rechten van een vader

Discussion in 'Alleen en zwanger' started by deesjuhhh, Nov 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. deesjuhhh

deesjuhhh Lid

Nov 3, 2008
    76
    0
    0
    rotterdam
    hoi hoi,

ik ben nu na een hele moeilijke relatie uit elkaar gegaan.
    nu vraag ik mijzelf af wat voor rechten een vader heeft.
    het kindje is nog niet eens geboren en hij dreig om het bij mij weg te halen.

hij heeft het kindje niet erkend en ik ga hem natuurlijk daar geen toestemming voor geven.
    ik heb hier zelfs smsjes dat hij het niet meer wilt en dat ik het maar moet uitzoeken.

hij heeft mij de eerste 16 weken van mijn zwangerschap alleen maar stress bezorgd terwijl hij weet dat ik al meerdere miskramen heb gehad en een doodgeboorte.
    niet echt een fijne situatie dus.

hij heeft geen vast inkomen en schulden en hij moet nog een taakstraf uitvoeren en woont nu bij zijn moeder.

zou hij toch nog rechten hebben?

sorry als het een beetje verwarrend is geschreven

2. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Hoi,

Zolang jij je kind niet door hem laat erkennen heeft hij in principe geen rechten maar ook geen verplichtingen. Dus dat wil zeggen dat ie je bv ook geen alimentatie hoeft te betalen maar misschien zit je daar ook wel helemaal niet op te wachten ;)

Heel veel succes met je zwangerschap!

Groetjes Jessy

3. mamajennifer

mamajennifer Actief lid

May 6, 2008
    230
    0
    0
    huismoeder
    Almere
    Zolang jij geen toestemming geeft zodat hij het kan erkennen heeft hij geen rechten en verplichtingen.

4. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    Hij heeft schulden, dus hij zou niet eens alimentatie kunnen betalen, al zou je het willen, maar dat verwacht ik niet.

Wat hij wel kan doen is via de rechtbank een DNA test afdwingen, als eruit komt dat hij de vader is, dan kan hij bezoekrecht eisen.......maar het kindje bij je weg halen? Nee hoor, dat lukt hem echt niet tenzij hij bewijs heeft dat jij echt een slechte vreselijke moeder bent die dr kind weet ik t wat aan doet....dus daar hoef je niet bang voor te zijn!

Als ikjou was zou ik naar een gratis uurtje van een advocaat gaan en alles voorleggen en kijken wat die voor je zou kunnen betekenen, stel dat je ex moeilijk gaat doen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Vaders hebben te weinig rechten in Nederland. Dus ik zou me niet al te druk maken... Zeker omdat hij naar aanleiding van jouw woorden behoorlijk instabiel oogt en jullie kind dus nooit aan hem zal worden toegewezen. Dan is het volledig afhankelijk van jouw situatie hoever hij zou kunnen gaan, maar zolang je geen gekke dingen doet, komt het echt wel goed :)

6. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    hij heeft geen rechten zolang jij geen toestemming geeft tot erkenning wel kan hij een rechtzaak beginnen maar zoals ik lees heeft ie geen cent te makken dus ver zal die niet komen! wel raad ik jou aan om of aangifte of een melding te maken dat hij dreigt je kindje weg te halen als hij/zij geboren is en alle smsjes bewaren waarin hij jou dreigt. Mocht het dan zover komen dat hij je kindje haalt hoef je maar 1 telefoontje te plegen en dan wordt er meteen een vermissingsbericht uitgezonden zo heb ik het zelf ook geregeld en als de kleine geboren is een advocaat in handen nemen en regelen dat je ouders toeziend voogd worden zodat als er iets met jou gebeurd hun in eerste instantie jou kind krijgen!

7. Margot1988

Margot1988 Actief lid

Sep 2, 2008
    402
    0
    16
    hallo, nu heb ik een vraagje want een collega van mij is alleenstaand en heeft een kindje en die zegt dat ook al erkend de biologische vader het kindje niet, hij heb het recht zijn kindje te zien.
    dus als een verkrachter een kindje verwekt bij een vrouw heeft die verkrachter gewoon recht zijn kind te zien!?!?!
    ik maak me hier zorgen over omdat ik me kindje niet bij me ex wil laten als het straks geboren is, en dacht dat hij ook geen rechten had omdat hij het kindje niet erkend heb
    als iemand hier meer over weet zou ik het graag willen horen

liefs margot

8. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Toch vreemd dat mensen zich dat laten aanpraten. Als het kind niet erkend is heeft hij sowieso geen poot om op te staan. Juridisch heeft het kind namelijk geen vader.

Erkenning kan wel rechterlijk worden afgedwongen. Er kan een DNA test worden geeist en als dan blijkt dat hij de biologische vader is dan wordt het kind met terugwerkende kracht erkend. it is een lange procedure en kan veelal veel worden gerekt. Bovendien kan zelfs al komt uit de DNA test naar boven dat de verwekker de biologisch vader is, de rechter alsnog afzien van erkenning. Ik kan mij voorstellen dat in een geval van verkrachting dat gebeurd.

In jouw geval zou je ex het dus wel af kunnen dwingen. Maar maak je daar niet al te druk om. Stel dat hij naar de rechter stapt kan dat pas na de geboorte en dit kan lang gerekt worden. Als uiteindelijk het kind met terugwerkende kracht erkend is, dan is er nog niet veel aan de hand. Als hij het via de GVV (gerechtelijke vaststeliing van vaderschap) regelt dan krijgt hij met de uitspraak van de rechter de volgende rechten/plichten:

de man wordt onderhoudsplichtig;
    het kind erft van hem;
    het kind kan de naam van de man krijgen;
    het kind krijgt de Nederlandse nationaliteit als de man Nederlander is

Wat betreft de naam, moet jij alsnog toestemming geven. Niks geen omgang dus, maar hij mag wel voor zijn kind betalen :). Wil hij dan omgang dan zal hij een tweede procedure moeten starten. Dit duurt ook wel even. Bovendien zal hij aantoonbaar moeten maken dat er sprake is van een band tussen hem en zijn kind. Als jij hem overal buiten houdt inclusief bevalling en hem niet inlicht over wat dan ook (naam, geslacht, enz) dan wordt dat wat lastig voor hem :). Bovendien mag in die procedure jij naar voren schuiven wat jouw bezwaren zijn tegen zijn vaderschap.

Hoop dat dit een beetje een antwoord is op je vraag. Het is dus NIET zo dat een verkrachter zo maar omgang kan eisen. Zou wat zijn zeg! In belgie is erkenning niet eens mogelijk in Nederland weet ik niet precies of er een uitsluitende regel is maar als dat niet het geval is zie je dus dat hij nog niet veel kan behalve betalen :) Geen rechter gaat een verkrachter het recht geven om zijn kind op te zoeken hoor.

9. Margot1988

Margot1988 Actief lid

Sep 2, 2008
    402
    0
    16

hardstikke bedankt voor je reactie op me bericht het heeft me erg gerustgesteld, ik schrok ook toen ik het hoorde en geloofde het niet echt vandaar dat ik het hier vroeg :)
    liefs margot

Share This Page