Problemen door hoogbegaafdheid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nedyse, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Ik kan natuurlijk op deze afstand met de beperkte informatie niet oordelen.. Maar het zou zomaar kunnen dat je dochter zich gedraagt zoals ze hoort te doen op haar leeftijd. ;)

Rond 9 jaar verlaat het kind de onschuldige fantasiewereld waarin iedereen lief is en alles prachtig. Ze komen erachter dat mensen dood kunnen gaan (en huisdieren), dat Sinterklaas niet bestaat, ze gaan opeens de deur van de badkamer op slot doen, ze hebben opeens geheimpjes. Maar ook hebben ze opeens groot verdriet of grote woede zonder direct aanwijsbare reden.
    Wat er aan de hand is, is dat het kind door een soort rouwperiode heen gaat. Het afscheid van het onschuldige kind zijn, reality kicks in, zegmaar. Anderen zien je en vinden iets van je, je kunt leren wat je wilt, maar het lukt niet meer zomaar een 10 te halen. enz enz. Het leven blijkt eindig, we gaan allemaal dood! Probeer je maar eens voor te stellen hoe dit voelt als je hier achter komt. Vanwege de ontdekking van onze sterfelijkheid, zijn ze ook zeer geïnteresseerd in de dood en alles wat hiermee te maken heeft.

Nou, dat dus! :(:)

Dit is de hele korte versie. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen.

Nogmaals, dit is een gebruikelijke fase voor rond het negende levensjaar, maar ik kan natuurlijk niet zeggen of dit ook voor je meisje geldt. Sowieso (zoals bij alle fases) kan het best een hele lastige zijn, maar soms helpt het om op een andere manier naar gedrag te kijken.
    Wie weet kun je er troost in vinden of vallen er opeens kwartjes. Of bij andere moeders die dit lezen.

Veel sterkte!

2. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    jd74, moet zeggen dat dat een hele geruststelling is. :) de psycholoog zei ook al zoiets. ( die man was erg wazig en kortaf, maar nu jij het zo schrijft valt idd het kwartje) het is alleen bij haar extremer door hb. zoals hij vertelde. en ook al langer ze doet dit nu al meer dan een jaar en het word steeds erger.
    wel fijn dat het dus miss toch gewoon door dr leeftijd komt voor een groot deel. geheimpjes heeft ze idd ook al aardig wat ze verteld me niet meer alles. in de kerstman en sinterklaas gelooft ze nog wel. (of het moet een geheimpje zijn met vriendjes van dr hihihi)

gaat het dan ook weer over of blijft dit erg lang zo?? ze gedraagt zich echt als een puber namelijk met bijbehorende rollende ogen ed.

heb je miss ook tips hoe we kunnen reageren als ze in zon bui zit? dat dus de hele wereld tegen haar is, en ze iedereen beter af is zonder haar? wij vinden het soms nogal lastig hoe we dan moeten reageren. ik zeg wel dat ik dr ga missen maar dat maakt haar niks uit, ze reageerd dan met "dat is niet waar je mist me toch niet wat niemand vind mij leuk"
    negeren werkt ook niet. en boos worden ook niet. we hebben in het afgelopen jaar al meerdere dingen geprobeerd.

ze kan ook vrij snel wel weer omslaan, maar ze kan ook dagenlang boos blijven echt heel verandellijk.

noem haar dus ook vaak ons pubertje want zo gedraagd ze zich echt al een dik jaar. (ervoor begon het langzaam :) )

Deel Deze Pagina