Probleempje met de hond

Discussie in 'De lounge' gestart door RAppel, 22 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim13891

Kim13891 Lid

14 nov 2016
    89
    8
    8
    Dit komt best vaak voor bij honden rond deze leeftijd (eigenlijk nog de puberfase). Ik zie het nu ook bij een hond op een adres waar ik werk. Ik negeer de hond altijd bij binnenkomst en ik aai de hond pas als hij/zij gewoon staat of zit, zodat je de onderdanige houding niet gaat "belonen". Je kunt ook proberen de onderdanige houding als het ware te corrigeren door de hond rechtop te laten staan en zijn staart hoger te laten dragen (letterlijk omhoog houden eigenlijk). Hiermee bouw je door middel van de houding toch een beetje zelfvertrouwen op. Wij leren dit ook met bijvoorbeeld assertiviteits trainingen, rechtop staan met je ogen recht vooruit en niet naar de grond kijken.
    Dit doe je eigenlijk dan ook bij je hond.

Verder kan het inderdaad helpen niet te uitbundig te zijn, waardoor je de hond te veel overdonderd. Rust en kalmte werkt vaak het best en irritatie en frustratie werkt juist heel erg averechts.
    Leuke spelletjes doen, zoals touwtrekken doen het vaak ook goed. Zeker als je de hond wat vaker laat winnen door het touw los te laten.

Meestal is er sprake van een fase, en bij de een duurt dit langer en is het heftiger dan bij de ander.

2. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Hoe is je houding naar je hond toe?

Maak je veel gebaren van boven af? Kijk je hem recht aan? Dit klinkt namelijk als een erg bang en onzeker hondje... Ik lees dat hij weleens is gecorrigeerd? Hoe uit dit zich dan?
    Is er verder iets gebeurt waarvan ze erg geschrokken kan zijn?

Het is erg moeilijk om vanaf een beeldscherm tips te geven ik weet natuurlijk niet wat de omgang is en hoe alles er thuis aan toe gaat. Ik zou in ieder geval adviseren om je hond wat meer zelfvertrouwen te geven bijv middels hersen werk (Google maar eens) eventueel een goede gehoorzaamheids cursus. Ik zou ook zeee zeker geen fysieke correctie's uitvoeren! TTouch is ook zeker een goede tip die ik ergens voorbij zag komen.

Het negeren bij binnenkomst vind ik een goede. Begroet de hond pas wanneer je zit, of wanneer je door de knieƫn bent gegaan. Je bent dan voor de hond fysiek minder groot (hoog) dit is al een stuk minder bedreigend voor de hond.

Heeft de hond ook een plekje waar hij zich kan terug trekken bijv een bench? Waar de hond zelf in en uit kan lopen?

Hiernaast kun je nog proberen om bijv of een voertje of koekje aan je hond te geven wanneer je langsloopt. Dit zonder hem gelijk aan te halen, laat de hond naar jou toe komen en loop niet zelf achter hem aan.

Maar nogmaals het is moeilijk beoordelen zo ik hoop dat je er in ieder geval iets aan hebt en dit kam nog wel eens een wat langer traject gaan worden.

3. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Bedankt allemaal voor de tips. Ga bepaalde zaken verder uitzoeken en misschien wel nog wachten tot na m'n bevalling om ook daadwerkelijk iets op te starten.

4. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83

Deel Deze Pagina