Ik kreeg van mijn kraamverzorgster en van het cb te horen dat baby's die flesvoeding krijgen nu al bijna direct vitamine d bij moeten krijgen. Dus 10 druppels. Mijn zoontje is 1,5 jaar en bij hem hoefde dat toen niet, want er zou genoeg in flesvoeding zitten. Nu ineens dus niet meer en zouden ze toch meer moeten hebben. Ik wil ook niet dat mijn dochtertje te veel binnen krijgt, want dat kan wel met vitamine d. Wat doen jullie hiermee? Wat vinden jullie daarvan?
Met 10 druppels naast de kunstvoeding krijgt je kind nog lang geen overdosis hoor! Vrijwel alle Nederlanders hebben een flink vitamine D tekort, terwijl het toch echt nodig is (en niet alleen maar voor gezonde botten). Daarom is het advies nu aangepast.
Bedankt voor je reactie! Ik wil nog eens kijken naar de max en naar wat al in de voeding zit. Maar goed om te weten, dus dankje! Maar zou het advies voor kindjes vanaf een jaar dan ook niet verhoogd moeten worden?
Dat gevoel heb ik ook! Mn zoontje van 2,5 hoefde pas vitamine D toen hij minder dan 500 cc op een dag dronk en dan maar tot 1 jaar ofzo? (of als hij hele dagen binnen zou zijn, maar da's niet het geval), nu hoorde ik tijdens mn zwangerschap van het CB dat zowel hij als mn jongste 10 druppels per dag zouden moeten krijgen. Eerlijk gezegd ben ik er nogal sceptisch over, maar ja nu ik het in huis heb voor de baby geef ik het toch ook maar aan de oudste. Die 10 druppels zullen idd geen overdosis geven.
Bij onze dochter hoefden ik ook pas vitamine D te gaan geven bij minder als 500 cc melk tot een leeftijd van 4 jaar. Bij ons zoontje moest het inderdaad al meteen vanaf de geboorte, tot een leeftijd van 4 jaar.
Ik heb vitamine D van Kruidvat, gewoon 6 druppels op een lepeltje sochtends voor de voeding. Het moet tot 4 jaar. (oh en hij wordt altijd helemaal blij als hij het flesje ziet, het is nogal zoet volgens mij)
Het hangt van de concentratie van je druppels af. Je kind moet 10 ug per dag krijgen, dus je moet op het flesje kijken hoeveel druppels dat zijn. Overigens, dat je tot 4 jaar vitamine D moet bijgeven is al een heel oud advies hoor, dat moest begin jaren 90 al!
Een paar maanden geleden kregen wij op het CB de nieuwe richtlijn dat alle kindjes van 0 tot 4 vitamine D moeten krijgen ondanks hoeveel flesvoeding ze nog krijgen. De hoeveelheid druppels is afhankelijk van welk merk je hebt.