Hallo, Ik heb een vraag over het afbouwen van kolven. Onze dochter is met 34 weken geboren en kon niet meteen aan de borst drinken. Op advies van het ziekenhuis ben ik elke dag 6 a 8 keer gaan kolven en al snel had ik een productie van rond de 2 liter per dag. Het ziekenhuis adviseerde om pas af te bouwen als onze dochter goed aan de borst kon drinken. We hebben nu een extra vriezer helemaal vol met afgekolfde melk. Onze dochter is ondertussen ruim 6 weken en ik wil nu langzaam stoppen met kolven en alleen nog live voeden. Nu loop ik tegen een probleem aan. Het blijkt lastig om de productie te laten dalen zonder dat mijn dochter daar last van heeft. Ze drinkt 7 a 8 keer per dag een voeding van 70 ml en komt om de 2 a 4 uur (ze is in het ziekenhuis gewend geraakt aan tijdsblokken van 3 uur). Mijn productie blijft nu steken op ongeveer 1,3 liter, dus nog steeds 700 ml te veel. Door het terugbouwen krijg ik stuwing en een nog sterkere toeschietreflex. Tijdens het drinken verslikt ze zich soms, laat los en gaat huilen. Ze lijkt ook vaak krampjes te krijgen tijdens het drinken. Als ik eerst een beetje afkolf of de eerste stroom melk opvang, dan is er een ander probleem: ze blijft afwachtend aan de borst hangen en doet niks. Soms loopt haar mond dan langzaam vol (als ik compressie toepas) en slikt ze. Soms slikt ze niet en laat alles er weer uitlopen. Ze kijkt dan vaak erg tevreden, dus het lijkt er niet op dat ze hier veel last van heeft. Maar ik ben wel bang dat ze te weinig binnenkrijgt. Mijn aanpak tot nu toe is: maar 1 borst aanbieden en compressie toepassen. De andere borst laat ik dan gestuwd, in de hoop dat de productie verder terugloopt. Bij de volgende voeding kolf ik dan een beetje uit de (inmiddels gestuwde) andere borst. Vervolgens laat ik haar aan die borst drinken. Meerdere kleine beetjes in blokken voeden is niet echt een optie, aangezien ze maar eens in de 3 uur drinkt. Aan het einde van de dag kolf ik beide borsten 1 keer helemaal leeg, mijn man geeft dan het flesje met vitamines. Ik zou erg graag live voeden, maar op deze manier kost het me veel te veel tijd. Ik zit soms 1,5 uur met haar te tobben en moet vervolgens ook nog vooraf beetjes afkolven en loop de halve dag rond met stuwing. Ik ben bang dat ze een aversie tegen de borst krijgt. Ze heeft niet geleerd goed hard te zuigen, maar met een snelle melkstroom kan ze ook niet overweg. Mijn vraag: wat is de beste manier om mijn productie beter op haar af te stemmen zonder dat ze daar last van heeft (te veel stuwing, verslikken etc)? En hoe leer ik haar harder te zuigen? In het ziekenhuis is ons gezegd dat er niet langer dan 5 uur tussen twee voedingen mag zitten (ze weegt nu 3,6 kilo). Dus haar meer honger laten krijgen zodat ze meer haar best gaat doen, is ook geen optie. Nou een heel verhaal. Alvast hartstikke bedankt! Anne
hallo Anne, Sorry voor de late reactie, ik kom nu pas weer aan forummail toe... Nog gefeliciteerd met je meisje! En een dikke pluim dat je al zover bent gekomen. Altijd fijn om te horen wanneer moeders zo goed bezig zijn met kolven en voeden Ik begrijp dat je kindje nu ongeveer op de uitgerekende datum zou zijn? Dus dat haar gecorrigeerde leeftijd nu pas een week of zo zou zijn? Zo mag je haar ook bekijken in ontwikkeling van drinken. Ze mag nu dus gaan leren om haar voedingen effectief tot zich te nemen. Voor wat betreft je productie: ik zou 1 keer in de ochtend na het voeden helemaal leeg kolven. He-le-maal. Dat is dus niet 10 minuten, maar tot er echt niets meer komt. En dan nog een beetje, bij wijze van. Van daar uit ga je opnieuw blokvoeden. Kijk het een dagje aan: is het nog nodig om de eerste melkstroom weg te laten lopen, dan doe je dat, zodat je kindje rustig haar melk kan drinken. Ik schrijf: eerste melkstroom weg laten lopen. Dat hoef je dus niet te kolven! Kijk of je het toeschieten met de hand kunt opwekken, anders aanleggen en zodra het gaat lopen haal je je kindje van de borst (vacuum verbreken) en vangt de melk op in een spuugdoekje of zo. Je wacht tot je ziet dat de melkstroom minder wordt: dit kan betekenen dat het sproeien afbuigt of dat het overgaat in druppen. Op dat moment de borst drogen en het kinnetje van je kindje en opnieuw aanleggen. Kijk dit een dag of drie aan, en laat dan even horen hoe het gaat. Succes! Heidi
Excuus voor de erg late reactie. Het was nogal hectisch de afgelopen weken, met nogal wat ziekenhuisbezoekjes (bloedarmoede bij dochter) en mijn afstuderen. Maar ontzettend bedankt voor het advies. De eerste week leek het nog niet erg te helpen, maar nadat ik het een week had vol gehouden begon mijn productie inderdaad terug te lopen. Het drinken gaat ook een stuk beter, ze krijgt het inderdaad steeds beter onder de knie en met wat borstcompressie drinkt ze de borst nu een heel eind leeg. Heel soms wissel ik zelfs al een keer van borst. Mijn borsten kolf ik nu om de dag leeg, de ene dag de ene, de andere dag de ander. De opslagcapaciteit is helaas niet goed terug te brengen, met zo'n kolfbeurt haal ik er (nadat zij er al 60-90 cc uit heeft gedronken) toch nog 150 cc uit. Maar de melk wordt nu in elk geval een stuk minder snel aangemaakt. Enige probleem is nu nog dat ze soms een erg grote zuigbehoefte heeft en dan toch telkens een behoorlijke hoeveelheid melk binnen krijgt en daar soms erg boos wordt (en alles uit haar mond over mij en haarzelf heen laat lopen). We geven haar in die gevallen, tegen de adviezen van borstvoeding.com in, toch vooral de pink (een speen wil ze niet). Ik ben erg blij dat het heeft geholpen, want ik zat er een paar weken geleden behoorlijk doorheen en overwoog om alleen nog maar te gaan kolven en die melk dan met de fles aan haar geven. Nu drinkt ze soms zelfs beter aan de borst dan aan de fles en is het een goede manier om haar 's avonds rustig te krijgen. Bedankt dus!
Fijn, goed te horen dat jullie wat rust hebben gevonden in het hele plaatje! En gefeliciteerd met je afstuderen