we hebben hier de nagels de eerste anderhalf jaar inde slaap geknipt. nu hij wat ouder is doen we het als hij s'avonds na het bad nog even op schoot tv kijkt.( we zijn dus met 2 dan) tanden poetsen ging hier altijd best goed tot anderhalf , toen kwamend e kiezen en het drama. we hebben vanalles geprobeerd van liedjes afleiden tot zelf poetsen en voor de tv. noem het allemaal maar op. we proberen het eerst vriendelijk en tussen de middag zijn we wat minder streng, maar s'avonds gaat hij echt in de houtgreep, maar dan wel op schoot.de ene houdt hem vast de andere poetst. (ik kan dat echt niet hoofd klemmen terwijl je op de grond zit) wij vinden niet poetsen absoluut geen optie en ook de tandarts gaf aan de houtgreep. poetsen is gewoon enorm belangrijk. ik vind het elke avond weer verschrikkelijk en soms moet ik als hij slaapt een potje janken, maar hij kiest er zelf voor. soms neemt hij de makkelijke weg en dan kunnen we wel gewoon poetsen.waarna er uitgebreid geklapt en gecomplimenteerd wordt uiteraard. gelukkig gebeurd dat steeds vaker, dus ik heb goede hoop dat net als bij cygnet uiteindelijk de drama's zich als vanzelf oplossen. haar wassen is hier ook korte tijd een drama geweest, wat wij deden was een washandje ervoor en tot 4 tellen. 4 keer tot 4 ( om te spoelen. en na 4 tellen even rust en dan weer. net zolang tot je 4 keer tot 4 geteld had. nu gaat dat al een hele tijd heel goed eigenlijk.
Hier gaat het tandenpoetsen redelijk goed, maar af en toe met periodes wat minder goed. Dan gebruik ik ook de houdgreep! Verder wordt er ook hier een liedje gezongen op de melodie van 'vader jacob'. Nageltjes knippen gaat hier altijd goed. We tellen dan de vingertjes/ teentjes terwijl ze bij mij op schoot zit.
Oh, trouwens de haartjes wassen gaat eigenlijk ook wel goed...Alleen het uitspoelen levert wel eens problemen op. Hier zet ik ze altijd onderin de douchebak met de douche aan. Ligt ook nog een antislipmatje op de 'bodem'... Dan begin ik met haartjes nat maken en shampoo erin. Met een speelbakje, die ik met water vul, spoel ik het zoveel mogelijk uit en dan zet ik meestal wat speeltjes onder de douchestraal zodat ze er onder gaat zitten en zo wordt de rest ook uitgespoeld. Nou ben ik me er van bewust dat vast niet ieder kindje het prettig vindt om onder die straal te zitten, maar onze dochter vindt het heerlijk! Ze kan gerust een paar minuten eronder zitten spelen... Met alles blijft het improviseren, wat nu goed gaat kan volgende week weer helemaal drama zijn...
Na veel drama met tanden poetsen heeft bij ons het volgende geholpen. Op een krukje bij de wasbak staan en met de kraan/water spelen met speeltjes terwijl ik haar tanden poets. Inmiddels niet meer nodig, maar dit was bij ons wel de manier om het tandenpoetsen weer leuk te maken. Ik werd er ook moedeloos van... Wie weet helpt het bij jullie ook? Succes!
hihi wat een draken leuk he,een kindje met pit! Hier ook een tandenpoets drama. Ik moet haar ( 15mnd ) ook echt in de houtgreep nemen iets anders blijkt bij onze draak gewoonweg niet te helpen. als ik dan eindelijk klaar ben doet ze haar mondje open ( ze mag dan zelf poetsen..) en zegt ze "aaahhhhhhhh" succes!
Grappig, Simone is gek op tandenpoetsen, ze vindt de smaak van tandpasta lekker, en als ze dat ding toch in haar mond heeft wiebel ik hem even heen en weer en tegenwoordig poets ik ook mijn eigen tanden even om te laten zien hoe het werkt. Nagels knippen gaat soms wel, soms niet. Ik zet altijd de tv aan en hoop dat ze dan afgeleid is. Teennagels blijven lastig, ze is heel kietelig onder haar voeten en kan ze nooit stil houden als ik ze moet knippen. Meestal scheur ik ze, dat gaat sneller. Haren wassen doe ik juichend, dat werkt altijd. Ze is inmiddels ook heel wat gewend, ik stop haar in bad, papa doucht met haar en we gaan zwemmen elke vrijdag dus ze is aan alle kanten water gewend, met een zeephoofd onder de kraan is hier geen enkel probleem...
En hoe deden jullie het toen jullie hummeltjes kleiner waren ook de houtgreep. Mijn kleine mannetje van bijna 10 maanden wil het ook echt niet. die springt je schoot af, driftkikker. Het is nu al denk 2 maanden zo wat een drama!