Wie kan mij iets meer vertellen over een kinderdagcentrum en een tyltylschool? En als je zou kunnen kiezen tussen beiden voor welke zou je kiezen? Kunnen jullie de ervaringen delen over het kdc en tyltylscholen. Sorry even kort. Wij willen er meer info over voor Batuhan. Zal straks uitgebreider reageren over ons situatie. Alvast hartstikke bedankt!
ik werk op een kdc , weet niet goed het verschil met een tyltylschool, maar je mag me zeker vragen stellen over een kdc. wat in ieder geval wel duidelijk is dat een kdc geen school is! Kan we schoolvoorbereidend zijn naar welke school dan ook. maar het is ook erg afhankelijk welke indicatie je krijgt voor je kind waar het dan naar toe kan gaan.
Zoontje van bijna 3 zit op een KDC In het gebouw zit oa: * fysiotherapie, logopedie,speltherapie, muziektherapie, snoezelruimte, zwembad, ergotherapie, etc Dit krijgt m'n zoontje dan ook zowat dagelijks. Alles bij de hand dus na schooltijd is het vrij = vrij en hoef dan niet met hem naar een of andere therapie omdat alles op z'n "schooltje" zit en onder schooltijd plaatsvind KDC is voor kindjes met een IQ lager dan 75. Boven de 75 mogen ze doorstromen naar een medisch kinderdagverblijf en vanuit daar vaak naar speciaal onderwijs en heeeel soms normaal onderwijs Op het KDC van m'n zoontje heb je ook aparte groepen, zoals: * autismegroepje, downgroepje, kindjes met een lichamelijke beperking, kindjes met gedragsstoornis, kindjes met ontwikkelingsachterstand, schoolvoorbereidend groepje, etc, van alles wat dus. Per dag zitten er maximaal 6 kindjes in zijn groepje op 2 of 3 begeleidsters, 1 op 2/3 begeleiding dus vaak. KDC is van kindjes van 0-18 jaar, dus als er geen uitzicht is op enige vorm van onderwijs dan kan je kindje daar erg lang blijven Ook word het vergoed vanuit de verzekering (CIZ bij ons) Ook komen ze hem elke dag halen en brengen met het busje en ook dat is kosteloos Wij vinden het KDC erg prettig omdat alles onder 1 dak zit. Zoontje leert er super superveel, en vind het er superleuk
KDC is geen school, mytylschool wel. Mijn keuze zou afhangen van hoever je kindje "achter" is. KDC is een lager niveau als mytylschool zoals ik het lees. KDC is <75 IQ en mytylschool zitten bijv ook kinderen die maar de vmbo/havo/vwo gaan, en meer gericht op de lichamelijke beperking volgens mij KDC zitten kindjes die bijv lichamelijk en verstandelijk matig/ernstig beperkt zijn en mytylschool zitten volgens mij meer kindjes met een hoger niveau maar die lichamelijk niet naar een gewone school kunnen
Zie dat ik verkeerd gelezen heb en je een tyltylschool bedoeld ipv mytylschool Dit vind ik over een tyltylschool
Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Sorry dat ik weer zo kortaf reageer. Reageer via mijn telefoon. Ben intussen ook bezig met het eten, zo op tafel zetten enz. We zijn aan het vasten. Maar batuhan is dus ongeveer 3,5 jaar. Hij kruipt, loopt, praat (nog) niet. Hij heeft vandaag zo een test gehad om te kijken wat zijn vervolgplek kan zijn. Hij gaat nu 2 ochtenden per week naar een peutergroep op het revalidatiecentrum. De uitslag van de test krijgen