problemen gedrag vermoeide, overactieve peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pukje1, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pukje1

pukje1 Lid

27 aug 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo!
    ik heb een overactief zoontje van 3 jaar.
    'smiddags wil hij eigenlijk niet meer naar bed, maar hij heeft het echt nodig want hij is echt super moe! dus gaat hij dan met een paar melatonine tabletjes naar bed.daar kanpt hij wel even van op. 's vonds gaat hij om 19:00 naar bed en smorgens is hij rond 6:00 wakker. smiddags slaapt hij meestal van 12:30-14:30 soms zelfs nog langer! nu heb ik het idee dat hij nog steeds moe is! hij is namelijk ontzettend vervelend, luisterd nergens naar en loopt de hele tijd te stuiteren door de kamer.kortom erg vermoeiend voor ons! (en hemzelf)
    heeft iemand de gouden tip?...;)

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn jongste zoo wordt ook rond 6 uur wakker , en we hebben een best drukke ochtend dus in breng hem rond 11;30 naar zn kamertje doen ons bed ritueeltje en dan kijkt ie maar of ie gaat slapen of spelen maakt mij niet uit,

maar waarom geef je hem die tabletjes ?

3. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Misschien zit hij net in een overgangsfase van wel naar niet slapen? Mijn dochter wordt over 2 weken 3 en slaapt sinds een week niet meer overdag. Na 4 uur wordt ze vreselijk vervelend en druk en stuitert ze de kamer door. Ze slaapt nu wel de hele nacht door en is niet meer om half 6 wakker.
    Ik vind het wel heel ver gaan om hem van die tabletjes te geven, ook al geeft hij aan dat hij niet wilt slapen. Hij is tenslotte al 3.
    Misschien toch wakker houden en aankijken of dat beter werkt?

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Die overgang was hier ook dramatisch...

Vaak stuurden we haar dan naar bed maar mocht ze ook lezen of met de playmobil spelen. Soms sliep ze dan toh nog even, vaak ook niet maar was ze daarna vaak toch wel weer gezelliger.
    Pas nu ze naar school gaat is het echt over met de dutjes.
    (nouja gister hazenslaapje van 20 minuten na hele drukke ochtend.

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik weet de oplossing ook niet, maar vind t wel heel erg ver gaan om hem tabletjes te geven voor een gedwongen middagslaapje.

6. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Jeetje mijn zoontje is ook druk, en hyper en wil ook vaak niet meer slapen maar ik geef hem geen tabletjes hoor. Misschien als hij er aan gewent is de dag door te trekken dat hij dan 's nachts langer gaat slapen. Mijn zoontje heeft vannacht van half 8 tot half 9 geslapen, dan breng ik hem niet meer naar bed 's middags, heeft toch geen zin.
    En dan wordt hij wel vervelend hoor na 5en maar goed veel geduld, afleiding en op tijd weer naar bed vanavond.
    En de mijne is pas 2 helaas.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kan je hem ook niet zover krijgen om met een dekentje op de bank (desnoods samen) een filmpje te kijken ofzo? ipv slapen.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ts heeft het niet over wel of niet naar bed, want hij slaapt wel smiddags, maar dat hij gedrag blijft vertonen dat op oververmoeiheid lijkt.
    over die tabletjes zeg ik niks, want ik weet niet waar die voor dienen (al neem ik aan om rustiger te worden?)

misschien idee om eind van de ochtend en dan rond 4u nog keertje te laten slapen tijdelijk? hm, nee ook niet eigenlijk aangeizen je zegt dat hij het eigenlijk niet wil. Als eens geprobeerd wat er gebeurd als je ipv slaapje naar buiten gaat? dan kan hij in ieder geval zn energie kwijt Weet het voor de rest eigenlijk ook niet

9. Saskia78

Melatonine is zodat je makkelijker in slaapt valt inderdaad.

Geen kalmeringsmiddel ofzo maar voor rust in je hoofd.

Zou het persoonlijk hooguit 's avonds geven maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

10. Karoke

Karoke Niet meer actief

Melatonine is een hormoon dat je ook zelf aanmaakt op het moment dat het donker wordt, om je rustiger te maken en voor te bereiden om te gaan slapen.

Wanneer is dit begonnen? Want als hij zo oververmoeid is, dan is het niet op een dag of wat ontstaan, maar is er al langer een verstoord ritme neem ik aan?

11. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon heeft dit een tijdje geleden gehad, hij is zelfs te bloedprikken geweest en er wasniks aan de hand. een paar weken later werd het weer beter en nu is het weer goed. Ik hou het maar op een flinke Groeispurt dus, anders kan ik het niet verklaren. Mijn zoon slaapt ook nog tussen de middag zo'n 2 a 2,5 uren en kan ook nog echt niet zonder, maar nu komt hij wel van bed dat hij niet meer moe is en er weer is, laatst kwam hij moe van bed na zijn middagslaapje en kon een hele dag alleen maar hangen op de bank er zat echt niks in. en idd dwars zijn, veel huilen e.d. Nu is dit allemaal weer voorbij, en hij speelt weer heerlijk nu. Ik denk dat je het even zijn tijd moet geven, het kan zijn dus wat mijn zoon ook heeft gehad toen dus ;) Ik zou hem geen melatonine geven voor zijn middagslaapje, voor de nachtslaap is het beter. Het kan zijn dat hij gewoon moe blijft omdat hij teveel van dit spul krijgt? Het maakt het lichaam moe wat het lichaam normaal doet als het donker is. Misch krijgt hij teveel binnen van dit spul?

12. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier ook een hyperkindje (van nature al) als hij moe wordt.
    Het beste wat ik kan doen met hem is zijn energie eruit te laten komen, flink stuk wandelen, speeltuin , stoeien ect ect ik doe dit net voor het avond eten want dan kan hij daarna de douche in en lekker warm naar zijn bedje!

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou ook echt nokken met die melatoninetabletten overdag.

14. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Heb hier ook een druk en aanwezig peutertje van 2,5. Ik denk dat het de peuterpuberteit is. Ik maak hem 's middags juist na 1,5 uur wakker zodat hij 's avonds beter slaapt. Wij hebben hem een tijdje kindival van vsm gegeven om beter te slapen 's avonds. Ik denk dat het drukke wel een beetje bij jongens hoort.. Snap wel dat je het vermoeiend vind. Heb hier zelf nog een baby bij, dan is het echt slopend soms

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier ook een meisje dat hyper wordt namate de vermoeidheid toeslaat.
    Een middagdutje doet ze al een tijdje niet meer, ze was na een middagdutje wel beter te genieten s'middags maar dan wilde ze 's avonds niet voor 20 uur naar bed waardoor ze 's morgens om 7 uur (wanneer ze er echt uit moest) eigenlijk te moe was en zo was het circeltje lekker rond.

Ik ben gestopt met het middagslaapje, en ja soms betekend dat een "vervelend" kindje aan het einde van de dag.
    Maar dit "vervelende" gedrag was ook wel weer makkelijk af te leiden door juist dan even te gaan wandelen (met haar in de buggy of achterop de skelter van haar broer), boodschapje te doen, eendjes te gaan voeren, cupcakjes te gaan bakken .e.d

En 's avonds gaat ze nu vroeger naar bed (zo rond 18.45) en slaapt netjes tot 7 uur 's morgens.

16. pukje1

pukje1 Lid

27 aug 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    jeetje, ik ben nieuw hier eigenlijk maar dacht ik ga eens even advies inwinnen bij anderen misschien dat er andere mensen zijn met tips. maar wat zijn er veel mensen tussen die hier direct een oordeel over hebben zeg! Die pilletjes geven wij echt niet zomaar en als je er een mening over hebt lees je eerst even in zodat je weet waarover je praat. Deze melatonine tabletjes zijn niet schadelijk en hij wordt er echt niet suf van, hij valt er alleen makkelijk van in slaap. net als ik weetniet hoeveel mensen meer die dit gebruiken met bv een jetlag of mensen in de nachtdienst maar dat even terzijde...

eerstdachten wij ook dat hoort bij zijn leeftijd en wij houden hem smiddags gewoon op als hij niet naar bed wil. geen probleem. dat hielden wij 3 weken vol, totdat hij de hele dag liep te stuiteren in huis, elk kind wat hijtegen kwam omduwde.toen we hem steeds oververmoeider zagen worden hebben wij voor deze oplossing gekozen. Onze zoon gaat niet op de bank zitten of liggen als hij moe is, hij geeft er niet aan toe wordt alleen maar drukker. dus dan zit je wel eens met je handen in het haar dat je niet verder meer weet wat je moet doen. eind van de dag lukt het me ook niet om hem nog even een dutje te laten doen. soms gingen we van narigheid met hem een stukje toeren met de auto, kachel hoog op, en met een beetje geluk viel hij dan in slaap.
    beetje lang verhaal geworden haha ik hoop dat het probleem nu iets duidelijker omschreven staat....

