Hoi, Mijn dochter is met 33 weken geboren. Gelukkig gaat alles heel goed, voor de 36 weken was ze al thuis. Ze heeft de eerste 2 weken voeding gehad via sonde, omdat zuig/slik reflex nog niet goed ontwikkeld was. Daarna in ziekenhuis leren drinken uit fles. Ze kan wel drinken uit de borst, maar krijgt dan niet genoeg en vaak doet ze moeilijk/gefrusteerd. Ik hoop dat dat beter wordt als ze wat ouder en sterker is. Nu krijgt ze dus voornamelijk afgekolfde moedermelk uit de fles. Maar omdat ze steeds meer gaat drinken en ik (zeker 's avonds/'s nachts als ze meer drinkt dan overdag) niet genoeg moedermelk heb, krijgt ze dan kunstvoeding. Dit is speciale voeding voor prematuren. Maar nu valt mij al een paar keer op, dat ze maar drinkt en drinkt en drinkt, en dat de fles bijna niet leger wordt. Ik ben erachter dat best vaak het gaatje in de speen verstopt zit (volgens mij). Ik heb het idee dat dat door de poedermelk komt, met moedermelk heb ik dit nooit.... Heel frusterend, als ze al tijden aan het drinken is en dan blijkt dat ze (bijna) niets binnen krijgt... Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen?
Ik heb dat inderdaad ook gehad. Het kan zijn dat ze aan een grotere speen toe is. Je zou dus een andere speen kunnen proberen om te kijken of dat helpt.
Hoi, sorry misschien domme vraag hoor, maar bedoel je dan een speen met een groter gat erin zeg maar? En kun je dat los kopen en zo ja waar?
Nee, geen grotere speen, je kindje is prematuur, dan is het juist beter om met prematurenspenen te werken (of een S speen van Difrax). Hoe maak je de voeding aan? Als de speen verstopt zit heb je de poeder misschien niet goed opgelost en zitten er klonten?
Ja spenen heb je in verschillende 'maten'. 1,2 en 3. Bij poedermelk kan het inderdaad zijn dat het wat moeilijker gaat, vooral als je speen 1 gebruikt. Wij hebben toen gewoon met een gesteriliseerde naald het gat van de speen iets groter gemaakt en toen de speen even uitgekookt om te kijken of het beter ging. En dat ging het!!
Heb je de aventfles? Dan zou je de speen wat losser kunnen draaien. Mijn jongste kon wél uit de borst drinken en hij dronk heel moeilijk uit de fles. Het heeft weken/maanden geduurd voordat hij normaal uit eem flesje kon drinken.
Inderdaad, een prematurenspeen gebruiken! En vooral contact zoeken met een lactatiekundige, om te zorgen dat je gewoon zelf voldoende melk maakt. Zij kan je ook helpen met andere manieren van melk aan je kind geen die minder inspannend zijn dan een fles, zoals cupfeeding of vingervoeding, of om voeding viavde borst met een borstvoedingsondersteuningsset aan te bieden. Door beter op de rinktevhniek asn de borst kan ze jullie ook helpen, je dochter krijgt dan net minder inspanning meer uit de borst.
Misschien is je water niet warm genoeg waardoor het gaat klonteren. De fles goed schudden zodat alle melk is opgelost wil ook nog wel eens helpen. Doe je wel eerst het water in de fles en dan de poeder? even doorroeren met een lepel wil ook nog wel eens helpen. Misschien vind ze een ander speentje fijner. Mijn zoontje(35,4wkn) dronk uit de Difrax S fles met een Etos eigen merk speentje 0+ omdat hij niks uit de Difrax speen kreeg. Zou het gat niet groter maken omdat ze nog prematuur is.
Ook al is je kindje prematuur het zou toch kunnen dat ze al wel aan de volgende maat speen toe is. Mijn dochter dronk direct uit de 0+ speen zodra ze aan onze eigen fles toe was en is ook na een maand overgestapt op speen 1. Als de andere oplossingen niet werken zou je het altijd kunnen proberen.
Ik krijg de indruk dat ze de speen een beetje vacuum zuigt. Afhankelijk van het merk fles moet je dan de speen er niet te strak opdraaien, of zorgen dat de onderkant niet te strak zit aangedraaid. Bij Difrax zit er bovendien een gaatje in het rubbertje op de bodem. Dat gaatje moet niet verstopt zitten.
Ons mannetje (geboren met 36wk) kreeg ook de prematuurvoeding en hij dronk prima uit de Medela fles met een kleine speen. Gekocht in het winkeltje van het ziekenhuis, op advies van het verplegend personeel van de couveuse afdeling, dat was hier de gouden tip! Avent was voor prematuurtjes niet geschikt volgens hen, schijnt een moeilijke speen te zijn (?) Difrax zou wel goed moeten zijn, maar die hadden we geprobeerd en dat werkte bij ons voor geen meter, dus daarna Medela gekocht. Later zijn we overigens wel Avent gaan gebruiken, want daar had ik een set van gekocht en dat ging toen prima Wij roerden de poeder goed door met een vorkje. Met schudden hadden we steeds last van klontjes, met roeren niet. Eerst water (niet te warm en niet te koud, want dan lost het niet goed op) in de fles doen en dan even goed roeren..