Hee dames, Sinds kort krijgt Senna een broodkorstje. Ze vind het heerlijk en leuk! Binnenkort wil ik haar eens een halve boterham (stukjes) geven. Op het CB zeiden ze dat ik daar dan smeerkaas of leverworst op kan doen. Maar dat voegt toch niks toe (aanvoedingswaarden bedoel ik dan)? Zelf dacht ik om er alleen heeeeel dun een beetje BECEL omega-3-plus boter op te doen. Het is dan toch een beetje gladder, dus makkelijk door te slikken en in de BECEL zitten WEL stoffen die goed zijn toch? Of is dit niet geschikt voor baby's? Op hun site kan ik er niks over vinden. (link: http://www.becel.nl/Consumer/Article.as ... Omega3Plus) Ik hoor graag jullie mening/reacties. Gr. Dolfijn
Dylan heeft in het begin brood met alleen maar margarine gehad. Het is juist wel goed om margarine erop te smeren in verband met de vetten. Het hoeft niet speciaal Becel te zijn.
Ik geef ook roomboter op brood, daar zitten namelijk van nature vitamine D in, en is dus niet toegevoegd ( synthetisch), hierdoor kan je kindje weer makkelijker calcium opnemen voor de bot- en skelet opbouw.
Hier ook roomboter, in tegenstelling wat veel mensen denken is dit echt wel gezond. (ja, mits je geen dikke lagen smeert natuurlijk)
Dat wist ik niet, dat roomboter goed was voor die kindjes. Zal voortaan roomboter kopen. Vind mama ook weleens lekker op een beschuitje.
ik kan me het haast niet voorstellen dat ROOMBOTER gezond is voor onze kleintjes. Hoe zit het dan met die OMEGA 3 vetten enzo? Tegenwoordig hoor je zoveel over kinderen die te dik worden en dat dat al kan beginnen zodra ze met 'gewoon' eten in aanraking komen. Ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat Senna een echt te dik dikkertje wordt (zelf heb ik redelijk aanleg om dik te worden en moet altijd goed opletten wat ik eet). Overdrijf ik vinden jullie? Gr. Dolfijn
Denk dat het hier om zulke kleine hoeveelheden gaat dat het nu nog niet echt uitmaakt of je die verrijkte boter geeft of roomboter. Later kun je ook naar natuurlijke bronnen kijken van omega 3 (bepaalde plantenolieen, vette vis, walnoten/paranoten etc). Roomboter is trouwens echt niet zo slecht hoor, het is heel licht verteerbaar en er zit idd natuurlijke vitamines in. Je moet het uiteraard niet dik op de boterham smeren. Overigens zit in bijna alles wel iets wat goed is, in smeerkaas zit calcium bijvoorbeeld. In smeerworst zit vitamine A. Groetjes Rosa
Dan zou ik niet zozeer op de boter letten, maar eerder op de sapjes, liga's en andere tussendoortjes. Dat zijn namelijk de echte dikmakers voor kinderen. Boter hebben ze gewoon nodig.
Moet je idd niet teveel op letten hoor, in roomboter zitten veel belangrijke vitamines en ook vetten hebben kinderen nodig. Als ze wat ouder zijn kun je het evt vervangen door margarine. En net wat anakin zegt de echte dikmakers zijn de tussendoortjes en de danoontjes ed.
Hier vaak ook alleen boter op brood... we zijn geen vegetariers maar eten weinig vlees, geen smeerworst dus en smeerkaas was ook niet zo goed als iedereen dacht (keer een stukje gelezen op de rapleysite zat oa veel zout in) Idd dik worden ze vooral van ongezonde tussendoortjes...in practisch alle kant en klare dingen voor babys zit veel suiker/vanille ed. Met een soepstengel, cherrytomaatjes, komkommer ed. kun je ze ook heel blij maken en is veel gezonder.
Roomboter is beter voor kinderen dan margarine, ook als er omegavetten in zitten (die kun je je kind ook geven door VOLLE biologische dagmelk te geven, of door minstens eens per week vis op tafel te zetten). Volle melk en roomboter bieden o.a. bescherming tegen astma (een van de uitkomsten van het PIAMA onderzoek van Wijga e.al.) Voor meer info, kijk hier: http://library.wur.nl/WebQuery/artik/lang/1697410
Roomboter lijkt me prima, hier zitten ook geen transvetten in geloof ik, wat goed is. Maar margerine lijkt me ook prima.
