Problemen composiet keukenblad

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Dag allemaal,

Enige tijd geleden kochten wij en hele mooie showroomkeuken met een composietstenen werkblad. De keuken heeft een poosje in de opslag gestaan bij mn ouders, en is 2 wk geleden geplaatst.We hebben de keuken nog nauwelijks gebruikt ivm tegelen, stucadoor etc.

Nu vlekt het werkblad enorm. Terwijl in de winkel ons juist werd gezegd dat het een oersterk materiaal was, wat nauwelijks vlekt of krast. En ik snap ook dat na intensief gebruik van jaren hier verandering in kan komen, maar dat er nu na nog geen 2 weken al zoveel vlekken inzitten, had ik echt niet verwacht.

Ik heb contact op genomen met de verkopende zaak en ze hebben mij filmpjes gestuurd hoe het blad te reinigen. Dit gedaan met CIF cream, het is een eind opgeknapt maar nog niet helemaal vlekvrij, maar ook is de glans nu veel minder.
    Ik heb contact opgenomen met de site waarop de filmpjes staan, dit zou de leverancier zijn, zij geven eigenlijk het zelfde advies wbt reinigen.

Nu wil ik dit best komende week een aantal keer doen, maar ik ben echt verdrietig dat mn nieuwe keuken zo snel vlekt. Want we koken heel graag en gebruiken de keuken dus straks intensief, ik zie mezelf al 3 keer per dag alles boenen...

Wat kan ik hiermee, heb ik nog enig recht ergens op gezien het een showroomkeuken is?
    Kan het zijn dat er in de winkel een laagje op het blad is gesmeerd zodat deze beter glimt en dat er nu af is? Kan het zijn dat de vlekken daarin zitten en niet in het blad zelf? Iemand zelfde ervaring met composiet?

imp vindt dit leuk.
  2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben precies hetzelfde gehad met een composiet blad van Ikea. Deze was wel nieuw, maar vlekte idd als een idioot. Je kon er geen nat glas op zetten, want dan had je gelijk een kring. Ikea stuurde een schade expert en het antwoord luidde dat op invloeden van buitenaf (dus kringen van glazen, water, schoonmaakmiddelen e.d.) geen garantie zat. Het is potverdikkie een keukenblad, daar zou het toch op zijn minst tegen moeten kunnen, maar nee, dat kan composiet dus niet. Wel een troost, na een jaartje of 2 leek het blad verzadigd te zijn en viel het steeds minder op. Maar als ze dit op voorhand hadden verteld, hadden wij ook nooit composiet gekozen.

3. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Jeetje wat vreemd en ook enorm balen! Kan je gevoel heel goed voorstellen, meid.
    We hebben ook composiet en hebben daar helemaal geen last van gelukkig. Al 2 jaar "goed" in gebruik. Het is ons bij de keukenzaak verteld dat composiet minder onderhoud nodig heeft dan een natuursteen.

Kun je misschien je rechtsbijstand verzekering bellen voor een advies? Ik weet niet hoe lang geleden je het gekocht hebt, maar los van de stomme conclusie van de schade expert heb je recht op een degelijk product.

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Hier zien we na schoonmaken de verse vlekken nog wel, maar als alles op is gedroogd, dan zie je niets meer.

5. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier ook composiet, en ja dat vlekt. Het beste is inderdaad echt 'schuren' met een schuurspons en CIF, daarna met een natte doek afnemen en daarna drogen met een theedoek. Ik doe dit zeker niet dagelijks of wekelijks, maar eens in de maand ofzo. Hoe gek het ook klinkt, je went wel aan de vlekken vind ik. Dagelijks neem ik hem gewoon af met een microvezeldoekje en een beetje sop.
    Maar ik vraag me wel af hoe erg het vlekt bij jou? Heb je er een foto van?

6. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Kun je het impregneren? Onze vensterbanken zijn van composiet en die hebben we geïmpregneerd om ze beter te beschermen tegen vlekken en vocht.

7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Is nauwelijks op de foto te krijgen, maar dit was gister. Vandaag goed geboent met Cif en dat heeft wel heel goed geholpen gelukkig. Benieuwd hoe 't ontwikkeld.

Bijgevoegde bestanden:

8. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

Oef wat vervelend! Wij hebben een composiet keukenblad wat is geïmpregneerd waardoor wij hier geen last van hebben. Misschien een idee om dat ook te laten doen? Vindt het eigenlijk gek dat dat niet standaard al is....

9. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Wij wrijven het blad direct droog na schoonmaken.

In een volgende keuken komt nooit meer composiet. Het is namelijk ook helemaal niet sterk. De eerste buts zat er na een week al in door een olijfolie fles. Fles had niks.

10. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Wij hebben natuursteen. De plaatser van het blad heeft die eerst behandeld met een product waarna we er 1 dag niks mochten op zetten. Dit moeten we jaarlijks herhalen. Voor dagelijks hebben we ook een product van hetzelfde merk: easyclan van lithofin. Superspul en ook voor composiet. Ik heb zelfs een flesje bijgekocht voor hardnekkige vlekken, maar die heb ik nog maar 1 keer moeten gebruiken!

11. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    #11 Lappies, 4 apr 2019
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
    Wat balen zeg, wel gek ook. Wij hebben juist hierom (vlekken) voor composiet gekozen en niet voor beton of natuursteen. Dat laatste vlekt erg en aangezien wij de keuken intensief gebruiken hebben we composiet, wel een matte grijze variant. We hebben echt nooit vlekken, zelfs niet van rode wijn of koffie. En ook fijn, er kan zelfs een warme pan oid op staan en is na twee jaar nog helemaal kras en butsvrij.. Dus wellicht kan jouw blad nog geimpregneerd worden ofzo?

12. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ja ik ook, dacht dat dat standaard is. Dat je het meteen droog moet wrijven als het nat is of na het schoonmaken herken ik ook totaal niet. Er ligt hier vaak een hele dag een nat doekje oid op t aantecht en daar zie je niks van. Wij hebben overigens ceasarstone composiet.
    Geen idee of het type nog uitmaakt hierbij.

13. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ook al is het een showroomkeuken mag je toch vertrouwen op de info van de winkel. Als zij zeggen het krast en vlekt niet of nauwelijks en dat klopt niet zou ik er wel werk van maken. Dat de keuken even is opgeslagen doet daar niets aan af. Heb je missch rechtsbijstand? Als ik jou was zou ik ze even bellen.

14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Oef dat stelt mij enigszins gerust. Over 2 weken komt mijn nieuwe keuken met composieten blad in grijze betonlook, juist omdat dat veel minder vlekgevoelig zou moeten zijn dan bijv echt beton..
    Dat is ook van Ceasarstone.. ben benieuwd!

Lappies vindt dit leuk.
  15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Nee ik herken het helemaal niet! Hier ook composiet, en het is juist heel fijn schoonmaken. Ik gebruik van die wegwerp huishouddoekjes en voor de "grotere beurt" was ik het af met afwasmiddel en een doek, voor hardnekkige vlekken de afwasborstel, droogtrekken met een handwissertje, en nawrijven met een vochtige hydrofiele doek tegen de strepen. Na zes jaar glimt het dan nog steeds als een spiegeltje! Ook zeep- en olievlekken zijn geen probleem.
    Iets schurends als cif (ik ken het als schuurmiddel) of een schuursponsje zou ik echt niet gebruiken!

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Ik lees even mee. Ik heb dus ook zo'n aanrechtblad - niet zelf aangeschaft, zat gewoon al in het huis voor wij het betrokken - maar irritant is het wel! Echt alles vlekt. Melk, olie, citroensap... Ik heb gaandeweg wel geleerd om voorzichtig te zijn ermee. Gelukkig heb ik aan de andere kant van het aanrecht (bij de dubbele spoelbak) wel een ander materiaal wat niet vlekt, dus daar schenk ik gewoon melk e.d. in. Maar toch, het blijft irritant... Enige wat hier helpt is zo nu en dan schuren met schuurpapier.

17. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier een composiet blad gehad en pas na 8/9jaar de eerste vlekken. En inderdaad met cif schoonmaken. Ik was er altijd heel tevreden mee.
    En er is genoeg melk etc op gemorst en ook dat kreeg ik gewoon weg.
    Balen dat dat bij jullie niet zo is..

18. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Heb jij geen natuur steen blad? Daar mag je inderdaad nooit op met cif en die bladen glanzen vaak mooi.
    Ik had composiet en nu natuursteen..

19. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Sorry ik breek even in. Ik zie dat je de 12 weken voorbij bent! Super! Wat fijn! X

Flamingo1990 vindt dit leuk.
  20. Butchke

Butchke Niet meer actief

Hier naar volle tevredenheid al 5 jaar composiet, nog nooit vlekken of kringen gehad. Wij hebben het blad bij aankoop wel laten voorzien van een impregneerlaag en ik gebruik een speciale reiniger voor composiet 1x per week. De dagelijkse poetsbeurt en na het bereiden van eten, gewoon met een sopje en milde allesreiniger.

Werkelijk waar nog nooit problemen gehad en het blad glanst nog als nieuw. Ook onze verkoper gaf aan dat composiet veel makkelijker in onderhoud is als natuursteen en minder gevoelig voor krassen etc.... en dat blijkt tot nu toe. Mijn schoonouders hebben gelijkertijd met ons een keuken met natuursteen blad geplaatst en zij hebben al diverse beschadigingen en vlekken.

Deel Deze Pagina