeft hij geen seconde geduld..
    Gevolg driftbui..

Oh ja z'n oren zitten er volgens mij echt voor de sier op.

Is dit herkenbaar? En hoe kan ik ermee omgaan?

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Heeel herkenbaar. Hier gaat mijn dochter naar bed bij een driftbui. Na een paar minuutjes ga ik bij haar zitten en vraag ik of ze weer lief gaat zijn. Dan krijg ik een knuffel en kus en dan is het over..

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoe kan ik hem leren geduldiger te zijn?
    - Door zelf geduldig te zijn met hem.. ;)

4. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Naar bed?! :$
    Dat vind ik echt een gekke 'straf', of hoe je het ook noemen wilt.

Maar mijn zoontje heeft ook geen geduld, herken je hele verhaaltje dus wel. Heb dan ook helaas geen tips.

5. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Hier ook een ongeduldig meisje. het is "mamma mag ik drinken?"

"ja liefje even wachten ik kom er aan"

'MAMMAAAAAA DRINKENNNNN" en dan met zo'n zeurstem.. bijna paniekerig.

concept van geduld is denk ik moeilijk te begrijpen. Ik probeer die buien te negeren en haar gewoon te laten wachten. Ik zou haar niet naar bed brengen voor het geen geduld hebben. wel voor een driftbui. niet echt naar bed brengen maar wel op bed/in de kamer blijven zitten tot ze rustig is. dat helpt bij mij vaak ook wel inderdaad

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Tja, zij heeft dat gewoon nodig. Daar komt ze heel snel tot rust. Stoeltje of iets dergelijks doet dat niet.
    Waarom dan in een driftbui laten zitten als het heeel makkelijk over is door haar even op bed te leggen....;););)

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Onze dochter heeft soms ook weinig geduld.
    Inderdaad het brood smeren gaat vaak niet snel genoeg.

Soms laat ik haar gewoon gaan.
    Andere momenten ga ik even bij haar zitten en uit leggen dat ze moet wachten.
    Nu ze beter leert praten gaat het uitleggen ook makkelijker. Denk dat dat een deel van het probleem is. Ze kunnen het zelf niet goed uiten zeg maar.

Denk dat wijzelf gewoon meer geduld moeten opbrengen tot ze het wel begrijpen.

8. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht

Ik vind ook niet dat je persé hoeft te straffen voor een driftbui. Marc heeft soms ook zo'n bui en dat eindigt gewoon in een fikse huilbui. Het is nog maar 3 x voor gekomen en ben nog een beetje zoekende wat voor hem het beste is, maar op de gang tot rust komen helpt niet, op de bank ook niet, en laatst heb ik hem naar bed gebracht, niet om te straffen maar om even tot rust te komen zonder dat hij prikkels krijgt van mij ( en ik niet geirriteerd raak door zijn gebrul ), en dát hielp goed !
    Ik denk dus dat het prima kan, en dat het voor iedereen en elk kind weer anders is.

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja precies, daarvoor is het ook. Ze heeft geregeld driftbuien. Maar dat is echt het enige wat helpt. Ik zeg haar dan ook dat als ze stopt met huilen (ofzo) ze gewoon weer lekker naar de kamer mag komen. Als ze bijna gestopt is met huilen ga ik vaak al naar haar toe om alles uit te leggen en dat ze lekker mee naar de kamer mag als ze weer vrolijk is. Dan komt er meestal een knuffel en kus en is alles weer goed en zij weer vrolijk.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook die buien rond die leeftijd.. Totdat ik eens het volgende probeerde: "schat, ik weet dat je graag nu drinken wil, maar zolang je hier brullend en huilend voor me staat gaat dat niet lukken. Als jij rustig aan tafel gaat zitten, ga ik je drinken maken"..
    En tot mijn verbazing hield het dreinen op, liep hij naar de tafel en was er niks meer aan de hand.

Toen hij was ouder werd, ook tijd toegevoegd: als je nu even 3 minuten zelf gaat spelen zonder te dreinen, dan kan ik mijn klusje afmaken, en kan ik daarna langer met je spelen. En dan de kookwekker aanzetten op het moment dat hij ook echt rustig is.

Op die manier konden we een redelijk aantal ongeduld-buien wel omzeilen..

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    sorry verkeerde topic ;)

12. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ja hier ook weinig geduld, met een broodje smeren zet ik hem op het aanrecht, dan meg hij 'helpen' of met de fles opwarmen tellen we samen de seconden af. Zolang ik hem erbij betrek en geduldig ben gaat het prima.
    Ik denk dat als je zelf ook ongeduldig wordt van een driftbui, het alleen maar erger wordt, en zolang ik uitleg dat hij even moet wachten maar wel mag mee kijken/helpen hij sneller begrijpt dat hij soms even moet wachten.

Deel Deze Pagina