nog een keer: wat te doen als iemand altijd liegt?

Discussie in 'De lounge' gestart door Napoleon, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn topic van gisteren werd gesloten omdat iemand opperde dat het te maken had met het kbs topic van gisteren. Dit is niet zo, al kwam ik daardoor wel op het idee voor dit topic. Het ging niet over de betreffende persoon maar over een vriendin van mij die ik al járen ken.

Zij liegt over zelfs hele kleine dingetjes en vaak over geld. We weten dat ze op diverse fora actief is en daar verhalen verzint. Ze heeft een zoon van bijna 10. Ik kan niet helemaal inschatten wat het gelieg voor gevolgen voor hem heeft. In ieder geval meldt ze hem wel eens ziek om wat leuks te gaan doen. Het is een hartstikke lieve meid met een hart van goud maar ik vraag me af wat je daar nou mee moet... ?

De kleine leugentjes negeren we een beetje. Maar toch, het hele samenspel van alles tezamen maak ik me toch wel zorgen om... Wie heeft er tips?

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Praat eens met haar?

3. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

als jullie vriendinnen zijn dan kan je dit toch bespreekbaar maken?

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik heb ook een lieve vriendin die dat deed. Ze was heel erg onzeker door allerlei gebeurtenissen uit haar jeugd, voelde zich heel snel "te min" en wilde zich daarom "leuker, beter, rijker" voordoen dan ze was. Het ging vaak ook onbewust bij haar, vele gesprekken heb ik met haar gevoerd hierover. Ik was de enige bij wie ze niet of nauwelijks loog. Uiteindelijk is ze in therapie gegaan en nu doet ze het gelukkig nooit meer. Kortom, ik zou met haar praten!

5. mamasince2010

mamasince2010 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.026
    0
    0
    brabantse land
    Ik zou het inderdaad ook bespreekbaar maken met haar,helemaal als jullie goede vriendinnen zijn.
    Je mag toch je zorg over haar uitspreken?

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Dat is het lastige, want ze praat er altijd overheen. Daarnaast is het niet zo dat je elke keer het gesprek gaat verpesten door haar elke keer te wijzen op de leugentjes. Voor mijn gevoel gaat dit zo diep. Ze heeft al eens een jaar of 11 geleden verzonnen op een yahoogroup dat ze zwanger was van een drieling incl foto's van internet. Later in de zwangerschap waren ze overleden en heeft ze zelfs daar foto's van weten te vinden. Echt schokkend... Ik kwam daar achter omdat een mede mei01 mama ook in die groep zat... Terwijl ze ons zei een mk gehad te hebben.

7. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Wow das ook niet gewoon een btje liegen... (sorry dat ik het opperde.. het viel me gewoon op.. en het was een vraag geen aanname bedoelde niet dat je topic dan gesloten zou worden)

maar heftig zeg. ik denk dat zo iemand mijn vriendin niet kan zijn... en zou haar er op een normale manier 1 op 1 aanspreken.. en dan verder ontwijken,... als je haar dan in een groep toch ziet "normaal" doen en verder niks

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    mss heeft ze wel een aandoening: pathalogische leugenaar heet dat meende ik?

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

oh ja dat gaat wel heeeeel erg ver zeg!
    Ja ik persoonlijk kon niet met iemand omgaan die zo zou liegen

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Geeft niet Cherie :)
    Pathologisch lijkt het wel op maar waarom doe je dan zoiets vraag ik me af?

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik denk dat het een ziekte is....en ze er dus voor een groot deel niks aan kan doen.
    Dat ze een soort dwang heeft om te liegen?? Mss krijgt ze er een kick van?

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

aandacht?

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mensen proberen hiermee een negatief zelfbeeld te compenseren, (met de leugens zijn ze dan in eigen beleving wel leuk genoeg voor anderen), proberen aandacht te krijgen omdat het op een andere manier niet lukt of ze niet weten hoe ze op een positieve manier aandacht moeten krijgen. Dat soort dingen zit er doorgaans achter.
    Het is altijd goed om dit te bespreken met de persoon in kwestie, maar dat zal niet altijd helpen. In mijn omgeving iemand die dit ook doet, (niet zo heftig als jouw vriendin gelukkig) en wij hebben maar wat afstand genomen uiteindelijk. Als we dat niet zouden hebben gedaan, zou het een keer op een fikse ruzie uit zijn gelopen, ben ik bang, (ik moet regelmatig het puntje van mijn tong afbijten om maar niets te zeggen, omdat het toch niet helpt).

14. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

zou proberen met haar te praten
    het is erg lastig
    heb toen gebroken met zo vriendin omdat ik er totaal niet tegen kan
    hoe klein een leugen ook is het is en blijft n leugentje
    erg moeilijk eigenlijk :)

15. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Ik ken ook iemand die constant over ALLES liegt. De meest onnozele en kleine dingen. Nu was het geen hele goede vriendin, maar ik dacht dat ze dat wel zou kunnen worden. Na een tijd toch maar weer het contact laten verwateren. Je weet gewoon niet of ze recht in je gezicht liegt. Ontkennen deed ze ook, dat had ze dan helemaal niet gezegd, of ik had het me verbeeld.

Nu is het bij jou al een goede vriendin, dus ik zou toch eens een goed gesprek aangaan en zeggen dat je je zorgen maakt. En dat je niet weet of ze het met opzet doet of per ongeluk, maar dat het je stoort en misschien wel een verdere vriendschap in de weg staat. Het zijn geen kleine dingen meer, maar jij hebt het over verzonnen zwangerschappen en miskramen. Dat is te erg om door te gaan als leugentje om bestwil.

Het blijft lastig. Soms kun je niet checken of het gelogen is of niet en dan zal je toch altijd wantrouwend blijven. Niet echt een ontspannen vriendschap lijkt me.

16. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Lastig hoor, ik loog alles bij elkaar als kind, ik denk dat het kwam omdat ik vaak ben verhuisd, ook naar andere landen (niet heel ver, belgie, dld, nl) en moest steeds opnieuw beginnen. Ik verzon dan hele verhalen op mijn nieuwe school om maar aardig gevonden te worden. Ik wist wel dat het niet normaal was maar het leek net of ik er niet mee kon stoppen. Gelukkig ben ik daar over heen gegroeid toen ik een jaar of 16 was, want het maakt het leven niet makkelijk, je moet zoveel onthouden :) Ik werd toen ik 16 was ook een stuk zekerder, ik begon mezelf wel leuk te vinden gewoon zoals ik was. En toen bleek dat andere mensen mij ook best leuk vonden zoals ik was, zonder al die onzin verhaaltjes.
    Ik zou toch je vriendin er steeds op aanspreken, en als je dat niet wil, dan geen vriendinnen meer zijn. Dan voelt ze misschien dat het niet werkt, dat gelieg.

17. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Inderdaad op attent maken dat ze het liegen niet nodig heeft om een fijn mooi slim persoon te zijn..

Met diepliggende achtergronden is het praten met een prof niet zon verkeerd plan..

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hier was het iok het geval. Ook sorry daarvoor was van mij ook zeker niet de bedoeling je topic te laten sluiten. Was een vraag.

Maar dit zijn geen kleine leugens meer zeg, dit gaat ver. Als ze etoverheen praat, misschien toch wat harder zijn. Zo is het ook niet leuk omdat e haar gewoonwg niet an vertrouwen en niet weet wanneer ze de waarheid spreekt. Misschien toch iets zeggen erover dat ze op dat moment aan het liegen is. En ytest had ook een mooi advies. Daar ga ik ook in mee.
    Lastig als ze idd echt ziek is dan is ze hulp nodig. Zou je dat kunnen bespreken? Opbouwend natuurlijk.

19. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Niets.

Heeft weinig zin. Zoiets doet iemand echt om aandacht te trekken. Als je zegt dat je weet dat iets de halve waarheid is gaat ze dat ook echt niet toegeven. Waarschijnlijk is het voor haar een gewoonte geworden om alle een beetje aan te dikken en te verdraaien en daar komt ze niet vanaf door een gesprek met jou.

20. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Haar leugens gaan wel ver zeg, jeetje. Ik zou haar er mee confronteren en haar niet de kans geven om er over heen te praten.

Mocht dit niet helpen dan zou ik toch wel erg gaan twijfelen of ik nog met zo iemand bevriend zou willen blijven..

Deel Deze Pagina