Goedemorgen, Per 25 maart 2014 ben ik met zwangerschapsverlof gegaan. Op 30 maart is mijn contract afgelopen en tijdelijk niet verlengd. Ik krijg na het verlof nl weer een nieuw contract. Deze eerste week is de betaling via mijn werkgever gegaan, waardoor ik ervan uitging dat alles geregeld is. Nu heb ik deze week geen betaking gehad en bij mijn uwv gelezen, dat mijn werkgever de aanvraag van zwangerschapsverlof pas op 7 april heeft gedaan! Ipv 2-4 weken voor ingang verlof. In de brief is te zien dat het tot 8 weken na de aanvraag kan duren voordat zwangerschapsverlof wordt uitbetaald. Ik krijg mijn loon normaal wekelijks en mijn loon is normaal het 'leefgeld' van ons gezin. We moeten nu dus zien hoe we het doen en ik baal heel erg. Nu is mijn vraag kan ik iets doen om toch mijn geld eerder te krijgen via jullie? En krijg ik het dan ook wekelijks of heeft mijn werkgever dat ook vergeten door te geven en wordt het 4-wekelijks ? Ik hoop snel iets te horen!
Beste Pkat2917, Je schrijft dat je werkgever al een eerste betaling van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) heeft ontvangen. Daaruit kun je afleiden dat je recht op uitkering al is beoordeeld door UWV. Je werkgever hoeft dan alleen nog maar door te geven dat je contract is beëindigd op 30 maart. Vanaf die datum kan UWV de WAZO rechtstreeks aan jou uitbetalen. Heeft je werkgever dit nog niet gedaan? Dan kun je zelf je dit ook zelf doen. Geef op dit wijzigingsformulier aan wanneer je contract is beëindigd, en op welk rekeningnummer je de WAZO wilt ontvangen. Na verwerking van de wijziging maakt UWV de uitkering iedere week rechtstreeks op jouw rekening over. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Nu heb ik nog een vraagje. Vandaag heb ik de bevestiging van de toekenning ontvangen via mijn.uwv.nl Hierin is ook mijn berekende dagloon te vinden. Dit bedrag valt mij echter zeer tegen (56,17 dagloon), aangezien als ik het goed lees dit bruto incl vakantiegeld zou zijn. Dit betekent dat ik minder over zou houden netto dan ik het hele jaar elke week per week verdiend heb. Hoe wordt het precies berekend, we zijn wel paar maanden geleden overgestapt automatisch van een payroll naar resource (echter werkgever en uitbetalingen zijn gelijk gebleven verder, dus geen andere veranderingen voor ons behalve de 'naam') afdeling en telt mijn zwangerschapsverlof (t/m 24-6-2013) van vorig jaar ook mee bij de berekening. Dan kom ik nl als ik op de site kijk bij Mijn loongegevens en dienstverbanden, als ik het SV-loon optel en deel door 261 op 86,- dagloon ongeveer, is dus 30,- ongeveer meer. Hoe kan dit?
Beste Pkat2917, Je geeft aan dat het dagloon van je WAZO erg laag is. Je wilt graag meer weten over de berekening van de hoogte van je uitkering. De hoogte van je dagloon wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Je geeft aan dat je werkgever een paar maanden geleden is overgestapt van payroll naar resource. Het kan zijn dat je vanaf dat moment een andere dienstbetrekking hebt gekregen. In dat geval wordt je dagloon berekend aan de hand van je SV-loon over je nieuwe dienstbetrekking. Dit zal niet gedeeld worden over 261 dagen, maar over de dagloondagen van het begin van je dienstverband tot de dag waarop je met verlof gaat. Om erachter te komen of de verandering van payroll naar resource tot gevolgen heeft gehad dat je een andere dienstbetrekking hebt wil ik je verwijzen naar je ex-werkgever. Gebruikt de werkgever vanaf dit moment een nieuwe inkomensverhouding bij de loonaangifte? Dan is er sprake van een nieuwe dienstbetrekking. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO, vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare