Problemen door hoogbegaafdheid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nedyse, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamio

Tamio Niet meer actief

Het concept is wel heel fijn hoor; het compacten en de verrijking. Maar nog steeds gaat ze met flinke tegenzin naar school. Ze wordt op school nog steeds niet begrepen en ze zien daar een compleet ander kind als dat ik thuis heb. (Al heeft ze wel een aantal weken een vervanger gehad waar ze zich wel goed bij voelde en waar het wel goed ging, dus het kan echt wel.)
    Ze zegt zelfs ' Ik moet zó veel naar school, dat ik eigenlijk liever niet zou leven'.
    Dus eigenlijk is het gewoon nog steeds dieptriest gesteld.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jeetje wat verdrietig zeg :( Lijkt me echt ontzettend zwaar, ook voor jullie.
    Wat begrijpen ze in haar ogen dan niet? En wat deed die vervanger dan anders?

Mijn dochter is op school ook wel anders dan thuis (daar luistert ze wel, weinig stout, meestal vrolijk). Maar dat is geen façade ofzo (gelukkig).

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zelf kan ze niet goed verwoorden wat ze niet fijn vind op school. De vervanger was volgens haar lief en maakte haar niet bang.

Hier is het dus andersom. Thuis is ze lief en makkelijk maar op school schijnt ze onhandelbaar en bijna bipolair te zijn.

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    oh dat is zeker niet leuk tiamo,bipolair nog wel,wat bedoelen ze daarmee?
    Heeft je dochter ook hulp van bijvoorbeeld een psycholoog?

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    tamio o wat erg zielig allemaal. bipolair is heel erg zwaar om aan te horen over je kindje. wat erg. ze hebben ook een psycholoog op school toch?
    misschien mag zij minder uren naar school gaan en dan weer opbouwen? want dat klinkt echt ernstig.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het meest ernstige lijkt me dat ze er vooral onder schooltijd bij die ene juf last van heeft.
    Raar verhaal.

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Maar ze heeft het dus alleen op school, sterke stemmingswisselingen. Er zijn nog meer dingen die op school niet goed gaan en dat herken ik thuis ook totaal niet. Ik wil het wegens privacy alleen niet uitgebreid bespreken op een forum.
    Ze zegt het op school niet aan te kunnen, dat het extern moet. Ze wil zelfs dat ik haar laat opnemen! :$. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Nou heb ik haar wel opgegeven bij een instelling voor jeugdpsychiatrie op hun aandringen. Want het gaat op school dus echt niet goed met haar, daar kan ik niet omheen. Maar ik ga geen toestemming geven om buiten mij om informatie uit te wisselen. De juf wil dat ze haar bellen zodat zij het uit kan leggen maar ik wil er gewoon ten alle tijden bij zijn als de school gesprekken met hun aangaat. Dat lijkt me logisch toch? Ik kan wel geschreven informatie doorgeven of erbij zijn tijdens een gesprek.

Ze hebben geen psycholoog op school. Ze hebben een keer een pedagoog 20 minuutjes laten observeren.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kijk, de psycholoog wil ook met de juf apart praten natuurlijk. zij krijgt ook lijstjes vragen die alleen de juf moet invullen. je kunt niet bij alle gesprekken aanwezig zijn. zij gaat het kindje bij jou en bij de school observeren neem ik aan. ze willen wel de ruimte aan de juf geven zodat zij vrijuit kan spreken. maar dat betekent niet dat wat zij zegt als de waarheid telt. je kunt de dossier nog altijd bekijken.
    maar misschien klinkt dat ernstiger dan het is allemaal.

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Geen idee wat ze gaan doen Belize. Tot nog toe staat ze alleen op de wachtlijst. Het heeft verder ook niks met school te maken. De psychiater wilde haar eerst niet eens inschrijven omdat er thuis een probleem moet zijn met het kind. Maar wat ik thuis wel zie is dat ze last heeft van haar perfectionisme en faalangst. Dus er is van thuis uit ook iets waar aan gewerkt moet worden.
    Er was een apart formulier waarin ik kon aankruisen bij wie ze informatie mogen op vragen en daar stond bij dat ik geen recht heb op inzage in die informatie die door derden is verstrekt. Vandaar dat ik dan het gevoel krijg er buiten gehouden te worden.

Het is denk ik een beetje een onduidelijk verhaal zo. Het is ook ingewikkeld allemaal en ik wil het niet allemaal op een openbaar forum zetten.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Begrijpelijk Tamio. Ik heb het idd al eerder van je gelezen, nu ik het weer zie. Ontzettend erg zeg en onbegrijpelijk dat ze er alleen op school last van heeft..?! Maar logisch dat ze dan niet meer naar school wil. Jeetje, laten opnemen..!
    Had ze dat ook (zo erg) op haar oude school?

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hmmm, ik snap wat je bedoelt en je je niet zo prettig hier bij voelt. wij hebben geen ervaring met een psychiater. we hebben wel een psychologe die zoontje naast andere dingen ook kon screenen volgens dsm boekje. ze keek of hij ontwikkelingsstoornissen of andere problemen had. hij heeft blijkbaar faalangst. en wij moeten thuis de adviezen volgen. behandelen, door, voor hem faal ervaringen te creeeren en hem daarin begeleiden. oplossingen voor de problemen van de juf.(hoe gaat ze met hem om als hij weigert iets te doen; beloning, een sticker werkt bij mijn zoontje wonderbaarlijk goed, hoe weet de juf dat hij overgevraagd wordt of hij juist acteert dat hij het niet kan; buikpijn krijgt hij dan blijkbaar wanneer hij het echt niet kan. -nooit meegemaakt thuis, buikpijn-bij hem) hoe we met hem praten moest ook aangepast.
    ik heb toen beroepscode gelezen van de psychologen. daar was zo dat wij in zijn dossier konden kijken. maar ze stuurt ook een boel als verslag. in t verslagen dat zij maakte stond ook wat de juf ongeveer zegt.
    ze proberen denk ik de omgang tussen ouders en school te beschermen. alles doen ze, als het goed is, voor het welzijn van het kind. niet om ouders gerust te stellen of gelukkig te maken. dat is secundaire. ik raad je aan dat je iemand neemt die je vertrouwt. je mag ook referenties vragen van andere ouders die bij die behandelaar gewst zijn. ik heb met meerdere mensen gesproken over onze expert's methode; ouders met nu al puber kids! we hebben hier een vereniging jonge uil. ouders van HB kinderen. het hielp mij wel.

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hai hai, ik kom ook even inbreken. ik lees al een tijd mee en heb ook al eens een stuk geschreven maar toch weer gewist. ;)

maar nu ik dit lees van tamio. is alsof ze ons meisje heeft. al is het bij ons thuis. op school is ons meisje een super lief meisje. luisterd goed heeft goeie cijfers. maar thuis is het niet te doen, ze praat ook regelmatig over doodgaan. zodat niemand meer last heeft van haar en zij eindelijl rust. ze heeft toen ze 6 was een test gedaan en nu laatst weer. die van nu is aanzienlijk lager uitgekomen was ze eerst hb is ze nu hooginteligent. en volgens dr psycholoog flink ondervorderd. dr vorige leraren werkten niet mee. de man die zenu heeft wil ons helpen ik ben dus benieuwd.
    wat ons ook nog tegenwerkt is dat we in duitsland wonen en daardoor een zekere bariere ontstaat.

wat ons vooral tegenstaat is dat ze de zin in leren heeft verloren. ze wil het gewoon niet meer. wil ook niet opvallen.
    echt goeie vriendinnen heeft ze ook niet die zitten toch op ene heel ander nieuveau ze speelt wle met een aantal maar toch anders als de rest. ze heeft bijv nog nooit bij iemand geslapen of anderesom en de andere meiden doen het konstant.

hmm ik kom later nog weer moet nu eerst onze guppies ff naar bed brengen

13. Saskia78

Moeilijk is dat he mama suus..

14. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle reacties gelezen heb (sorry!), maar zou het een combinatie van HB en HSP kunnen zijn? Hooggevoelige kinderen kunnen ook niet tegen onrecht en afhankelijk van hun gevoel van veiligheid kunnen ze hier rustig of minder rustig op reageren.
    Vijf leerkrachten in een jaar... Áls je zoon hoogsensitief is, kan ik me heel goed voorstellen dat de maat dan vol is. En dat is dan alleen nog maar hierop gebaseerd. Het leven op zich is al vol en lastig genoeg.

Ik las in reacties over faalangst. Het is inderdaad een goed idee om te laten zien (geloofwaardiger dan woorden) dat fouten maken mag. Maar het is ook vaak omdat kinderen heus wel doorhebben dat ze slim zijn en dat dit hoge verwachtingen met zich meebrengt. Ze denken (helaas vaak terecht) dan anderen verwachten dat ze overal gelijk goed in zijn. En dat is gewoon niet het geval.

Tenslotte is het misschien een idee om naar je eigen houding ten opzichte van intelligentie, succes, leren, onrecht, geduld, autoriteit en veiligheid te kijken. Hihi, een hele rits. Maar wie weet is een van deze dingen een thema dat voor jou iets raakt? Het kan best dat je kind je dan laat inzien dat je over dit thema iets mag leren, veranderen, afleren of wat dan ook. Het onderzoeken wellicht waard! Het gaat dus niet om schuld, verre van! :)

Heel veel sterkte allemaal en laat je niet (mis)leiden door een leerkracht!

