"verboden" zwanger te worden?!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door maartje25, 16 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Eigenlijk is het belachelijk dat ik het schrijf, omdat ik weet dat het nergens over gaat, maar moet er toch vanaf.

Ik ben net gestopt met de pil dus we gaan deze maand ronde 1 in.
    Nu zei m'n chef laatst: "als maar niemand zwanger word want dat kan nu niet met zwangerschapsverlof etc"
    ik heb hier niet op gereageerd maar het voelde wel als een "steek"
    Ik weet dat een andere collega ook gestopt is met de pil en de kans dus groot is dat we vlak op elkaar zitten qua zwangerschap (mocht het makkelijk gaan) mijn baas gaat hier niet blij van worden en ben als de dood dat ik eruit geschopt word als het zo ver is.... (mijn baas is niet zo van regeltjes waar hij zich aan moet houden...hij zorgt er gewoon voor dat hij iets anders VIND of VERZINT om je eruit te trappen)
    Hij wil vooral geen last ondervinden van zijn medewerkers en helemaal niet dat we eisen stellen...

Ik ben nu al bang voor de gevolgen die het tegen die tijd gaat brengen en dat terwijl het nog geeneens zo ver is! Het voelt voor mij alsof het 'verboden' is om zwanger te worden...

Wie heeft er nog meer zo'n terror-baas? Hoe is het bij jou gelopen?

Groetjes maartje

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat vervelend zeg! Je mag sowieso niet ontslagen worden tijdens je zwangerschap. Als je aas van je af wil, moet er eigenlijk al een heel dossier liggen van gesprekken die zijn gevoerd omdat je niet functioneert. (Tenzij je om financiële redenen ontslagen wordt, dan is het anders.)
    Ik heb één tip: word vast lid van een vakbond! Mijn baas deed bij mij moeilijk over ouderschapsverlof en bij een collega over andere dingen. Bij ons allebei was het 'ineens' opgelost toen we aangaven dat ze het verder met de vakbond mochten regelen en dat we het dan wel zouden horen hoe en wat. Toen was er ineens niks meer aan de hand en hadden we het gewoon verkeerd begrepen. Jaja.
    Maar goed: dat helpt dus wel.

3. maartje25

Mijn baas ligt de boel weleens op (na mijn weten) Ik heb verder nog nooit gesprek o.i.d. Gehad dus een dossier ligt er niet (of t moet vals zijn?)
    Er zijn heel wat collega's 'gek' gemaakt zodat ze uiteindelijk eruit gegooit konden worden door slecht functioneren e.d.
    Ben dus ook bang dat dat bij gaat gebeuren (niet alleen nu...maar loop al lange tijd op mn tenen)
    De vakbond is idd een goede tip! Ik heb wel rechtsbijstand afgesloten, is dat vergelijkbaar?

4. Smnee

Smnee Niet meer actief

Alvast kijken voor ander werk? ;) dit klinkt sowieso niet leuk. De vakbond is een goede optie, die kunnen je altijd helpen en te woord staan. Ontslag mag zeker niet tijdens zwangerschap!
    Sterkte met je baas, en dat je maar snel zwanger mag zijn!

5. maartje25

Haha ja, ander werk zoeken...heeeeeel graag!:D Helaas is de branche waarin ik zit momenteel HEEL slecht...:(

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Welke branche werk je?

7. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    ik zou me er niks van aantrekken! je baas bepaalt jou leven toch niet...

8. baby S

baby S Actief lid

18 feb 2013
    169
    1
    0
    mama zijn
    Zeeland
    Als je vast contact heb kunnen/mogen ze je niet ontslaan ivm zwagerschap. (je bent beschermd en zwangerschap is geen ontslag reden, indien hij het wel doet is het discriminatie en kan je het aanvechten)
    Heb je contract voor bepaalde tijd mogen ze gewoon zeggen we verlengen niet, ze hoeven geen reden op te geven.

9. maartje25

Ik werk op een kinderdagverblijf

@medinalil: dat zei m'n collega ook al tegen me...en dat is ook zo natuurlijk(ben ook gestopt met de pil omdat wij dit heeeel graag willen). Maar het is toch wel fijn om maandelijks geld binnen te krijgen want helaas is de postcodeloterij nog niet langs geweest;)

10. maartje25

gelukkig heb ik wel een vast contract:)

11. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Eigenlijk mag je baas niet zeuren. Hij krijgt jou verlof compleet vergoed. Ik riep bij ons dat ik aan werkverschaffing deed. Door mijn verlof kon een andere collega in die periode lekker uren maken en geld verdienen. Ik werk trouwens ook op een kinderdagverblijf.

