Indelen huishouden

Discussion in 'De lounge' started by loesje6, Jan 22, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Goedenavond!

Ik ben eens benieuwd. Hoe delen jullie de huishoudelijke taken wekelijks in?
    Elke dag een bepaalde taak of taken? Of elke dag een bepaalde ruimte in het huis? Of bekijk je per dag wat nodig is en doe je wat het meest nodig is die dag?
    Sinds de derde geboren is, ik weer aan het werk ben en de oudste kinderen veel sporten en overal heen gebracht moeten worden loop ik geregeld achter en dacht ik: misschien moet ik het eens anders aanpakken?!!
    Wat werkt voor jullie??

2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik bekijk het per dag aan. Hoeveel zin ikzelf die dag heb en of het lukt met de jongste erbij. Ik heb het met een schema geprobeerd maar voor mij werkt dat niet. Als ik geen zin heb in schoonmaken kost het me zoveel energie. Opgeruimd en schoon is het toch wel. Ik ga elke avond sowieso door de woonkamer, overal een doekje over, stofzuiger er door en trek dan alles glad. Boven doe ik vaak ‘s ochtends glad trekken en alle bedden opmaken. Wc word elke avond gedaan, de was vouw ik ook altijd ‘s avonds op. Het enige wat vast staat is dat ik elke avond de wc schoonmaak en de badkamer op maandagavond doe. De rest bekijk ik per dag!;)

loesje6 likes this.
  3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit zijn dan de standaard dingen. Extra taken doe ik gewoon ergens tussendoor. De keukenkastjes haal ik vaak een doekje door als ik aan het koken ben bijv. en ik moet wachten. En net zoals vanmorgen was de jongste met m’n man mee. Ik doe dan ook wat extra taken zoals boven m’n ramen zemen en jaloezieën schoonmaken.

loesje6 likes this.
  4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij bekijken het ook per dag. Met ploegendiensten lukt het niet om op vaste dagen dingen in te plannen. We kijken gewoon wat er nodig is.

loesje6 likes this.
  5. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

Dec 6, 2018
    227
    205
    43
    Female
    #5 Madeliefje1234, Jan 22, 2024
    Last edited: Jan 22, 2024
    .

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

Jul 12, 2023
    1,283
    1,305
    113
    Female
    Ik werk 4 dagen dus ik heb niet dat ik elke dag wat doe. Uiteraard wel was, vaatwasser, keuken afnemen en beneden stofzuigen dat gebeurd wel elke dag. Vuilnis ook wanneer het moet. Op vrijdag doet mijn man altijd alle bedden verschonen.

De ene week komt de schoonmaakster en dan maakt zij alles schoon (dweilen, stoffen, badkamer en wc’s en extra klus) de andere week doe ik dat op mijn vrije dag. Tussendoor om de dag keer doekje over de wc.

loesje6 likes this.
  7. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,910
    113
    Female
    Zodra ik denk dat het weleens gepoetst moet worden, stel ik het (over het algemeen) nog een paar dagen uit om vervolgens dan toch in actie te komen.
    Aan mij heb je dus niks...

bluedrake, loesje6, juf1987 and 3 others like this.
  8. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,818
    18,533
    113
    Female
    Ik werk 3 dagen, op de dagen dag ik thuis ben kijk ik gewoon wat nodig is. Heb geen daglijsten of wat dan ook. Belangrijkste vind ik de wc's, keuken en badkamer. Wc's doe ik wekelijks grondig en zeker om de dag wel een doekje over de bril en de dweil over de vloer.
    Keuken gebeurd dagelijks. Badkamer om de week ongeveer.
    Ja en zaken als keuken kastjes, laatjes etc. wanneer ik dat nodig vind of wanneer ik ineens een ingeving krijg om dat te doen. Zulke dingen vind ik gewoon minder belangrijk.
    Al moet ik wel weer eens stoffen boven op alle kasten.... :rolleyes:
    Stofzuigen gebeurd ook om de dag en de was doe ik iedere dag dat ik thuis ben.

loesje6 likes this.
  9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    4,796
    4,582
    113
    Op maandag doe ik alles van boven tot onder. Ene week ramen extra, andere week tegeltjes badkamer, etc. Maar elke maandag wordt alles nat afgedaan, gezuigd, gedweild, alle bedden verschoond… Alle andere dagen rent Harrie (onze robotstofzuiger) 2 x per dag een rondje door het huis (onder). Elke dag doekje over de toilet, keuken wordt schoongemaakt na gebruik, tafels worden meerdere malen per dag afgenomen.

Rommel wordt meteen opgeruimd. Opgeruimd/schoon huis is een opgeruimd/schoon hoofd :thumup:

loesje6 likes this.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,994
    113
    Ma+Di vrij
    Wo: slaapkamers en woonkamer stoffen/zuigen
    Do: man doet de badkamer/wc's en de bedden
    Vr: woonkamer en keuken
    Za: tuin & buitenboel, grotere schoonmaak/kluswerk
    Zo: zolder

In de avond trek ik de boel helemaal glad beneden (woonkamer/keuken).
    Slaapkamer en badkamer trek ik gelijk glad als ik de kinderen op bed breng of er langs loop.

