Alleen en zwanger.. Hoe kom ik rond?

Discussion in 'Alleen en zwanger' started by SRN, Oct 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SRN

SRN Lid

Oct 27, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb nu, 6 maanden later, een zeer zware periode achter de rug, waarbij mijn (toen verloofde, volgend jaar trouwen en aan kindjes beginnen) ex-partner heeft besloten om mij te verlaten omwille het feit dat ik onverwachts zwanger werd.. Het is mijn grootste wens! Ik heb daarom besloten het kindje te houden.. Het kindje weghalen zou voor mij betekenen dat ik na een slopende ziekte (waar ik al een aantal jaar tegen vecht) nooit meer kindjes kon krijgen..

Ik heb hem alle kansen gegeven om deel te nemen aan de zwangerschap, om mee te gaan naar alle controles, kortom om zijn verantwoording te nemen! Maar hij heeft mij keer op keer alleen laten staan en kwam gewoonweg niet opdagen omdat hij afspraken met zijn vrienden belangrijker vond.. Inmiddels heb ik helemaal geen contact meer met hem, want hij knalt of de telefoon erop of we krijgen een eindeloze discussie waarbij niets wordt opgelost. Dus helaas blijkt soms de man waar je jaren lang lief en leed mee hebt gedeeld, onder 1 dak te hebben geleefd, toch niet de ware te zijn, door de manier waarop hij er nu zelf mee omgaat.. Want volgend jaar was het welkom.. Het wordt dan ook geboren..

Dit is slechts een korte versie van de slopende maanden.. Voor mijzelf heb ik dit volledig afgesloten en besloten om alleen verder te gaan en dit kindje alle geluk te gunnen wat het verdient en alle liefde en aandacht te geven, want dit kindje heeft tenslotte niet hierom gevraagd.. Het is uit liefde gemaakt..

Ik zit alleen met een financieel probleem en ik kan op internet alleen de belastingvoordelen terugvinden, maar via de mond op mond reclame hoor ik veel meer.. Alleen schijnt niemand er echt verder op door te gaan..

Ik ga het financieel gezien niet redden alleen. Hij doet al afstand van zijn alimentatieplicht.. (Althans die brief verwacht ik binnenkort op de mat, want hij wil het niet erkennen), maar ik hoor zoveel verhalen en ik hoop dat jullie mij daarin wat wijzer kunnen maken..

Ik begreep dat het het beste is om niet meer te werken dan 24 uur want dan heb je recht op de meeste "potjes" en dat incl. Je salaris kan wel oplopen tot een leuk inkomen van rond de 1600 netto per maand.. En daar zou ik het mee redden, maar ik lees alleen over de geeikte kortingen en toeslagen, die je op de belastingsite kan vinden.. En dan kom ik nimmer aan dit bedrag!

Mijn vraag is of er iemand is die me wij wijzer wil maken over hoe ik het beste kan rondkomen en welke potjes er allemaal zijn..? Het is voor mij erg belangrijk want ik wil het kindje met zo min mogelijk zorgen laten opgroeien en dat begint toch bij de inkomsten.. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, desnoods via een PB berichtje, maar het zou erg fijn zijn als ik weet waar ik dalijk aan toe ben..

Dankjewel!

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,235
    6,095
    113
    Hoi SRN,

Wat een nare situatie zeg! En wat een lummel (ik houd het netjes) om op deze manier met zijn kind om te springen. Je hebt zeker gelijk dat je het alleen gaat doen!
    Met betrekking tot het inkomen: het ligt er natuurlijk aan wat je verdient in die 24 uur he. Sommige mensen komen al op 1600 euro met 24 werken. Maar als je het met een minimumloon moet doen ga je die 1600 euro never nooit redden.
    Heb je nu al werk? Ik zou kijken wat je daar kan werken qua uren. Ik zou ook niet teveel afhankelijk willen zijn van toeslagen als ik jou was. Maw minder werken dan dat je zou kunnen om toeslagen te krijgen. Deze kunnen toch elk moment verlaagd of afgeschaft worden.
    Ik wil je succes wensen en het gaat vast allemaal goedkomen!

3. Nosie

Nosie Lid

Oct 29, 2011
    35
    0
    6
    NULL
    NULL
    Waar je recht op hebt als alleenstaande ouder;

Alleenstaande ouderkorting
    evt aanvullende alleenstaande ouder korting
    combinatiekorting
    evt. aanvullende combinatiekorting
    huurtoeslag
    zorgtoeslag
    kindgebonden budget (kindertoeslag)
    Kinderopvangtoeslag

Dat je ex de kleine niet wil erkennen maakt niet uit.
    Gewoon bij een advocaat vaststelling van vaderschap indienen en alimentatie eisen. Zo makkelijk komt hij niet van zijn "verplichtingen" af!
    Misschien is het verstandig je ex hierover in te lichten, misschien kiest hij dan wel eieren voor zijn geld ;)

Succes!

4. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Begrijp mij niet verkeerd, maar dit schiet bij mij in het verkeerde keel gat! Bewust minder gaan werken om je hand op te kunnen houden...... daarvoor zijn de 'potjes' niet bedoelt!

5. SRN

SRN Lid

Oct 27, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je het helemaal verkeerd leest, zoals ik al zei.. Ik heb niet het hele verhaal verteld, dus jammer dat je meteen de conclusie trekt dat ik "bewust" minder ga werken!

Ik MOET wel! Ik heb geen keus! Ik sta er echt ALLEEN voor! Ik heb geen oppas en mijn vaste lasten zijn al rond de 1400 euro p mnd.. Geen familieleden beschikbaar buiten mn ouders en die hebben een eigen zaak, dus zijn 24/7 op pad! Alles komt dus op mij af, logisch ook! Maar daarom wil ik juist 3 dgn werken, zodat ik het kindje niet 5 dgn weg moet brengen, wat een enorm berg geld kost wat ik nimmer met 3 dgn kan beskostigen! Daarom zeg ik.. Bewust! Nee!! Ik vertel alleen wat de mond op mond reclame is en ja! Ik moet van de potjes leven, ik heb helaas geen keus.. Voedselbank alles erbij, dus het maakt mij wel boos dat je denkt dat dit bewust is! Hele situatie is geen bewuste keuze geweest.. Alleen dat ik het wilde houden, want anders had ik nooit meer kinderen kunnen krijgen.. Dus alsjeblieft, vraag eerst naar een situatie alvorens er een conclusie wordt getrokken!

Ik zit in een hele benarde situatie.. En nee daar ben ik niet trots op, maar zal ermee moeten dealen en daarom wil ik graag weten waar ik aan toe ben voordat ik dalijk over 3 mnd met een kindje in de shit terecht kom..

6. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

May 11, 2011
    1,482
    0
    0
    Zuid Holland
    kan je helaas niet helpen met het juiste advies. wel vond ik deze site op google
    Alleenstaande Moeder hier staat echt heel veel info!!! kijk ook wat je met je vaste lasten jan doen want ik vind ze hoog....
    meid echt heel veel suc6 in deze situatie..dikke knuffel!!! en niet de hoop opgeven!!!!

7. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    vaste lasten van 1400 euro pm? heb je een koophuis?

8. SRN

SRN Lid

Oct 27, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel meiden.. Ik zit echt met mn handen in het haar! Want ik zou nooit zoiets posten in elke andere situatie, maar ik heb geen keus.. Ik moet uitzoeken hoe ik het beste kan rondkomen voordat het zo ver is, maar ik vind het zo lastig! Ik slaap er elke nacht niet door.. Het wordt heel zwaar, dat weet ik zeker..

Ja, ik heb een koopwoning.. Maar de woning gaat ook in de verkoop als de babykamer af is (eind van de maand) alleen nu verkopen betekent dat ik 15000 euro moet bijleggen.. En dat haal ik echt niet uit mn binnenzak.. En het onderverhuren aan een ander is ook niet zeker, want je moet wel elke maand de centjes van hen ontvangen en er van op aan kunnen dat zij ook blijven huren en die zekerheid heb je helaas nooit..

Dus ik vrees het ergste! Ik had nu best een riant salaris, maar ik kan hier zowieso niet blijven werken omdat ze alleen fulltimers willen hebben, dus ik zal na mijn verlof starten elders waar ik maar 3 dgn ga werken, omdat ik gewoonweg niet 5 dagen kan werken ivm kinderopvang en zorg voor de baby.. Ik wou dat ik ook in de luxe positie zat van opa en oma of vrienden die konden oppassen, maar helaas.. Ik zal er alles aan proberen te doen om het kindje een zorgeloos leven te geven en te gunnen, maar de financien is hetgeen wat ik dus vrees..

9. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Ik geef toe dat niet meteen moet oordelen omdat niet je hele verhaal ken. Sorry als kattig reageer ik ben bang dat gisteren erg last had van mijn hormonen........succes met je zoek toch naar een juiste oplossing en sorry voor mijn grote mond!

10. SRN

SRN Lid

Oct 27, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL

Dat overkomt ons allemaal weleens.. Geen zorgen! Maar ben blij dat je het eerlijk durft te beamen.. ;) dankjewel!!

Ik hoop echt dat ik eruit kom, want maak me super veel zorgen..

11. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben geen expert, maar even alles op een rijtje.

Je hebt een koophuis en kan er niet vanaf. Is het een optie om een kamer van je huis te verhuren? Of te verkopen en er iets kleiners voor terug te kopen (zodat je die 15000 euro daarin terug krijgt zeg maar)? Ik heb er geen verstand van, gooi maar een balletje op!

