Advies; omscholen tot medisch secretaresse?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lentes, 27 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Al jaren ben ik werkzaam in de gehandicaptenzorg, alleen wordt mij dit lichamelijk te zwaar waardoor ik regelmatig ziek gemeld ben vanwege klachten.

Nu zit ik erover na te denken om een opleiding tot medisch secretaresse te volgen.
    Op een polikliniek achter de bali, lijkt me leuk!

Ik ben in het bezit van een SPW4 opleiding en zag dat medisch secretaresse ook mbo is. Is dat niet zonde? 2e x mbo? Of is er ook iets soortgelijks in hbo?

En is er makkelijk werk te vinden? Zijn de werktijden prettig? Is er veel werkdruk etc? Ervaringen van diegene die dit werk doet zijn dus ook zeer welkom!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet of het zonde is... denk juist dat je met je SPW4 opleiding ook nog wel vrijstellingen zou kunnen krijgen voor de opleiding tot medisch secretaresse. Dus scheelt je weer in de "belasting". Ik druf niet te zeggen of er ook een HBO-variant is, denk het bijna niet.

Vraag trouwens wel goed na bij de plaatselijke ziekenhuizen wat zij vragen qua achtergrond. Mijn zusje had zich al ingeschreven en al bij zo'n thuisstudie organisatie en ging navraag doen bij het ZH.... bleek dat ze daar alleen maar mensen van het ROC wilden hebben. Gelukkig dat mn zusje de opleiding nog kon cancellen. Uiteindelijk is ze toch in haar toenmalige beroep gebleven.

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik heb de opleiding gedaan (helaas halverwege moeten stoppen ivm privé omstandigheden) en ik kreeg vrijstelling voor:
    - anatomie / pathologie en nog een vak uit m'n hoofd. Heb m toen gevolgd bij de LOI. Mail anders even voor de vrijstellingen? Je kan op de site ook volgens mij zo'n formulier invullen en dan geven zij antwoord of je wel of geen vrijstelling krijgt.en hoe lang de opleiding met vrijstelling nog duurt. Volgens mij moet je recentste diploma 5 jaar of JONGER zijn, weet ik niet meer zeker.....

Hopelijk heb je hier wat aan :)

4. Miertje2006

26 sep 2012
    84
    0
    6
    Het is nooit zonde om een opleiding te gaan doen ook al heb je al mbo gedaan, je leert altijd weer veel nieuwe dingen bij. Op hbo niveau is er niet iets wat hier in de buurt komt. Wel krijg je waarschijnlijk vrijstellingen zodat je de opleiding sneller kan doorlopen.

Het is alleen zo dat je als medisch secretaresse niet op een poli achter de bali kan gaan werken. Als je op een poli achter de bali wil gaan werken moet je minimaal gediplomeerd doktersassistent zijn, dit is een landelijke eis. (Werk zelf ook in een ziekenhuis)
    Je kunt wel op een secretariaat van een poli gaan werken of als medisch secretaresse achter de bali op een verpleegafdeling dat kan wel.

Op dit moment is er niet zoveel vraag naar medisch secretaresses in ieder geval niet in ziekenhuizen. De werktijden zijn meestal van 8.00 tot 16.30 kan per ziekenhuis verschillen maar zal niet veel afwijken.
    Werkdruk kan hoog zijn, als je op een verpleegafdeling werkt achter de bali en de afdeling ligt vol dan heb je het vaak erg druk maar dit wisselt natuurlijk.

Als je de opleiding wil gaan doen dan zou ik voor het roc of de loi kiezen, de meeste ziekenhuizen hebben ook overeenkomsten met de loi dus ook dit diploma is erkend, in ons ziekenhuis in ieder geval wel :).

5. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    hoi, ik heb in 2010 de opleiding van medisch secretaresse gevolgd via Scheidegger van april tot en met december.
    1x per week 's avonds naar school van 19-22 uur. Voor de rest thuis huiswerk maken en leren. Ik werkte 32 uur per week en deed dit erbij. Het is behoorlijk pittig, maar gelukkig is de tijd heel snel gegaan. Het is wel handig als je al ervaring hebt als secretaresse en daar gaan ze ook vanuit als je voor deze opleiding kiest.

Ik had mijn diploma gehaald en had 1 maand later al werk gevonden bij de GGZ. Helaas door bezuinigingen kwam ik vorig jaar thuis te zitten. Nu doe ik sinds januari werkervaring op in een ziekenhuis op de polikliniek met behoud van uitkering. Dit heb ik zelf kunnen regelen. Ik heb vorige week gesolliciteerd bij het interne uitzendbureau/flexpool en ben aangenomen omdat ze te weinig medisch secretaresses in de pool hebben en er genoeg werk is. Ik mag op 1 maart beginnen en dan kan ik mijn uitkering stopzetten :).
    Bij de polikliniek van de afdeling waar ik nu werkervaring op doe is een behoorlijk hoge werkdruk maar dat komt omdat wij wel 8 spreekuren hebben op een middag. Dan zien we wel 100 mensen. Gelukkig zitten we met zijn 2en achter de balie.

Ik heb zelf 3 studies gevolgd.
    MBO (MEAO-secretarieel) directiesecretaresse / managementassistente,
    HBO Toerisme
    en daarna MBO medisch secretaresse.

Ik vind het niet zonde dat ik na mijn HBO opleiding weer een MBO opleiding heb gedaan omdat je altijd weer nieuwe dingen leert. Het gaat mij erom dat ik werk doe dat ik leuk vind om te doen en ik heb het sinds ik medisch secretaresse ben heel erg naar mijn zin.

Deel Deze Pagina