Ik kamp met het volgende probleem en hoop hiermee geholpen te worden. Mijn zoontje is 5 weken oud en het 'live voeden' gaat goed (hij groeit goed, mijn productie is goed). Ik heb een dubbele kolf, maar helaas krijg ik hier amper melk uit gekolfd. Ik ben nu al zo'n 2 weken bezig en heb al zo'n tal van mogelijkheden uitgeprobeerd. Ondertussen ben ik denk ik in een negatieve spiraal belandt, dat maakt dat het niet positief werkt. Ik krijg per kolfbeurt van zo'n 15min maar 10/20 of hooguit 25 cc! Zelfs als ik het in plaats van 'de voedtijd' doe. Ik heb op advies in de ochtenden gekolft, zo'n 1 uur na de voeding. Ook 's nachts heb ik geprobeerd. Ik heb verschillende dingen al geprobeerd, zoals kolven en voeden tegelijk, kolven in fases (7min kolven, 1 min massage, 5min kolven, 1min massage,3min kolven). Ook maak ik mijn borsten van tevoren warm met washandjes. Ik probeer te ontspannen, kolf altijd met mijn baby erbij enz. Kortom, ik heb het gevoel dat de 'mogelijkheden' op zijn. Het apparaat is ook al getest en werkt gewoon goed. Kortom: het is een 'psychisch' iets waarschijnlijk. Ik kreeg advies van de lactatiedesk. om 'Syntocinon neusspray' bij de huisarts te vragen. Met grote moeite kan ik het recept krijgen, maar de huisarts is geen voorstander hiervan. Toch wil ik dit gaan proberen, omdat dit zo'n beetje mijn laatste optie is denk ik... Daarnaast maak ik me zorgen over het kolven straks als ik ga werken. Maar ook voor nu, omdat ik deze en volgende week al een avond wegga. Bij de c.b. gaven ze vanmorgen aan om dan kunstvoeding te geven of bijv. water. En als ik thuis ben van mijn avond weg, om dan te kolven (ook al komt er dan maar een klein beetje). Dit om de bv. op gang te houden. Ik ben als de dood dat deze nl. terug zal gaan dan. Het water geven, gaf de verpleegkundige ook als tip. 2 x per week 20 cc, om zo het flesje te blijven aanbieden en te oefenen. Over water geven lees ik ook verschillende dingen op Internet. Dat dit niet verstandig is om zulke jonge baby's aan te bieden, omdat ze daardoor minder melk gaan drinken. Phoeee, lastig! Ik wil niets liever dan bv. blijven geven, maar ook een dag of avond weg kunnen gaan. En ik wil het 'flesje drinken' ook wel 1/2 keer per week aanbieden. Liefst met mijn eigen gekolfde moedermelk, maar dit zit er even niet in voor dit moment...
Hoi, Lastig zeg, dat je echt zo je weg moet zoeken en niet tot antwoorden komt. Ik ga proberen je verder te helpen. Je productie is goed schrijf je, dus daar ligt het niet aan! (Hoera!) Je kolf is nagekeken dus ook in orde. Heb je de originele slangen en hulpstukken erbij? Met name slangen dienen niet te lang of kort te zijn, dit wil nog wel eens misgaan. Het eerste wat bij mij opkomt is dat je kolf schilden misschien niet de juiste maat zijn. Standaard zit maat 24 mm bij een kolf. (afhankelijk van het merk kolf) Meet even de diameter van de tepels op aan beide kanten. (kan nl verschillen) Er zijn bijvoorbeeld van Medela alleen al schilden in maat 20-24-27-30-33 en ik geloof zelfs 36 mm diameter. Andere merken kunnen iets afwijken, maar bieden vaak ook andere maten aan. Het kan zijn dat het schild te ruim is: in dit geval wordt niet enkel tepel in het schild gestimuleerd, maar ook een deel tepelhof meegezogen. Hier treedt dan vochtstuwing op waardoor de doorgang geblokkeerd wordt. Wanneer het schild te krap is, dan kun je je voorstellen dat de tepel in de verdrukking komt. Met het zelfde eindresultaat: dat de doorgang geblokkeerd is en melk er niet uit kan komen. Heb je met de hand proberen te kolven? Er zijn veel vrouwen waar dit wel werkt met goed resultaat en er heel handig in worden! Syntocinon is niets anders dan een synthetische vorm van oxytocine. Wanneer je dit niet makkelijk zelf aanmaakt is het een prima optie, en kun je ook langer dan een week gebruiken. Het doet niets aan productie, alleen het toeschieten. De halfwaardetijd is zeer kort, dus zou geen probleem moeten zijn om te gebruiken. Succes verder!