Wat zijn de andere kosten waardoor je vaste lasten zo hoog zijn? Hoge zorgverzekering, abonnementen, sportschool, etc. Kijk eens wat je daar nu al van kwijt kunt, scheelt vaak zo honderd(en) euro(s) per maand!

Waar is die vent van jou gebleven??? Hij heeft je blijkbaar ook met dat huis laten zitten, of woonden jullie niet samen? Hoe zit dat? Balen dat je niet getrouwd was, wat dat betreft! Daarbij kan hij niet zomaar onder zijn alimentatieplicht uit. Ga eens naar een Juridisch Loket, daar kun je kosteloos veel informatie krijgen over wat je hiermee kunt doen. Ik heb daar ooit heel veel hulp gekregen en het koste allemaal niets!

W.b. je werk, ga alvast op zoek naar iets anders! Er zijn niet altijd heel veel opties en nu heb je nog wat tijd.

Al met al een boel dingen om te regelen, maar er zijn genoeg mogelijkheden en mensen die veel minder kunnen werken in jouw situatie, dus ik zou het echt goed aanpakken en dan kom je er wel. Er zijn veel mogelijkheden!

Ook met spullen voor de baby, er zijn veel opties, tweedehands of op marktplaats. Komt goed hoor!! Vertrouw er op!!

12. Steluta

Steluta Actief lid

Jun 25, 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk toch ook dat je het moet zoeken in het verlagen van je vaste lasten, 1400 is echt veel als je in je eentje bent en parttime werkt. Ik verdien zelf ca 1100 netto met 24 uur werken en heb uitgerekend met toeslagen etc dat er maximaal zo'n 300 bovenop zal komen maar meer wordt het niet. Als je een echt goedbetaalde baan hebt kom je wat hoger uit, maar met alleen je vaste lasten ben je er ook nog niet, er zijn altijd meer kosten.
    Qua verhuren van je huis, een vriend van me heeft een tijd zijn koopflat verhuurd en is zelf in een goedkope studio gaan wonen om zijn studie te bekostigen. Hij heeft dat 4 jaar kunnen doen op die manier en geen grote problemen gehad, je moet een beetje geluk hebben met huurders en alles goed contractueel vastleggen maar het kan toch wel een optie zijn als je echt niet kan verkopen. En anders inderdaad heeel goed kijken of er dingen uit kunnen.. weet niet of je een auto hebt bijv maar misschien kan je zonder of met een goedkopere, 2e hands kleding kopen, abonnementen en verzekeringen onder de loep nemen, dat soort dingen.

13. natas84

natas84 Lid

Oct 29, 2011
    11
    0
    0
    ik werk in een tattoo shop als piercer en floor ma
    hamont
    wat een vervelende situatie zeg!!! maar denk dat er wel zeker goede tips bij zitten. Via google kun je veel sites vinden die je vooruit kunnen helpen(het is wel ff wat zoekwerk natuurlijk) en via het juridisch loket bij jou in de buurt kan je ook zeker nuttige informatie inwinnen.
    Wat je huis betreft: ik weet natuurlijk hoe die situatie is ivm verkoop en je ex maar probeer daar zsm vanaf te komen om zo je vaste lasten wat omlaag te krijgen. Ik ben ook een tijdje alleenstaande ouder geweest maar gelukkig had ik veel hulp van mijn ex(zelfs nu nog) maar dan nog was het financieel zwaar.
    Heel veel sterkte komende tijd en hopelijk vind je toch een oplossing zodat je volop van je kleine spruit kan genieten zonder een donkere(financiële) wolk boven je, dikke knuffel...

14. puna

puna Bekend lid

Feb 23, 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    Vervelend, maar je komt er vast weer bovenop!
    Kwam er dit jaar zelf ook achter dat ik al 3 mnden was. Niet geplant en we hebben t geld er ook niet voor, maar alle beetjes helpen. Vaak krijg je hulp van mensen van wie je t niet verwacht. Heb heel wat kleertjes gekregen, maar ook tweedehands gekocht. Weet je al wat je krijgt?
    Heb hier anders wel een tas met jongenskleertjes, heb ze ook gekregen, maar kreeg een meisje :). En heb ook nog vitamine k druppels liggen mocht je borstvoeding gaan geven. Koopjes jagen en besparen op abonnementen heeft ons veel geld opgeleverd welke nu naar ons meisje gaan. Succes waar een wil is is een weg :)

15. Beate

Beate Fanatiek lid

Apr 13, 2007
    2,202
    0
    0
    Een hele nare situatie waarin je zit! Ik begrijp alleen nog steeds niet zo goed waarom je 'maar' 3 dagen gaat werken. Zelf sta ik er alleen voor met twee kinderen onder de 4 jaar. Ook echt alleen! Ik werk fulltime op 4 dagen. Ze gaan allebei 4 dagen naar het KDV. Dat kost heel veel geld, maar als alleenstaande krijg ke ook ontzettend veel terug van de belastingdienst. Daarbij zijn een aantal kortingen van de belastingdienst ook hoger als je meer werkt. En je inkomen is met meer dagen werken natuurlijk ook hoger. Nu heb ik een vrij goed inkomen, maar incusief alle toeslagen en kortingen heb ik absoluut niet te klagen. Denk dat ik het financieel beter heb dan menig gezin met twee ouders waarvan er maar 1 werkt.