17. Saskia78

@pukje dat idee had ik al.. Vandaar mijn wellicht onsubtiele actie in je andere topic :)
    Dat was verder niet rot bedoeld enzo :)

Maar dat kinderen drukker word naarmate ze moeier worden is denk wel vrij veel voorkomend. Ook hier is dat het geval.
    En als ze dan pas gaat slapen, slaapt ze ook heel onrustig.
    1 drukke dag kan ze echt wel paar dagen last van hebben.
    En als dat dan gaat stapelen kom je in een nare neerwaartse spiraal.

Wij hebben inmiddels (al sinds ze heel klein is hoor) de stelregel dat we maar 1 drukke dag per weekend plannen. En ook op visite gaan is een "drukke dag".
    Wel ruimte voor spontane acties hoor maar ook voor onze vaste rituelen. Die geven houvast.
    Verder hier dus dit weekend Sinterklaas gevierd op mijn werk, dan blijven we zondag thuis.
    Oma en opa willen koffie drinken? Prima! Maar wel bij ons dan.

En dat helpt hier echt heel goed.
    En heel eerlijk.. Papa en mama gedijen er ook beter op ;)

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    #18 annetske, 27 nov 2011
    Laatst bewerkt: 27 nov 2011
    Pukje1:

Ik slik zelf melatonine voor de nacht en het is niet schadelijk nee dat zeggen wij ook niet, maar ik word er wel echt suffer van hoor na een uur als ik het ingeslikt heb. Ik slik het ivm schildklier problemen en de daarbij behorende slaapproblemen, door de Melatonine slaap ik langer door ipv om de 3 uren wakker worden door de schildklier. dus niet alleen voor het inslapen helpt het maar ook voor doorslapen 's nachts. daarom zeg ik geef het hem alleen voor de nacht en 's middags niet meer. Ik word er echt suffer van nl 's avonds en misch wel meer mensen en kinderen, misch niet iedereen maar er zijn dus mensen die er wel suffer van worden ;) een oordeel heb ik niet ik probeer mee te denken met jou en tips te geven die te proberen zijn :)

Mijn zoon wordt trouwens ook drukker naarmate hij meer moe wordt. Hij is nu snotje verkouden en slaapt daardoor minder goed, hij was vanavond heel moe en echt mega druk! Hele tijd kwebbelen en klimmen en klauteren.

19. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    @ TS: op mijn werk (kinderdagverblijf) hebben we ook een jongetje dat erg stuitert zodra hij moe is maar dan zo stuitert dat hij er niet van in slaap valt. Wat ik altijd doe, is hem op zijn buik leggen en dan mijn hand op zijn rug leggen en zeg hem dan zijn oogjes dicht te doen. Als hij gaat wiebelen met handen, benen hou ik lichtjes mijn hand er even op. Hij wordt dan heel erg rustig en valt dan binnen 5 minuten in slaap. Misschien kan je ook iets soortgelijks bij je zoontje proberen? Dan zouden de pilletjes misschien niet nodig zijn, want ik ben daar ook wat terughoudend in...Zijn die gewoon vrij verkrijgbaar of heeft de huisarts dat moeten voorschrijven?

En voor het overactieve waar je last van hebt...op dat soort momenten even lekker naar buiten toe. Balletje trappen, speeltuin opzoeken. En dan bij thuiskomst een rustige activiteit aanbieden zoals verven, puzzelen of samen een boekje lezen...

20. pukje1

pukje1 Lid

27 aug 2011
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    fijn om te lezen dat meer kinderen hier lats van hebben. en we hebben vanmiddag direct zonder tabletjes hem laten slapen. het duurt wel even voordat hij gaat slapen, en heel wat praten vooraf en belonen achteraf maar hij heeft geslapen 2 uur lang! deze week maar eens kijken hoe het gaat zonder die dingetjes. en die tip van saskia 78 vind ik eigenlijk ook wel wat ik denk dat we minder prikkels moeten doen per dag. wat zijn bij jullie de dingen wat de meeste prikkels geeft?

Deel Deze Pagina