Hallo dames, Toen ik mijn vraag aan jullie op het forum stelde over boter op brood kwam mijn schoonmoeder met de tip om het ook eens aan het voedingscentrum te mailen. Dat heb ik gedaan en dit is hun antwoord. Conclusie: GEEN ROOMBOTER ! Wilde jullie het laten weten omdat velen van jullie denken dat roomboter beter is dan margarine. Dat is dus volgens het voedingscentrum NIET zo. Gr. Dolfijn "Als uw kind zes maanden of ouder is, kunt u het ook brood geven. Wij adviseren om de boterham voor uw kindje met margarine uit een kuipje te smeren. Roomboter bevat namelijk veel verzadigd (=verkeerd) vet. Verzadigd vet is ongezond voor hart- en bloedvaten. Beleg is nog niet echt nodig, maar kan wel. Begin met smeerbaar beleg, zoals appelstroop, jam, smeerleverworst, smeerkaas, kwark, appelmoes of andere vruchtenmoes. Als uw kind acht maanden is, kunt u de papmaaltijd vervangen door een broodmaaltijd. Smeerleverworst kunt u wel geven, maar niet te vaak. Kinderen in de leeftijd van 6-12 maanden mogen 1-2 boterhammen met smeerleverworst per week. Leverproducten bevatten namelijk een hoog gehalte vitamine A. Het kan schadelijk zijn voor de gezondheid wanneer kinderen hier te veel van binnenkrijgen. Nog vragen naar aanleiding van deze informatie? Neem dan contact op met de Voedingscentrum informatielijn op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 306 88 88, menukeuze 2. Of kijk op www.voedingscentrum.nl. Deze site wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws. Met vriendelijke groet, Patricia Ploeger, Voedingsvoorlichter '
@Dolfijn: duidelijk antwoord van het voedingscentrum,maar geen volledige helaas. De vitamines die in roomboter zitten zijn voor kleintjes beter opneembaar dan toegevoegde vitamines zoals bijv. in andere botersoorten. In roomboter zitten ze er van nature in, in de andere botersoorten niet. Als jij een klein beetje roomboter op het broodje van je kind doet is dat echt niet verkeerd, je moet er natuurlijk geen klodders opsmeren, maar dat doe je met andere botersoorten ook niet. Hun adviezen over beleg is ook niet je van het voedingstechnisch gezien. Wist je dat ijzer uit brood minder opneembaar wordt door kalkproducten? bijv. kwark of kaas. In smeerkaas en smeerworst zit naar verhouding veel zout in, vind ik ook geen aanrader voor kinderen onder een jaar. Helaas jammer dat naar dat soort dingen eigenlijk niet gekeken word. Vruchtenmoes is bijvoorbeeld wel weer een prima idee.
Duidelijk antwoord, maar inderdaad niet helemaal volledig. Wat Jingels al opmerkt over de vitaminen. maar ook: Er wordt helemaal voorbijgegaan uit een van de bevindingen van het Indiaan-onderzoek, namelijk dat kinderen die vanaf 6 maanden volle zuivel en ROOMBOTER kregen minder last hadden van astma. Ook over smeerworst (lever is de verzamelplaats van afval) en smeerkaas kan nogal getwist worden. Ik heb het een jong kind maar zelden gegeven.
Hier krijgt Kylian gewoon blueband goede start op het brood en dat wordt af en toe afgewisseld door roomboter. Aan Kwark op het brood heb ik nog nooit gehoort en dus nog nooit aan gedacht en om eerlijk te zijn lijkt me het een smerige combo (maar dat is dan weer heel persoonlijk). In het begin heeft Kylian voornamlijk appelstroop op zijn brood gehad en smeerkaas en heel af en toe smeerworst. Nu wil hij niet eens meer smeerkaas eten en we zijn dus al maanden geleden overgestapt op gewone kaas en ham. Groetjes Anita