Ik ben trouwens kindercoach en werk vooral met hooggevoelige kinderen en hun ouders. Je mag me altijd mailen als je vragen hebt.

( Vuurtoren in Den Haag. ;) )

15. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Mama Suus, is je dochter rond de 9 jaar oud?

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    jeetje wat heftig zeg....klinkt voor mij (als leek) meer als hoogsensitief inderdaad,kijk je uit? straks laten ze haar nog uit huis plaatsen ofzo,ja geen idee maar bij mij gaan alarmbellen rinkelen. misschien een andere psycholoog? opnieuw het traject in met een andere psycholoog?
    Ik opper ook maar wat hoor,maar vind het heel ernstig klinken

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

#97 Tamio, 1 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 nov 2014
    Mamasuus, dat klinkt ernstig! Hoe oud is je dochter? Het klinkt mij als dat je dochter op school voortdurend ondervraagd wordt. Toen mijn dochter in de kleuterklas zat heeft ze ook een tijd depressief geleken. Als kinderen constant onder hun niveau moeten werken gaat het plezier in leren ook weg. Begrijp ik dat ze nu een leraar heeft die haar meer uitdaging gaat geven? Hoe is de samenwerking?

Als ik mijn stukjes teruglees zie ik dat het nogal heftiger overkomt als de bedoeling is. Ik denk dat ik een beetje ongenuanceerd was doordat ik me aan de slechte communicatie op school irriteer.
    De uitspraken van mijn dochter dat ze liever niet wil leven meent ze gelukkig niet (meer). In principe is het gewoon manipulatie, en dat klinkt weer negatiever dan het is. Ze weet precies hoe ze mensen moet bewerken om haar zin te krijgen en met dit soort opmerkingen weet ze dat ik bezorgd word. Neemt niet weg natuurlijk dat het zorgelijk is dat ze zo'n hekel aan school heeft.
    Van het woord 'opname' schrok ik zelf nogal, maar ze bedoelde daarmee dat ze daar een dagverblijf zou gaan zodat ze haar daar uitgebreid kunnen observeren. Oké, dat nog vind ik heftig aangezien ik thuis nauwelijks problemen zie. Maar ik snap wel waarom ze op school veel meer problemen laat zien dan thuis. Ze heeft last van perfectionisme en flinke faalangst, en daar zal ze op school veel meer tegenaan lopen dan thuis.
    Ik denk idd dat ik even vertrouwen moet krijgen in de hulpverlener Belize. En dan hoef ik idd niet overal bij te zijn, dat is overdreven, maar ik moet wel eerst weten hoe het zit met dat recht van inzage. Want er zijn wel punten waar ik echt een heel ander idee heb dan de juf.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh gelukkig Tamio, dat klinkt idd al wat minder heftig..;) Maar nog steeds heel erg vervelend dat ze het echt niet naar haar zin heeft.

19. Saskia78

@tamio: zoals je weet is die kreeg bij ons ook weleens gevallen.
    En zelfs als ze het niet helemaal menen... Vind ik het feit dat ze het zelf bedenken toch wel creepy...
    Dat is niks voor kinderen van die leeftijd. Ook niet voor hele slimme.

Althans.. Dat is mijn idee er dan bij :)

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    jd74, ons meisje is idd tegen de 9 jaar 8 jaar en 7 mnd om precies te zijn. :)

tamio, ze zit echt tegen depressief aan. dit hebben ze ook getest bij de psycholoog. ik heb bij deze leraar een goed gevoel, ik heb hem nog maar 1x gesproken en dit was voor de vakantie. er is dus nog niet veel gebeurd hierna, want momenteel is het hier vakantie en komende wk ook nog. hij heeft het nr gekregen van de psycholoog en ook van de sociaalpedagoog want ibers zoal in nederland zijn hier wegbezuinigd. hij zou deze mensen ook bellen voor advies. hij had nog geen ervaring met hb kindern maar wil zich er nu wel in gaan verdiepen. hij geeft zelf de duitse les en weet niet goed hoe hij daar dieper in moet. maar hij praat ook met de juf van rekenen erover. hij vroeg ook of ik dit goed vond. moet dus zeggen dat het gevoel goed is. en nu zei ons meisje gisteren ook dat ze miss toch nog in de schaakclub mag. daar is hij dus ook al mee bezig. (ze mogen op de vrijdag een uurtje eigen vak kiezen ze heeft nu lezen zoals bijna alle meiden, dit omdat ze bij schaken het woordje wedstrijd hoorde vallen en dit dus niet wilde.)

gelukkig kan ze ook wel erg vrolijk zijn hoor. maar als ze dus zon bui heeft pff.

saskia die kreten vind ik dus ook helemaal niks. vind het ok moeilijk om daarop te reageren. en ml helemaal die kan er erg boos om worden wat natuurlijk niet meewerkt.

Deel Deze Pagina