25/30 u over 5 dagen..Gastouder?KDV?Hoe gaan we dit doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door willet, 11 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Hallo iedereen,
    Maak jullie maar klaar voor een heel verhaaltje..ik zit echt te denken wat we moeten doen, en hopelijk wat hulp/meningen/ervaringen?

Ik ben nu 14 weken zwanger van ons eerste kindje, werk zelf op een kdv op een Amerikaanse legerbasis. Vanwege de continuïteit voor de kinderen daar is het gewoon vastgesteld dat we wel minder uren mogen gaan werken, maar toch verdeeld over 5 dagen.

Helaas kan ik mijn kindje niet meenemen, ook daar is een beleid over..er is al genoeg over gestreden en ik heb ook al 2 collega's weg zien gaan hierdoor...ik wil juist heel graag blijven werken want het bevalt me gewoon heel goed!
    Nu zoek ik dus een oplossing om dit allemaal te gaan realiseren.

Ik werk nu 40 u, van 9:00 tot 18:00, rij een half uur dus ben van huis van 8:30 tot 18:30 dat is dadelijk veel te veel, ik wil dus terug gaan naar 25 of 30 uur, maar deze uren moeten dus verdeeld worden over 5 werkdagen. Hoe dit met de opvang te regelen??
    Mijn man kan helaas niet minder gaan werken, ook deze optie hebben we als moderne ouders overwogen hihi, maar omdat ik in mijn werk toch niet verder kom als nu is het beter dat hij nog een beetje aan de carrière werk, en doorgroeit binnen het bedrijf.. tenslotte moet er ook geld in het laatje komen..

Op vrijdag kan onze kleine uk naar mijn schoonouders..dat is dan alvast geregeld! Mijn eigen ouders varen op een schip/olietanker, willen ook wel heel graag oppassen maar zijn 2 weken in de maand van huis. De andere twee weken zou ik dus onze uk ook naar hun kunnen brengen.
    Gaan we dus onze uk opgeven voor het kdv, dan betaal je een maandelijks bedrag voor hele/halve dagen en maakt het dus niet uit of ik de uk breng of niet...die 2 weken dat mijn ouders thuis zijn, betalen doe je toch?? (daar ga ik even vanuit)
    Er is een flexibele variant, maar heb gehoord dat je dan ook ruim vantevoren aan moet geven wanneer je de uk brengt en of er dan wel plek is ed..ook niet superhandig in ons geval dus aangezien mijn ouders die wisselende werkweken hebben, soms loopt het een paar dagen uit etc. mijn man kan ook af en toe thuis werken, maar dat zijn ook geen vaste dagen ofzo..als hij thuis is hoeven we de uk niet weg te brengen natuurlijk, enzovoorts..
    Zijn gastouders veel flexibeler om mee te werken? Hier heb ik verder geen ervaring mee en ook geen mensen die wij kennen die hiervan gebruik maken..iemand suggesties?

Ook moet het financieel nog wel in het plaatje passen, ik wil niet aan het werk zijn om kinderopvang te betalen dadelijk, we moeten er wel wat aan overhouden!

Al met al is dit een hele leuke rekensom, waar we tot nu toe nog niet uit zijn gekomen..iemand met ervaring? Het werken van 5 weekdagen, opvang/gastouders, ouderschapsverlof? Hoe doen jullie dat allemaal??

Heel erg bedankt voor het lezen van dit verhaal, en alvast bedankt iedereen die reageert, ik ben er nu opeens zo mee bezig dat ik er helemaal gek van wordt..wil het gewoon geregeld hebben, het is onze eerste dus we zijn echt nog een leek op dit gebied...

Paula

2. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    niemand??

3. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Als het kan, zou ik voor een (flexibele) gastouder gaan. Ik werk zelf onregelmatig en wilde graag flexibele opvang bij het kdv, maar dat kan hier in de buurt dus nergens! Ze doen overal alleen maar vaste dagen én hele dagen. Of je je kindje nu brengt of niet, je moet toch betalen.
    Je gaat je kindje toch ook geen 5 hele dagen brengen, terwijl dat niet nodig is??!?! Maar goed, helaas zijn maar weinig kdv's die flexibel zijn. Het beste kan je gewoon contact opnemen met kdv's in je regio en het gewoon te vragen!

Een gastouder is met de nieuwe wetten ook niet zo makkelijk meer om te vinden. Die van ons heeft het daarom af laten weten, maar gelukkig hebben we inmiddels viavia een kdv gevonden die pas dit jaar start mét flexibele opvang. Maar dat was ook gewoon puur geluk hebben.

Wel onhandig hoor, dat je niet gewoon bijvoorbeeld 3 of 4 dagen in de week kan werken! Veel succes in je zoektocht naar opvang!

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou voor een flexibele gastouder gaan. Ik werk in de kraamzorg en altijd 8 dagen achter elkaar. Kdv is bij ons ook geen optie.

Deel Deze Pagina