Ik ben nu al bijna 7 weken fulltime aan het kolven voor ons zoontje. Eerst omdat hij in het ziekenhuis lag en niet zelf kon drinken en daarna was de fles voor hem zo veel makkelijker, dat we na veel frustratie voor mij en mijn zoontje de strijd op hebben gegeven om hem aan de borst te krijgen. Omdat mijn productie ons zoontje niet bij bleef houden en omdat het kolven me steeds meer tegen begon te staan heb ik met moeite besloten om af te gaan bouwen. Van 6 keer kolven zit ik nu na 2 weken op 4 keer kolven op een dag. De ochtend en de avond voor het slapen gaan heb ik het minste moeite mee om te kolven, dan is de kans het grootste dat het goed te combineren is met de zorg voor ons zoontje. Mijn vragen zijn de volgende: - Is het logisch als ik minder ga kolven op een dag dat ik nu in verhouding een hogere kolfopbrengst heb per keer? - Zal deze hogere opbrengst het afbouwen lastiger maken? - Nu bij het afbouwen is de productie rechts lager dan links, dit was altijd andersom. Ook zitten er rechts steeds harde plekken die ik weg moet masseren. Moet het afbouwen hierom langzamer gaan dan wat ik nu doe? (1 keer kolven per week minder) - Als ik uiteindelijk na afbouwen 2 keer per dag wil blijven kolven zodat hij toch nog moedermelk blijft krijgen, zal de productie dan erg terug gaan lopen, of kan het het zelfde blijven als wat het nu is per keer? Ons zoontje drinkt nu meestal 5 keer per dag, 4 keer 130cc moedermelk en 1 keer 120+4 schepjes kunstvoeding. Alleen nou maakt hij er ineens een gewoonte van om zijn fles in de avond over te gaan slaan waardoor hij soms maar 4 flesjes op een dag krijgt. Hoe moeten we dit oplossen? Hem een grotere hoeveelheid geven per keer, of mogen we er op vertrouwen dat als hij honger heeft dat hij zich wel komt melden? We voeden op verzoek op dit moment en maken hem niet wakker voor een voeding. Alvast bedankt!
Hoi, Goed hoor, 7 weken gekolfd! Even puntsgewijs antwoord op je vragen: - meer per keer: kan zijn dat je lichaam toch nog meer maakt dan je afneemt. Op zich niet erg, wat je kolft kun je gebruiken. - hogere opbrengst kan maken dat je even een keer een pauze week moet inlassen. Het kan ook zomaar zijn dat je lichaam hoeveelheid wil aanpassen aan een paar kolfmomenten. Er zijn vrouwen die met 3 x daags kolven hun kindje voeden. Kijk gewoon hoever jij komt met 2 x daags en op welk moment je verder wilt afbouwen omdat dat jullie beter past. - harde plekken en gevoelige plekken kunnen nog even blijven. Geef je lichaam de tijd om af te bouwen. Zoals ik hierboven al aangaf: een week extra pauze kan helpen. Kijk of je de plekken kunt masseren, soms werkt een electrische tandenborstel heel goed: het handvat trilt de verstopping soms los. Eerst goed doorwarmen kan ook veel helpen: een warmtecompres gedurende 15 min. voor je gaat kolven. - zoals eerder gezegd: er zijn vrouwen die prima in 3 keer kolven. Kijk op hoeveel je blijft staan bij 2 keer kolven. Je kunt altijd (ook wanneer je nog maar 1 keer kolft) dit geven naast kunstvoeding. Er zitten altijd waardevolle antistoffen in jouw moedermelk. Het is niet zo dat er minder inzit omdat het geen 300 ml maar 30 ml per dag is. De stoffen blijven hetzelfde! Gewoon geven wat je kolft dus! Het kan zijn dat het terug gaat lopen, dan even zelf bedenken wat je graag wilt en daar naar toe werken. Soms helpt het om een plan te maken met een lactatiekundige. Tot slot: heb vertrouwen dat je kindje aangeeft wat het nodig heeft (tenzij nog niet op a terme datum) evt. kun je naar meer voeding in een flesje. (150 bijvoorbeeld) Succes!