Hier ben ik weer... Open overal topics maar denk nu te weten wat er aan de hand is. Ons meisje laat enorm veel voeding langs haar mondhoeken lopen tijdens het drinken. Ook is ze heel wild en schud met haar hoofdje voor ze de speen van de fles pakt of het fopspeentje. Nu heb ik zitten googelen en kwam uit bij een site van een pre-logopedist en deze "symptomen" stonden in het rijtje bij problemen bij het drinken uit de fles. Dan "weet" ze niet meer hoe ze moet beginnen met drinken. Ook in bed schud ze haar hoofdje alle kanten op als ze de speen wil pakken. Wat niet lukt en dan weer enorm frustreert. Wat hier stond beschreven is exact wat zij ook doet. Ze heeft veel last van krampjes en laat veel scheetjes. Dit komt denk ik ook door haar manier van drinken. Ook stond er bij dat premature baby's soms na een tijdje niet goed meer weten hoe te beginnen met zuigen. Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? Morgen ga ik de kinderarts bellen en vragen of we een verwijzing mogen want het wordt eigenlijk alleen maar erger. Alle problemen met de flessen liggen niet aan de flessen maar aan degene die er aan zuigt.....
Laat idd de pre logopedist is kijken die kan zoveel tips geven en het lukt vrijwel altijd dat ze uiteindelijk goed kunnen drinken, ze hebben zo veel verschillende foefjes. meestal kun je snel terecht bij zo iemand. Succes ermee, we horen wel hoe het is afgelopen
Niet helemaal herkenbaar maar mijn zoontje is met 27 weken geboren. Heel veel moeite om drinken te leren. uiteindelijk was de truc Johannesbroodpitmeel (Nutriton). Dit dikt in en hierdoor liep de voeding niet uit zijn mond en verslikte hij zich niet meer. Maar goed, als ik jou was zou ik contact opnemen met de kinderarts/neonatoloog. Die weten vast wel hoe en wat.
Hier was jbpm met een difrax S met M speen uiteindelijk de oplossing. Hij verslikte zich veel en liet ook heel veel voeding er langs lopen. Het spoot vaak in straaltjes tussen z'n mondhoeken uit. Ook tig flessen geprobeerd en uiteindelijk dus onze match gevonden. Nu lopen we ook bij een pre logopediste omdat de bijvoeding niet goed gaat. Ze verdenken hem op een slikprobleem omdat hij zich nog steeds verslikt als we niet indikken. Maar dit is vooral te wijten aan z'n verhoogde spierspanning. Maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat je de oplossing had? Difrax speen op de dr browns en jbpm. Gaat het toch weer mis?
mijn dochter had juist hetzelfde wat jij beschrijft. ze heeft dan ook thuis nog maanden uit de speentjes van de prematurenafdeling gedronken omdat ze uit niets anders kon drinken. ze verslikte zich ook altijd heel erg. maar dat was met verdikking zo opgelost. en toen ze een maand of 3 of 4 was wou ze ineens niet meer van de prematuurtutjes drinken en heb ik haar een andere fles gegeven en daar drinkt ze nu nog altijd van. ook als ik haar een fopspeen wou geven schudde ze met haar hoofd als een waanzinnige. om vervolgens de fopspeen altijd terug uit haar mond te laten vallen. maar ook dit is goedgekomen. ik heb er eigelijk niets aan gedaan. heb het zijn gang laten gaan en het is vanzelf goedgekomen. hier ook wel eentje dat heel veel last heeft van scheetjes en krampjes. ze krijgt er ook speciale pap voor en speciale medicatie.
Ook ik kan je jpm van harte aanbevelen. Het klinkt als of de zuigbehoefte eigenlijk heel groot is, maar het drinken te snel gaat of met lucht. Dan krijgen ze ook meer last van krampjes en scheetjes. infacol helpt goed tegen krampjes.
Wij moesten af en toe ook dr wangetjes bij elkaar duwen zodat haar mondje goed om de speen sloot en ze weer ging zuigen. Anders chudde ze haar hoofd zo hard op en neer en was ze boos odat ze dacht dat er geen fles of speen was! Ook deed ik wel eens eerst mijn pink in haar mondje en later de fles. Bij ons in het ziekenhuis heeft er ook inderdaad een logopediste meegekeken.
@Acuzena ja dat dachten we of althans ik dacht dat maar het begon weer opnieuw. Heb de kinderarts gebeld en ze maakt een verwijzing en maandagmorgen komt er een pre-logopediste aan huis kijken bij de fles van 10.30u. Het lijkt wel alsof ze geen kracht meer heeft met zuigen en de speen van de fles vliegt er ook zo weer uit.
Lijkt het ook op door de speen heen happen? Dat deed Quinten wel veel.. Alsof hij nog niet merkte dat de speen al in z'n mond zat. Geen idee waarom hij dat deed, is daar geleidelijk mee gestopt. Fijn dat er zo rap een logopedist langs kan komen! Hopelijk kan hij of zij nuttige tips geven.
Ja dan hapt ze niet en wordt ze helemaal wild. Of ze heeft hem in haar mond en doet vervolgens niks terwijl ze daarvoor schreeuwde van de honger en haar vuistjes zowat opat. Ik zocht er niks achter maar door te googelen kwam ik hier op. En omdat niemand problemen had met de nutriton en verschillende flessen moest het probleem wel bij haar liggen. ....
Pre-logopediste is geweest; we moeten meer Nutriton gebruiken. Het gaat te snel en ze dreigt zich zelfs te verslikken. Ze luisterde met de stethoscoop mee tijdens het slikken en hoorde dat er ook voeding richting haar stembanden ging. En dat de voeding uit haar mondje loopt is omdat ze het gewoonweg niet kan wegslikken allemaal. We moeten dus verder aanklooien om de juiste dikte te vinden en als het na een paar dagen niey beter gaat dan de 1.2.3 speen gaan gebruiken.
Tot nu toe niet gelukkig denk dat ze juist last had doordat ze lucht mee hapte. Ze krijgt het tot nu toe ook goed uit de normale S speen gezogen.
dat probleem hadden wij ook bij onze dochter die geboren is met 29+6. wij gebruiken nu de dr brown prematuur speen en dat gaat redelijk goed, ze doet ruim 45 minuten over haar fles maar verslikt zich niet meer en knoeit ook niet meer. groetjes laura
@Laura die hadden wij ook maar met de nutriton lukte het niet dan druppelde er al niks uit als de fles net klaar was voor het geven. Kon niet eens controleren of de fles een goede temperatuur had. Nu adviseert de logopediste om niet te gaan wisselen omdat ze anders in verwarring raakt.
F. heeft hetzelfde (is ook prematuur 34 wk) en tegen ons is gezegd dat het door de prematuriteit komt. Dat haar kaakje nog niet sterk genoeg is. We houden nu een vinger onder haar kin tijdens het drinken zodat ze haar kaak meer traint.
Nu doen we 90+3 met 1 afgestreken schep nutriton en gooien we 20cc weg. Deze verhouding is goed. Als ze niet al te gulzig van start gaat dan kan ze het goed aan en drinkt ze rustig. Voor nu dan eindelijk een goede verhouding die we voorlopig nog aan kunnen houden zolang ze nog geen 100cc per fles mag hebben.