Wij wonen er idd in.... We hebben al contact met de bank en vriend heeft ook allerlei stukken in moeten keveren salaris gegeven etc... Wij wonen er in dus wij moeten betalen... Zo hebben hun dat afgesproken ( mijn vriend en z'n ex) de bank laat hem zwemmen ze reageren gewoon niet!!!!
Zoek zo snel mogelijk een baan, en niet te kieskeurig zijn met parttime werken. Je moet nu iets hebben, anders sta je straks op straat.
Maar ex wil niet verkopen? Ook al hebben ze het in het convenant afgesproken ze blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Als ze het kan betalen natuurlijk. Sowieso contact opnemen met de bank, om een betalingsregeling te treffen! Ze zijn redelijk coulant momenteel, mits je zelf contact met ze opneemt en een duidelijk overzicht van de lasten die jullie hebben. Blijf iig met ze in gesprek. @ skyscrapper, ik snap wel dat het voor jezelf fijner is als het op eigen naam staat, maar voor de bank valt er nu op dit moment nog bij 2 partijen iets te halen mocht het toch verkeerd gaan bij ts en haar vriend, aangezien ze het niet kunnen betalen. Banken beginnen te begrijpen dat het beter voor ze is als ze 200 euro minder hypotheek krijgen in de maand, dan dat ze 20000 euro moeten afschrijven op een pand. Zodra mensen het dan toch kunnen betalen kan het maandbedrag weer omhoog. NHG heeft het ook moeilijk momenteel, gaat veel meer uit het potje dan erin gaat.
Ik zag ergens staan dat je na verkoop van de woning beiden een schulde hebt van 50/50 maar dat is echt niet zo hoor. Je blijft beiden aansprakelijk voor de restschuld dus ook die blijft op beider naam staan. Was het maar zo dat ze die delen na verkoop van de woning dan had ik niet zo'n ellende gehad...
Maar in dat geval is de schuld ook voor de vriend van ts anders voor vriend samen met expartner. Daarnaast denk ik dat de bank het een te groot risico vindt want nu valt er bij twee personen wat te halen. Daarnaast is en huis op naam zetten van iemand die het nu al niet kan betalen niet wenselijk. Dat klopt niet hoor. Ligt misschien aan wat je met de bank afspreekt en hoe jij het contract behoudt met de bank maar in principe krijg jij jouw deel schuld en je expartner het zijne. Maar misschien ligt dit ook aan de bak waarbij je de hypotheek hebt afgesloten. Daar wanneer ex zijn deel niet aflost ze alsnog bij jou komen halen.
Klopt! Deze misvatting komt misschien wel door het programma 'uitstel van executie'. Daar gaan ze met een cameraploeg langs bij de bank en hop, de restschuld is gesplitst. Nou in het normale leven werkt het helaas echt niet zo.
Maar is het dan niet zo dat jij dat nu weer op expartner kunt verhalen ? *in theorie dan he. ik snap wel dat dat in de praktijk niet zo werkt anders had ie het meteen wel betaald*
In geval van uitstel van executie nemen ze contact op met de bank en hebben ze de helft van de restschuld van de deelnemer afgekocht. Dan is diegene overal van af en als ex dan niet betaald komen ze niet meer naar die persoon. Hoe ze afkopen dat weet ik niet waarschijnlijk met leningen van familie.
Helaas hier heel wat ervaring. Man had huis met ex. Ex woonde in het huis met nieuwe partner. Man is terug naar zijn moeder gegaan toentertijd. Huis direct te koop gezet. Mijn man betaalde de hypotheek omdat ex niet werkte. Nieuwe partner ex ook niet (was een lekker stelletje) Na een jaar was ik het beu. Wou de hypotheek op naam van man zodat we er zelf in konden wonen (wij huurde ondertussen particulier). Advocaat in de arm genomen. Is uitgekomen op een rechtszaak. En vonnis was dat ex van de hypotheek afgeschreven werd en mijn mms enige hypotheekhouder werd. Wij dit gecommuniceerd naar de bank. Het antwoord was: helaas hypotheek recht is het sterkste recht in nl. Man zou het alleen niet aankunnen (eigen zaak nog geen 3 jaarcijfers. En ook al kon hij aantonen het al die tijd alleen te betalen ) Dus alle moeite voor niks. Uiteindelijk werdt het huis na 2 jaar verkocht met 50.000 restschuld. Inderdaad is het zo dat als de een de restschuld niet betaald ze het bij de ander gaan halen. Gelukkig had ik zeer goed contact met de bank en heb ik het inderdaad af kunnen kopen. Ik heb ervoor gezorgd dat er bij de notaris 10.000 was ten tijde van overdracht. En heb toen zwart op wit gekregen dat mijn man overal van af was en ze achteraf ook niet meer bij hem konden verhalen. Het is dus wel mogelijk om iets te regelen maar dan moet je het wel kunnen inderdaad. En moet zeggen dat de bank ook meewerkte omdat wij altijd netjes de hypotheek voldaan hebben.
Ik vind jullie houding erg afwachtend naar de bank toe. Als ik het goed begrijp zeg je dat jullie al vrij lang wachten op een telefoontje van D bank. Je moet niet afwachten totdat je een keertje een telefoontje van de bank krijgt. Nee zelf blijven bellen! Net zo lang totdat je geholpen wordt.
Uhh onze houding is absoluut niet afwachtend..zijn behandelaar was 2 weken vrij en vriend lief heeft gister wel 4x gebeld er werd steeds gezegd dat hij werd terug gebeld maar neehoor vandaag gaat hij weer bellen net zolang totdat hij de juiste persoon aan de telefoon krijgt
Meid, hier niet de ervaring die jij beschrijft, maar wel hypotheekproblemen en niks overhouden. Mijn man is zn functie kwijt nl. Ik denk dat je weinig anders kan doen dan werk zoeken, al is het putjesschepper of voor mij part wat. Ikzelf heb er extra 2 krantenwijken bijgenomen die ik samen met met zoontje loop. Mijn man 1, en werkt op zn vrije dagen extra bij zn broer. Het is de bank zn probleem niet dat hij zn hypotheek niet meer kan betalen (sarcastisch hè). Het enige wat je kunt doen is solliciteren en alles onder je kont verkopen. Verder hebben wij iig nergens recht op. Ook de auto eruit gedaan.
Dankjewel voor je reactie.... we willen het ook verkopen imdat het zulke hoge lasten zijn.. Maja dan moeten we eerst goedkeuring van de bank en nhg hebben.. En z'n ex wil het wel verkopen maar geen schuld
Ja, en dan moet je nog geluk hebben om je huis te kunnen verkopen in deze tijd... Je staat met je rug tegen de muur: zoek het maar uit, kijk maar hoe je aan eten komt enz. Tevens heb je nergens recht op omdat je teveel verdient...tja. Meid, veel succes, hopelijk komen jullie eruit.