's Avonds niet slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by LadyInRed, Mar 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

Feb 3, 2008
    282
    0
    0
    Hoi,

Onze dochter is nu 6 weken oud en heeft vanaf het begin moeite gehad om 's avonds te slapen. Vanaf ongeveer 21 uur tot een uur of 1 (en als we pech hebben later) is het huilen.
    Nou was ze in de buik rond dat tijdstip ook altijd al wakker, maar het zou toch fijn zijn als ze 's avonds ook zou slapen. Al is het maar omdat het onze nachtrust kost en we het nu eigenlijk niet meer bijgeslapen krijgen.
    Oftewel: we zitten er steeds meer doorheen.

We letten erop dat ze geboerd heeft en haar luier schoon is (als die nat is huilt ze zich wakker, of we nou een katoenen of een wegwerpluier gebruiken). Verder leggen we haar na het eerste gaapje in bed (dus meestal direct na de borstvoeding). Overdag heeft ze wel eens een "wakkere periode" en is ze tussen 2 voedingen de hele tijd wakker en vrolijk. Verder is ze ook een vrolijke baby.

Het lijkt nu ook steeds erger te worden. Ze maait zich soms wakker met haar armpjes, dus die leggen we vast. Ook lijkt de speen te werken, maar we zitten er dan dus 30-60 minuten naast om haar in slaap te "begeleiden".
    Met wat pech is ze na 30 minuten weer wakker.

Overdag en aan het einde van de nacht is er niets aan de hand, dan slaapt ze goed en vast. Wel krijgt ze daar ook steeds meer moeite met in slaap vallen. Maar als ze overdag eenmaal slaapt, dan wordt ze niet snel wakker.

Heeft iemand tips voor ons? Hoe krijgen we dit avond-ritme eruit? Want ik moet er niet aan denken als ik straks ook weer moet gaan werken.

Oh ja: laten huilen werkt niet. Ze huilt zichzelf helemaal overstuur en daar komt geen rust in (ook niet na 20 minuten).

2. Dinky

Dinky Bekend lid

May 28, 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Onze dochter is nog maar 3 weekjes maar ik herken je hele verhaal dus ik ben ook even benieuwd naar reacties van anderen en lees het even mee.

3. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn zoon is al 16 weken en heeft vanaf het begin niet geslapen tussen 20.00 en 23.00. Eerst was het krijsen, maar nu ligt hij gewoon gezellig bij ons in de woonkamer. Hij is altijd lekker vrolijk. Hij is ook nooit zo heel moe.
    Volgens mijn kinderarts gaat het vanzelf over. Als ie gaat kruipen/zitten etc. dan verbruikt ie meer energie. Ook met vast voedsel, dus als de bijvoeding begint, schijnen ze beter te gaan slapen.
    Ik hoop het maar. Elke avond entertainen is soms best wel zwaar.

4. Pino200

Pino200 Lid

Jan 12, 2009
    65
    0
    0
    Uden
    Wij hadden dit ook de eerste vier weken. Nu doe ik haar rond negen uur in bad, en best uitgebreid, dan lekker insmeren, en helemaal klaar maken om te gaan slapen, dan nog een grote fles en dan lekker naar bed.
    Sinds we dit doen slaapt ze de hele nacht door. Dat wil zeggen vanaf tien uur of half elf tot zes.

Sommige vinden het niet echt praktisch om in de avond je kindje in bad te doen, maar ik vind het echt een uitkomst. Ze weet nu precies waar ze aan toe is en het geeft veel meer rust.

Wij waren ook echt gebroken, en nu zijn we dus ook veel fitter en dus ook meteen een stuk vrolijker tegen elkaar.

Succes ermee, want het kan best wel slopend zijn zo.....

5. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    ik doe Romy ook in bad in de avond!

maar ik denk dat het niet alleen het badje is, ik denk dat het "avond ritueel" ook enorm helpt zodat ze herkent van nu is het avond nu ga ik de nacht in. badje-flesje-slapen!

misschien een tip?

6. Marijee

Marijee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,295
    0
    0
    het is net of ik het zelf typ over mijn zoontje.

Kian heeft precies hetzelfde gehad de eerste 2 maanden.
    ik wist echt niet meer wat ik moest doen en heb echt alles geprobeerd.

bij het CB zeiden ze dat het onrust is dat kindjes hebben. het gaat vanzelf over maar wanneer is niet te zeggen.
    het is dat ze dan vooral de prikkels van overdag verwerken en gewoon lekker bij papa en mama willen zijn.
    ik weet dat het heel moeilijk is en ik heb de eerste 2 maanden echt met me handen in me haar gezeten en zag echt op tegen de avonden omdat ik het ook allemaal alleen moet doen en dus niet zomaar aan iemand kunnen geven en ff lekker wat anders doen.

en sinds 2 weken slaap hij nu savonds tusse zijn 1 na laatste voeding en laatste :D echt heerlijk!
    moet zeggen dat ik wel echt hem elke avond strikt na de fles in bed heb gelegt en het een week heeft geduurd dat hij makkelijk gaat slapen.

heel veel succes.. en het gaat echt over ;)

7. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nou dat hoop ik dan maar, want het is hier al 16 weken zo.

8. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

Apr 25, 2008
    343
    0
    0
    Hai, Bij onze dochter is dat een probleem geweest en het blijft een beetje een kwetsbaar punt tussen 20.00 en 23.00. Tot 4 maanden oud hadden we dus ook een beebje die voortdurend entertainment en veel troost wilde. Wel zijn we haar altijd naar bed blijven brengen, alleen werd ze vaak weer wakker na een uurtje en dan was het gillen! In ineens, toen we niet meer dachten dat we ooit nog rustig iets op tv konden kijken, kwam het... ze bleef liggen en we moesten haar wakker maken voor de fles, hoera! EN of we nou wat anders hebben gedaan? Het enige wat we veranderd hebben is haar in de ochtend op tijd uit bed halen en minder overdag laten slapen.
    Het blijft wel een kwetsbare plek, met name tijdens sprongetjes en ziekte, ze wordt dan weer vaak wakker meermalen tussen 20.00 en 23.00. Maar nu troosten we haar in haar kamer en in haar bedje. PAs als de paniek echt toeslaat zullen we haar eruit halen, maar we genieten nu toch echt teveel van onze avonden!

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik weet niet of jullie BV geven? maar dan heb je altijd 's avonds een cluterperiode =heel vaak kleine beetjes drinken... dit niet alleen omdat ze dorst hebben maar vooral om hun mama honger te stillen.... Als je geen BV geeft probeer dan eens mee te dragen in een draagdoek en lekker veel huid op huid contact te hebben....

10. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

Feb 3, 2008
    282
    0
    0
    Ik geef inderdaad borstvoeding. Maar dit is ook het geval direct na de borstvoeding. Is het zo dat ze tijdens een clusterperiode tussen de voedingen door niet slapen?

11. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Vlindertje, klinkt als mijn zoontje. Er is nog hoop dus!

12. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

Dec 12, 2007
    151
    0
    0
    Heel herkenbaar, maar dan meer de onrust midden in de nacht.
    Wat gebruiken jullie in het badje? En waar smeren jullie je kindje daarna mee in? Vooral bij Pino hielp het badje in combinatie met fles begreep ik, ben erg benieuwd wat je voor spullen gebruikt.

Groetjes trotse mama

13. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Ons mannetje heeft ook gehad in het begin dat hij vaak tussen de fles van 19.00 en de fles van 23.00u niet kon slapen. Hij is nu 3 maanden en nu kunnen we hem rond 19.45u in bedje leggen en slaapt dan in principe tot de volgende ochtend. Wel krijgt hij nog de fles om 23.00u. Die geven we hem op zijn kamertje in het donker en daarna gaat hij direct weer terug in bedje.

Ik moet zeggen dat dit deels vanzelf zo is goed gekomen. Op een gegeven moment was hij overdag meer wakker tussen de slaapjes, waardoor hij 's avonds zeg maar echt moe was. We hebben hem overdag niet bewust wakker gehouden, maar ook niet te snel in bed gedaan.

14. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Esmee heeft dit ook de eerste 2 maanden gedaan. Wij gingen haar vooral niet entertainen, maar leren om te slapen. In de kinderwagen naast de bank en schudden maar... na een tijdje 's avonds op de kamer gebleven met haar en steeds de speen erin even laten huilen en speen er weer in. En idd ook nadat we een badje gingen doen tegen 20 uur, fles erin en toen sliep ze ineens! En als je tegen 19 uur een wandelingetje maakt na de fles en lekker in de kinderwagen laat liggen?

15. Mama van Mike

Mama van Mike Actief lid

Sep 24, 2008
    253
    0
    0
    Groningen
    Mike had als pasgeborene ook veel moeite met slapen sávonds. Meestal kreeg hij om 23.00 nog een laatste voeding. Als hij eenmaal sliep, sliep hij door tot de volgende ochtend. Wij hebben er niet al te veel aandacht aan geschonken, Mike lag gewoon lekker in de box en ik had er geen last van. Ik vertrouwde erop dat het vanzelf beter zou gaan. Zo'n kleintje moet natuurlijk ook een ritme vinden waarbij hij zich fijn voelt. Langzaam aan werdt hij steeds sneller moe sávonds en tegenwoordig ligt hij tussen 19.00 en 19.30 p bed.
    Helaas gaat het momenteel weer wat minder, hij is echt moe rond 1900 uur maar het in slaap vallen gaat erg moelijk. Vervolgens gaat hij snachts rollen en draaien in bed waardoor hij zichzelf wakker jankt. :( Soms wel een paar keer per nacht. Ik ga er maar even van uit dat ook dit weer een fase is en dat we binnenkort weer lekker kunnen slapen

Share This Page