Naast te kijken hoe je je inkomen kan vergroten lijkt het me met vaste lasten van 1400 euro per maand ook van belang om naar de uitgaven-kant te kijken. Las wel dat je een lastige situatie hebt met een koophuis, dus wellicht is dat nu lastig.

Overigens, afstand doen van de alimentatieplicht is niet mogelijk hoor. Als jij daar werk van maakt zal je ex gewoon alimentatie moeten betalen!

Sterkte met alles!

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ook met de komende bezuiniginen op de kinderopvangtoeslag, zal het voor een alleenstaande ouder áltijd lonen om meer te werken. Je werkt nooit voor de kinderopvang, omdat je toeslag inkomensafhankelijk is.
    Zit je op een minimumloon, dan zul je maar heel weinig zelf hoeven betalen. Ook in 2012.
    Kinderen die 4 of 5 dagen per week naar een kdv gaan, kunnen net zo goed en gelukkig opgroeien als kinderen die minder naar een kdv gaan. Als het maar een kwalitatief goed kdv is.

Ik zeg dus: pak alle uren aan die je kunt krijgen, dan doe je álles wat je kunt om het brood voor je gezin op de plank te krijgen.

17. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

Aug 24, 2007
    421
    0
    16
    Inderdaad..je kinderopvang is inkomensafhankelijk dus je hebt nooit meer kinderopvang dan salaris. Daar komt bij dat je , mocht je tijd tekort komen en dit tijdelijk moeten opvangen, je ook recht hebt op ouderschapsverlof.
    Je geeft in je eerste bericht aan dat je een goede baan hebt met een goed salaris. Dat moet je uitgangspunt zijn. Dan op zoek naar betaalbare kinderopvang, en met de belastingdienst regelen dat je de kinderopvangtoeslag terug krijgt. Kleding en andere dingetjes voor de kleine koop je dan op marktplaats, dat scheel veel!Vervolgens een rekensommetje maken, en dan verwacht ik dat het meevalt. Als anderen het ook kunnen, een kindje alleen, dan kan jij het ook..dat weet ik zeker! Liefs!

18. Yara89

Yara89 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,760
    2
    38
    NULL
    NULL
    SRN, wat zit jij in een rottige situatie zeg! Dikke knuffel!

De meiden voor mij hebben al een hoop goede tips gegeven. Ik wil daar nog even uitdrukkelijk bijvermelden dat de meeste kortingen van de belastingdienst hoger worden op het moment dat je meer verdient (inkomensafhankelijke combinatiekorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting).
    Verder kun je bij de gemeente vaak nog een aanvulling krijgen vanuit de Wet Kinderopvangtoeslag (is wel even afhankelijk van je inkomen of je daar recht op hebt).

De tip om naar het Juridisch Loket of Punt Welzijn te gaan lijkt me ook een goede, zij kunnen vaak samen met je kijken waar je nog meer recht op hebt.

Veel succes! En je komt er wel, waar een wil is, is een weg:)

19. Lies1989

Lies1989 Lid

Sep 23, 2011
    84
    0
    0
    Flevoland
    Tipje... een maatschappelijk werkster kan heel veel voor jou doen..

Ten eerste kan je lekker al je frustraties kwijt en ten tweede kan een maatschappelijk werkster indien nodig jou helpen met inkomen, woonruimte etc.

een maatschappelijk werker word vergoedt door het ziekenfonds dus het kost je helemaal niets ( tenzij je nog je eigen risico hebt natuurlijk) ..

20. Bloemie

Bloemie Bekend lid

Jul 7, 2006
    666
    0
    0
    He he..

Wat een vervelende situatie zeg! Het komt vast allemaal goed en zal een fantastische mama worden!

Ik snap heel goed dat je maar 3 dagen wil werken, maar is het geen idee om fulltime te blijven werken. Dan te denken aan een gastouder zolang het huis nog niet is verkocht? Begrijp dat het echt niet ideaal is, maar omdat je schrijft nu een riant salaris te hebben. Als je in je achterhoofd houd dat het tijdelijk is!

s6 Meis!

Share This Page