Hoi hoi, Momenteel ben ik sinds 2.5 jaar de trotse moeder van 2 kinderen, en zit ook al die tijd thuis. Mijn eerste zwangerschap was niet gepland (wel zeer gewenst) ik zat toen in mijn eindexamen van het mbo, deze heb ik zonder problemen gehaald. Ik me al ingeschreven op het hbo maar omdat ik die zomer zou bevallen heb ik het niet doorgezet. Inmiddels ben ik 23 en voel ik een enorm gemis opkomen om door te studeren, ik ben bang dat ik 'later' enorme spijt ga krijgen. Nu weet ik dat er meer moeders zijn die een hbo opleiding doen met kind(eren). Maar ik vraag me af is het nu echt zo zwaar? Ik ben alleen mbo gewend en dat zou ik nu makkelijk kunnen doen met kinderen. En hoe zit het met studiefinanciering? Wordt die dan gebaseerd op het inkomen van mij en mijn vriend en is dit te doen? Voor het werk van mijn vriend zijn we verhuisd naar een andere provincie, ik heb hier dus geen oppas oma of iets dergelijks in de buurt. De kinderen zullen dus altijd naar de opvang moeten. Is het dan allemaal nog wel te doen en ook financieel haalbaar? Of kan ik de studie wel vergeten en 'moet' ik gewoon een parttime baan zoeken? (We zijn overigens ook afhankelijk van het inkomen wat ik krijg, ofwel loondienst ofwel studiefinanceriering aangezien we het niet gaan redden met het inkomen van mijn vriend. Misschien een hoop vragen maar ik hoop dat iemand mij kan helpen, wil nu toch echt een goede beslissing maken. Alvast bedankt. Groetjes
Deeltijd had ik nog niet aan gedacht. Dus daar ben ik ga ik me nu in verdiepen. Afstandsonderwijs?? Nog nooit van gehoord haha..
ik weet niet wat voor hbo je wilt gaan doen... maar veel zijn er wel in deeltijd te volgen. Afstandsonderwijs zou je voor kunnen kijken bij de LOI, NTI, die hebben ook volledige HBO-opleidingen succes
Ik dacht ook gelijk aan een deeltijdstudie voor je. Voltijd betekent namelijk meestal elke dag de volle dag naar school/stage. En je mag per kwartaal maar 2 lessen missen en bij de derde x mag je geen examen doen voor dat vak (was bij mij tenminste) Als je deeltijd doet (is meestal 's avonds) heb je waarschijnlijk geen opvang voor je kids nodig aangezien je vriend dan misschien thuis is. Ik zou er lekker voor gaan, je bent nog jong en een opleiding erbij staat niet mis zeker in combinatie met de zorg voor je kids. Dan ben je de über-multitasker die ze gegarandeerd zoeken
Ja deeltijd spreekt mij ook zeker aan. Alleen werkt mijn vriend in 2ploegen, waarvan 1ploeg tot 22.00 dus daar heb ik ook niet veel aan haha. Ik wil er zeker voor gaan, nu ben ik nog jong en heb ik er nog de motivatie voor. Haha ja dat zal wel een pluspunt zijn een multitaskende vrouw
o, dat is balen dat je vriend af en toe tot 22.00 uur werkt. Misschien dat je dan oppas kan regelen en anders zou ik een soort LOI opleiding proberen.
Ik doe deeltijd HBO, lerarenopleiding (de tweede) en vind het heel goed te doen. De meesten gaan twee avonden in de week naar school, ik maar een, omdat ik de meeste vakken al heb gedaan. Het ligt er denk ik wel een beetje aan welke opleiding je wilt gaan doen. Verpleegkundige is bijna niet te doen deeltijd, verloskunde is er niet eens deeltijd, maar een economische opleiding of een lerarenopleiding is heel goed te doen. Vaak hebben hogescholen ook de opleiding op een dag bv maandag van 12-22 oid. Loi zou ik niet aanraden in deze tijd van crisis, wordt helaas niet heel serieus genomen door veel werknemers en vaak zitten ook daar we contactdagen bij hoor, dan moet je op een zaterdag ergens centraal in Nederland een dag naar school. Veel succes en gewoon doen! Het is goed voor jezelf, maar ook goed voor de toekomst van je kindjes.
Ik zou kiezen voor de LOI (of iets soortgelijks) als je de discipline kunt opbrengen, hoef je geen rekening te houden met de werktijden van j man en je hebt geen opvang nodig. Er zijn daar diverse opleidingen, waarbij je examen doet bij een andere instantie, dus dan heeft je diploma echt wel dezelfde waarde als via een reguliere hbo.
Deeltijd lijkt me ook het beste te combineren met een gezin. Studiefinanciering krijg je overigens nooit met een deeltijdopleiding. Maar volgens mij nu toch ook niet meer met een voltijdopleiding??