Baby bijna 8 mnd en nog BV, hoe verder?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by dolfijn73, Apr 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

May 1, 2010
    192
    0
    0
    Onze kleine meid is bijna 8 maanden en krijgt tot nu toe nog volledige BV, aangevuld met fruit, brood en avondeten. Dit is ongeveer haar schema (ik voed op verzoek dus niet altijd precies zo qua tijden, wel qua wat ze eet etc.).

ca. 7.00 BV
    ca. 9.00/9.30 BV + half broodje (sinds kort broodje als ontbijt ook)
    10.30/11.00 fruithapje (halve appel, banaan, peer of potje) met paar slokjes water
    12.00/12.30 broodje (varierend van 1/2 tot 1) met boter en/of iets erop (appelstroop, smeerkaas, smeerworst, jam) + BV
    ca. 15.30 tussendoortje (babykoekje, soepstengel of rijstewafeltje) + roosvicee paar slokjes
    ca. 16.00 BV
    ca. 17.30 avondeten (vers of half potje), slokje water erbij en soms paar hapjes yoghurt ofzo
    18.00 BV
    ca. 20.00 BV

Nogmaals de tijden varieren maar ze krijgt zeker nog 6 x per dag BV. Sinds paar weken is ze ook weer geregeld 's nachts wakker en ik geef haar dan vaak ook BV zodat ze snle weer slaapt (eigen belang :). Heb wel het idee dat ze steeds iets meer vast voedsel gaat eten maar nog niet echt minder BV gaat drinken :)

Hoe pak je dit aan? ik wil nu eindelijk wel eens gaan afbouwen en ik heb begrepen dat je vanaf 8 mnd dit ook goed kan doen omdat ze dan meer voeding uit het vaste voedsel gaan halen. Belangrijk punt hierbij is dat ons meisje geen flesjes drinkt (vandaar ook zo lang al BV!). Ik ga vanavond een pyama papje proberen en kijken of ze dan weer beter doorslaapt. Ze eet wel goed van lepeltje.

Hebben jullie tips hoe ik de BV kan gaan afbouwen? wat is een handig schema voor een baby van 8 mnd, wat wanneer eten?

Overigens groeit ze goed, verwacht dat ze iets van 9,5 weegt en tegen de 74 cm aan zit nu.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nou, jouw kindje krijgt al heel wat binnen naast de BV!
    In deze fase is de bijvoeding nog echt bedoeld als aanvulling op de melkvoedingen, de melkvoedingen zijn de basis. Door de melk vindt groei en ontwikkeling plaats. Ze zou in principe wel terug kunnen naar 4 of 5 voedingen, maar als je op verzoek voedt en ze vraagt deze hoeveelheid, dan heeft ze hier blijkbaar behoefte aan. Je kunt bij de maaltijd iets meer ander vocht aanbieden, dus thee of water of yoghurt en kijken of ze dan een borstvoeding minder per dag wil.
    Als je echt van de borstvoeding af wilt dan zou je wel kunstvoeding moeten gaan geven. Heb je al eens geprobeerd om haar met een tuitbekertje te laten drinken?

Mirjam

3. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

May 1, 2010
    192
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Dank voor je reactie. Ja ze vindt al het andere eten heel interessant. Misschien ook doordat ze haar halfbroer en zus ziet eten en ons. Overigens is bijvoorbeeld het avondeten natuurlijk nog geen bordje vol ofzo hoor, zijn nog hapjes. Maar als het haar smaakt kan het zo ene hap of 10 zijn (van zo'n babylepeltje). Ik zie het zelf ook als oefenhapjes nog. Weet dat ze van de melk nog groeit :)

Denk dat ik dan langzaam aan maar ga proberen bij de vaste eetmomenten (als brood 's ochtends en 's middags en avondeten) ander drinken aan te gaan bieden en geen BV meer geven. Natuurlijk niet allemaal tegelijk. Wat is hier handig in? 1 melkvoeding per dag laten vervallen? En dan de BV geleidelijk vervangen door kunstvoeding? geldt daar hetzelfde voor? 1 voeding per week vervangen door KV? Heb het wel een paar keer geprobeerd, maar ze vindt het niet zo lekker (Friso).

Wel inderdaad de BV gaan afbouwen nu. Vindt het me nu beperken, wil ook wel eens weg weer kunnen. Ze drinkt op kinderdagverblijf (2x per week een halve dag) wel al uit een tuitbekertje. En thuis drinkt ze vaak uit een gewoon bekertje (met knoeien uiteraard). Maar zijn slechts slokjes.

Hoeveel moet ze aan vocht nu binnenkrijgen eigenlijk? aan melkvoeding (hetzij BV of KV) en/of ander vocht? dan kan ik een beetje kijken of ze dat binnenkrijgt als ze met bekertje gaat drinken. 4 of 5 keer BV/KV zou genoeg moeten zijn?

Ik vind het allemaal wel lastig hoor. Je moet het zelf maar uitvinden vind ik.

De laatste weken slaapt ze ook slechter, is weer 1 of meer keer wakker 's nachts. Zou dit ook met voeding te maken kunnen hebben? kan de kwaliteit van mijn voeding minder worden, hoeveelheid afnemen? pyamapapje vond ze erg vies dus dat is helaas niets geworden en gewone pap vindt ze ook vies. Wil graag dat ze weer gaat doorslapen dus als je nog tips hebt?

4. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

May 1, 2010
    192
    0
    0
    Zit te denken om dit schema te gaan hanteren:

7.00 BV
    9.00 Broodje met KV
    10.30/11.00 Fruithapje met water
    12.30 Broodje + BV
    15.30 Tussendoortje + roosvicee/water/thee
    17.30 Avondeten + water + toetje
    20.00 BV

Heeft ze zo genoeg aan 3 BV momenten? Nu krijgt ze om 9.00 ook nog BV maar die kan ik vervangen door KV. En dan waar BV staat dit langzaam aan gaan vervangen door KV.

Het is natuurlijk dan wel belangrijk dat ze die andere vloeistoffen drinkt. Maar die vraag over hoeveelheid staat al in mijn reactie hierboven :)

Vanaf welke leeftijd mag je ze gewone halfvolle melk geven? is dat pas bij 1 jaar?

Share This Page