12. Lirial

Lirial Bekend lid

5 sep 2012
    819
    0
    0
    #12 Lirial, 16 sep 2013
    Laatst bewerkt: 16 sep 2013
    Je hoeft pas 3 maanden voor uitrekendatum te melden dat je zwanger bent, dat geeft je tijd om uit te zoeken hoe je hiermee om kunt gaan. Schakel rechtsbijstand en de bond, zodat je weet waar je aan toe bent.

Overigens, het hoeft niet gelijk raak te zijn de eerste maand dus gewoon rustig niets zeggen tot het niet anders kan ;)

13. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Gelukkig heb je inderdaad een vast contract, dat maakt het voor hem al moeilijker je te ontslaan, want dan moet er inderdaad wel een hele goede reden zijn van zijn kant.
    Verder zou ik inderdaad lid worden van vakbond, voor geval dat. En dan lekker genieten samen van idee van zwanger worden! :)

14. maartje25

Bedankt dames voor jullie reacties! Dat zorgt wel voor meer rust...

15. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn reactie was idd ook om een andere baan te zoeken, en ik ben blij dat het gelukt is!
    Lid van een vakbond worden is niet hetzelfde als een rechtbijstandverzekering. De eerste helpt bij arbeidsconflicten, de tweede dekt juridische bijstand in het algemeen, er zit dus wel een overlap.
    Zoals hierboven al gezegd heb je allerlei rechten maar hou er rekening mee dat zijn visie op werknemers die kinderen krijgen niet zal veranderen.
    Wat ik wel apart vind is dat je dan net in de kinderopvang werkt, blijkbaar is dat dus geen garantie voor een kindvriendelijke werkomgeving...

16. Lirial

Lirial Bekend lid

5 sep 2012
    819
    0
    0
    Je hoeft pas 3 maanden voor uitrekendatum te melden dat je zwanger bent, dat geeft je tijd om uit te zoeken hoe je hiermee om kunt gaan. Schakel rechtsbijstand en de bond, zodat je weet waar je aan toe bent.

17. maartje25

nee dat is inderdaad helemaal geen garantie! Helaas zijn er (bijna) geen vacatures voor een kinderopvang dus kan beter blijven zitten waar ik nu zit... Hopelijk kan ik over een jaar(als alles hopelijk weer beetje aantrekt) een overstap maken. Voorlopig is het nog doorbijten;)

18. yj81

yj81 Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    @Maartje25:Ik werk ook in de kinderopvang en heb net gehoord dat ik ontslagen ben ivm reorganisatie(heb al jaren vast contract)De vakbond helpt me nu met het aanvechten van het ontslag.Ik zou hier dus zeker lid van worden(nu er nog geen conflict is)

19. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Dat is wel erg lang dat je je toestand verborgen moet houden. Gaat ws niet lukken aangezien je tegen 6 maanden er echt wel anders uitziet / positiekleding draagt. En dan hebben we het nog niet over kwaaltjes waar je mss veel of mss weinig last van gaat hebben.

Maar ik zou me over dit soort uitspraken niet te druk maken. Het is jouw leven, en als jij kinderen wilt, dan heeft jouw baas daar iks over te zeggen.

Leuke anekdote in dit kader: Mijn vader is directeur geweest van een klein schooltje. 1 van de juffen werd zwanger en voor haar verlof kwam een vervangster. Deze vervangster was ook zwanger, maar haar verlof zou pas ingaan nadat juf 1 terug was. Niks aan de hand dus.

Tot dat juf 2 eerder moest stoppen ivm bekkenproblemen (of iets anders, maa rin elk geval kon ze niet meer voor de klas). Toen riep mijn vader 'iedere sollicitant die haar wil vervangen krijgt eerst een predictor, en dan pas een gesprek'.

Grapje natuurlijk, want dat kun je niet maken.

De baas van mijn zus verzuchtte eens 'pfff vrouwen... zodra z over een staaf gepist hebben is er niks meer mee te beginnen'. Gelukkig ging hij daarna wel in de meewerkstand.

En dat laatste is het belangrijkste. Ze mogen het best lastig vinden dat ze dingen moeten regelen (is het soms ook). Maar als je dat vervelend vind dan had je maar geen manager moeten worden. En een goede manager zorgt goed voor zijn mensen. Ook (of juist) als ze zwanger zijn.

Die van mij klaagt soms ook steen en been. Maar als er wat is kan ik altijd bij haar terecht. En als ze iets kan regelen dan doet ze dat voor me. En zo hoort het.

20. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Hier net hetzelfde, mijn baas zei me letterlijk: zwangerschap wordt hier niet getolereerd. Er werkt hier 60 man en 80% ervan zijn vrouwen. Geeneen die zwanger is... Ik had een positieve test in mei dit jaar, maar heb het aan niemand verteld. Wou het zowiezo maar vertellen na 16 weken. Jammer genoeg werd het een MA op 10 weken. Maar wij proberen het in ieder geval opnieuw. Niemand zal ons van onze wens afhouden en zeker mijn werkgever niet!

Deel Deze Pagina