we 28 augustus. Maar zo geschat en even snel wat ze zien is zit hij met spel op ongeveer 8-9 maanden. Sociaal emotioneel en met contacten enz vinden ze hem zeker wel veel vooruitgegaan. Maar verder horen we dus meer op 28 augustus. Ze verwachten dat Batuhan naar een schoolvoorbereidend groep van een KDC kan gaan. Ze vinden voor nu dat hij beter naar een KDC kan gaan omdat hij nogal schrikachtig is. En echt een sociale meehuiler. Een drukke omgeving zou hem belmmeren in zijn omgeving. Maar voor de tyltylschool is er geen ondergrens en als wij dat willen kan hij ook daar heen. Het KDC is wat ik heb begrepen geen schoolvorm maar de tyltyl wel. Nu denk ik dat ik Batuhan dan eerst een jaar maar een schoolvoorbereidendgroepje van het KDC wil brengen. Even kijken hoe hij gaat wennen aan 5 heledagen. Een andere omgeving en hoe hij reageert. En dat als het goed gaat dat we kunnen kijken of hij met 5 jaar naar een tyltylschool kan gaan. Sorry als ik veel fouten heb reageer via mijn telefoon
Hey meid Aangezien ze hem vrij laag schatten qua ontwikkeling (<75) zou ik hem ook naar een KDC doen wat kleinschaliger is (1 juf op 2 à 3 kindjes) dan een tyltylschool. Beter eerst "laag" beginnen en hoog eindigen als hoog beginnen en laag eindigen denk ik altijd maar Beter dat hij dus op het KDC begint en door kan stromen naar vervolgonderwijs/dagbesteding dan dat hij op een tyltylschool zit en ze zeggen dat hij beter op een KDC had kunnen zitten en dus een stapje terug moet Op het KDC doen ze hier jaarlijks uitgereidde IQ testen zodat ze weten hoe het met z'n ontwikkeling staat. Zoontje is in 1 jaar tijd maar liefst 25 IQ punten vooruit gegaan echt zooo'n enorm verschil in zo'n korte tijd! Erg blij met deze keuze. Hij is begonnen op de baby groep met een IQ van 50-55 en zit nu rond de 75 de verwachting was dat hij nooit veel zou kunnen, maar is nu in bijna 1,5 jaar tijd al 2 groepjes vooruit gegaan
als ik het zo lees lijkt mij een kdc beter bij batuhan passen, precies om wat daantje zegt. Meer een speciaal kdv/psz dan echt een school. En dat is wat op deze leeftijd heel fijn is denk ik. Hopelijk hebben jullie snel een fijne passende oplossing gevonden. daantje, jeetje hij doet het echt goed!
Mirjam lief van je bedankt! Ziedat e in zuidholland woont wij wonen in Rotterdam. Heb je misschien een paar goede adresjes? We wonen vlakbij hillegersberg/schiebroek. Daar zit er wel een hoorde ik. Maar wil hem niet perse zo dichtbij mogelijk. Maar meer het beste voor hem. Daantje en tulip jullie hebben idd gelijk. Zo denken wij er nu ook over. Daantje wat super goed van hem joh! Grote kanjer!!! Nu zit ik weer te twijfelen of het niet beter is om te kijken of hijzo snel mogelijk op een KDC kan beginnen. Ik heb enorm moeite met het loslaten van hem. Dus vind het enorm moeilijk. Maar hoe jong hij meer gestimuleerd wordt hoe beter toch?
Sorry dat ik even inbreek maar ben je bekend met rijndam? Dat is ook een revalidatie centrum. Hier heeft een kindje van mijn kdv groep op gezeten, vanaf 3 jaar ging ze daar ook heen. Dat zit in schiebroek. In zoetermeer zijn ook mogelijkheden.