Ik werk met kratjes om dingen wat naar "locatie elders" moet te bundelen. Na de zwangerschap en bevalling van G is dat traplopen wel een dingetje geworden. Ga ik onderweg naar boven, neem ik die gelijk mee.

loesje6 likes this.
  11. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Ik doe:
    Stofzuigen 4x per dag beneden, 2x per week boven.
    Dweilen wanneer nodig.
    Was bijhouden.
    Keuken elke dag grondig.
    Stoffen/poetsen wanneer nodig.
    Koken.
    WC beneden en boven.
    Boodschappen.

Man doet:
    Alles rondom vuilnis.
    Bed opdekken.
    Tuin.
    Klusjes in huis.
    Kind in bad (terwijl ik poets).
    Kind in bed (over het algemeen).
    Badkamer wanneer nodig.
    Alles wat ik aan hem vraag :p

loesje6 likes this.
  12. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Eerder altijd alles in 1 keer, elke week een vaste dag. Maar nu ik 3,5 dagen werk heb ik het toch gesplitst.
    Woensdagmiddag alles boven zuigen, en om de week ook alle kamers soppen. Badkamer elke week 2 keer, op woendag en zaterdag, toilet boven om de dag in de ochtend.
    En beneden elke vrijdag of zaterdag alles, inclusief badkamer beneden, en toilet om de dag.

De was elke dag in de ochtend een was er in, savonds in de droger en ophangen, ochtend erna opvouwen en in de kasten.
    Stofzuigen om de dag ofzo, in de avond.

Bedden verschonen van ons en oudste zoon elke week, meestal op vrijdag of zaterdag, bedden van de rest om de week, net wanneer het uitkomt, woensdag of vrijdag of zaterdag.

13. Cobon

Cobon Niet meer actief

4x per dag stofzuigen? :eek:

Zeebra, Marihi, citroenrasp and 2 others like this.
  14. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Soms 5 :p
    Zo gedaan met een Dyson! Eerste keer na ontbijt, tweede keer na lunch, derde keer laat in middag als we bv buiten zijn geweest, vierde keer na avondeten en als ik nog wat zie liggen dan voor bankhangen nog eens.

loesje6, Mammavantwee and Sunflowerr like this.
  15. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

Aug 19, 2021
    615
    517
    93
    Female
    Blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben wat minimaal 4 keer per dag met de stofzuiger staat:roflmao:

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,178
    6,578
    113
    Wij doen beiden even veel. Twee weken is de een verantwoordelijk voor de benedenverdieping en de ander voor de bovenverdieping, en de keer erop andersom. Diegene bepaalt dan zelf hoe die de tijd indeelt.
    In die 2 weken doe je de verdieping 1 keer helemaal uitgebreid en de week erop alleen dat wat echt elke week moet.
    Tussendoor vegen we wat en halen we een doekje over tafel en aanrecht.

loesje6 likes this.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    #17 Neuzeke, Jan 23, 2024
    Last edited: Jan 23, 2024
    Man en ik :steelstofzuigen als het nodig is (kan meermaals per dag zijn)
    Ik : stof afnemen, webben en plinten
    Man : ramen (ik wou een ramenwasser en man zou ze wel zelf doen maar poetst ze te weinig dus er zal toch een ramenwasser komen)
    Man en ik : grondig stofzuigen (alles omhoog zetten en verschuiven) 1 keer per week.
    Ik: badkamer iedere woensdag.
    Man en ik : keuken afkuisen
    Ik : grote kuis van kastjes
    Man: vaat legen en vullen
    Ik: wassen, drogen
    Man en ik : plooien
    Ik: toiletten dagelijks
    Man en ik : trap dagelijks
    Man en ik : dweilen met vileda stok als het nodig is.
    Ik: Grondig dweilen (iedere week na het grondig stofzuigen).
    Man: vuilzakken en vuilbakken
    Ik : boodschappen en koken

loesje6 likes this.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Ik denk dat het te zien is wat je onder stofzuigen verstaat.
    Ik loop met mijn steelstofzuiger ook dagelijks meermaals rond maar dat is voor mij persoonlijk niet zo grondig dat ik het als echt stofzuigen zie :D.
    Echt stofzuigen is dan weer als ik alles verzet en omhoog zet en zetels aan de kant schuif enzo.

19. Diiba

Diiba Fanatiek lid

Sep 14, 2023
    1,093
    1,812
    113
    Female
    Ja ik dacht ook 4 keer per dag :eek: Maar na het ontbijt pak ik ook even de kruimelzuiger om bij de tafel schoon te maken enz. Dus als dat meetelt kom ik ook wel op 4 keer ofzo uit.

loesje6, Bellybell and Neuzeke like this.
  20. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Dat zal vast niet het hele huis zijn, maar een paar kruimels weghalen ;)

vind dat altijd zo grappig als mensen zeggen zo vaak per dag te stofzuigen om er een paar Posts later achter te komen dat ze gewoon 1x stofzuigen en de andere keren gewoon even de kruimels na het eten weghalen:roflmao:

loesje6, citroenrasp and Neuzeke like this.

Share This Page