ik werk bij stichting Ipsedebruggen. Deze stichting heeft meerdere kdc verdeelt over heel zuidholland. Ja, k kan deze van harte aanbevelen! Goede gedegen zorg! Binnen ipsedebruggen op kdc''s werken we met het "Kind ik volg je" systeem. Dat houdt in dat je op alle ontwikkelingsgebieden (motoriek,emotioneel, sociaal ect) precies kijkt wat een kind wel kan en wat het kind nog verder kan ontwikkelen en daar wordt dan specifiek aan gewerkt, stapje voor stapje. www.ipsedebruggen.nl
Hoi Ons zoontje van net 4 jaar zit op het k.d.c Hij zit daar vanaf zijn twee en half jaar. Hij zit nu nog in de peutergroep. Het bevalt ons heel goed. Hij is verstandelijk gehandicapt en daar kunnen ze hem toch meer leren wat mij thuis niet lukt. Hij heeft het er erg naar zijn zin. Veel succes met het zoeken naar een ''schooltje''
@ Siepie: vedankt voor je tip! Batuhan gaat idd twee ochtenden naar een peutergroep van Rijndam waar we HEEL tevreden over zijn. @mirjam ik heb met hun gebeld KDC's die bij hun zijn aangesloten zitten alleen in Nootdorp zeiden ze. Bedankt voor je tip! @lentebloemje hartstikke bedankt, hoop dat wij ook iets kunnen vinden waar Batuhan het heel erg naar zijn zin zal hebben. Wat fijn dat het bij jullie erg goed gaat!
nou dat is raar! er zit een kdc in Naaldwijk, Vlaardingen, Spijkenisse, Voorburg (die verhuisd 2013 wel naar Nootdorp), Zoetermeer. dus die info klopt niet!! deze zijn allemaal van Ipsedebruggen! waar heb je die info vandaan??
Mirjam huh? Ik heb gebeld met de klantenservice. Die mevrouw zei dat ze alleen in Nootdorp zaten. Ik vroeg nog of ze adressen had van andere KDC's omgeving rdam maar nee zei ze.
op de website ipsedebruggen.nl zit aan de rechterkant een kaartje en locatie zoeker. als je daarop klikt en dan invoert doelgroep kinderen en zorgtype werk/dagbesteding vindt je meerdere locaties waar ze een kdc hebben. alle kdc s binnen ipsedebruggen heten zonnehof. bij elk kdc staat een telefoonnummer vermeld en de naam van de locatie manager erbij. ik zou gewoon een locatie opbellen en zij kunnen je echt wel verder helpen met je vragen!!
Kan stichting MEE je niet helpen? Die kunnen ook de indicatie aanvragen voor een KDC en die weten vast en zeker wel welke KDC's er in de buurt zitten. Ook zij kunnen samen met jou een KDC bezoeken ter kennismaking als je dat prettig vind
Hallo mamma van Batuhan, ik werk zelf als juf nu zo'n 8 jaar op een mytylschool, heb stage gelopen op een kdc. Zoals je zelf al aangaf, hebben sinds 2004 alle kinderen recht op onderwijs en is er dus geen IQ ondergrens meer. Dit resulteerde in een enorme toestroom leerlingen met een lager IQ. Op mijn school hebben we een apart cluster voor leerlingen met een IQ lager dan 55 en dat noemen we IBL (Intensief te Begeleiden Leerlingen). Ik werk op zo'n groep en we zitten met 3 klassen in een kdc (de school werd te klein). Hierdoor stromen leerlingen vanuit het kdc ook makkelijker door naar ons toe. Qua niveau is er geen verschil; het grootste verschil zit hem in het feit dat een kdc dagebesteding is en wij onderwijs. Wij moeten aan bepaalde eisen van de leerlingen voldoen en werken met een speciale methode om te zorgen dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. We werken samen met een revalidatiecentrum; er zijn een revalidatie arts, een behandelleercoordinator, een fysio, ergo en logotherapeut aan mijn klas verbonden. De therapeuten zijn verdeeld over de week 3 uur in de klas om te ondersteunen bij het lesprogramma en daarnaast krijgen de leerlingen individuele therapie onder schooltijd. We zwemmen, snoezelen, koken, gymmen en werken met thema's waaraan we allerlei activiteiten verbinden. Van de ouders die overstappen vanaf het kdc hoor ik altijd dat hun kind zoveel meer uitgedaagd wordt en ik kan dat beamen vanuit mijn ervaring tijdens mijn stage. Batuhan is nog erg jong; er zijn ook vroeghulpgroepen op de revaldatiecentra die aan mytylscholen verbonden zijn; misschien is het handig om daar eens te gaan kijken zodat je een beetje een idee krijgt van de mogelijkheden. Als je vragen hebt, hoor ik ze graag! (mag ook via pb als je dat liever wil)