Graag zsm reactie: Melden in sollicitatiebrief zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Wennos, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Heeft iemand ervaring met solliciteren aan het eind van de zwangerschap?

Ik heb een enorm leuke vacature gezien, waar ik graag op wil solliciteren (bij een gemeente). Momenteel ben ik ongeveer 33 weken zwanger, dus de zwangerschap bij een evt. gesprek verbergen kan niet (meer).

Wat is nu verstandig om te doen:
    1) In de brief melden dat ik zwanger ben, maar kans om te solliciteren niet voorbij wil laten gaan (+aangeven wanneer bevallingsverlof afloopt)
    2) Niks in de brief melden, bij evt uitnodiging voor gesprek zien ze dat vanzelf wel
    3) Voordat ik de brief verstuur, bellen met de gemeente en aangeven dat ik zwanger ben, maar dat de vacature mij zo enorm aanspreekt dat ik graag wil solliciteren (en dan in de brief verwijzen naar telefonisch gesprek).

Graag jullie reactie. De brief moet ik komende vrijdag verzonden hebben.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Gewoon zo laten. Ze zien het vanzelf wel.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou het zelf niet in de brief zetten, maar eerst maar eens kijken of ze je uitnodigen. Als je de uitnodiging voor een gesprek hebt, kun je nog bedenken of je ze vooraf belt of dat je gewoon met bolle buik verschijnt.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb gesolliciteerd met 23 weken zwangerschap. heb vantevoren gebeld of mijn zwangerschap een bezwaar was en dat ik een eerlijk antwoord wilde. dat was geen probleem. zo weet je het én zeker en hebben ze je al een keer gehoord en wordt je naam makkelijker onthouden.

overigens ben ik pas de derde ronde afgewezen, ze vroegen iemand met ervaring en ik was nog aan het afstuderen. maar ik ben dus wel heel ver gekomen!! de directeur zei dat ie weleens een hoogzwangere p&o-er had aangenomen gewoon omdat dat de juiste persoon was.

5. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Nou, ik heb de brief verstuurd. Heb er niet in vermeld dat ik zwanger ben. Heb er ook niet over gebeld van tevoren.
    Eerst maar eens zien of ik voor een gesprek wordt uitgenodigd.
    Bekijk dan wel of ik vooraf telefonisch meld dat ik zwanger ben of niet. Hoop dat het wat wordt...

6. Bri

Bri Niet meer actief

ik hoop het wennos, dat je uitgenodigd wordt.
    marieke; wel een beetje gek dat je pas in de 3e ronde wordt afgewezen wegens 'te weinig ervaring'. Dat konden ze toch al meteen uit je cv lezen?? maar super dat ze je toch wilden spreken, ook al was je al 23 weken op weg!

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Misschien hebben ze haar pas bij het 3de gesprek afgewezen omdat uit de gesprekken bleek dat haar ervaring nog niet was wat ze zochten?
    Het 2de en 3de gesprek zijn pas echt inhoudelijk en gaan ze je echt uithoren.
    Maar vind het ook wel een beetje laat...2de gesprek oke, maar 3de.. poeh :)

Ontopic:
    Mijn werkcoach van het uwv adviseerde mij om vooral niet mijn zw.schap te vermelden in mijn brieven. Laat ze vooral eerst de persoon achter de brief ontmoeten. Anders loop je kans dat ze je alleen beoordelen op je zw.schap.

Ik heb zelf nauwelijks hoeven solliciteren van het uwv toen ik mijn ww ontving: 1x per 2 weken en dat was meer voor het idee, zei ze. Dat was al met 22 weken zwangerschap! Moet je nagaan!! Ze achtte de kans gewoon nihiel dat ik nog ergens aangenomen zou worden met een dikke buik.
    (ik was namelijk net ontslagen door mijn nieuwe werkgever (via uitzenbureau) want het hoofdkantoor was toch wel geschrokken van mijn gevorderde zw.schap!)

Nu ik bevallen ben stromen de uitnodigingen gelukkig weer binnen, alleen ben ik het steeds niet eens met het aantal uren/dagen.

8. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb het in brieven gezet en ben gewoon uitgenodigd op gesprek.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dat was omdat ze me wel een heel goede kandidaat vonden. maar ze vonden iemand anders net zo goed en hij had die ervaring wel. dus vandaar :)

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik had het wel in mijn brief gezet, ivm zwangerschap ben ik beschikbaar per 1 oktober maar normaal gesproken zou ik dat niet doen ;)

succes, ik hoop dat het iets is :D

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, Wennos, houd ons op de hoogte! ;)

12. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Een korte update.
    Heb de brief dus verstuurd, zonder erin te vermelden dat ik zwanger ben.

Heb zojuist een mailtje gehad dat ik wordt uitgenodigd op gesprek!! YIPPIEE

Doe ik er nu verstandig aan om te bellen en te melden dat ik zwanger ben, of kan ik gewoon met mijn dikke toeterd verschijnen op het gesprek (en ze daarmee dus overvallen)?

13. Bri

Bri Niet meer actief

Heee, leuk dat je bent uitgenodigd!

Het maakt niet zo heel veel uit denk ik; ze zien het sowieso meteen al. Als je belt kun je ze 'mentaal voorbereiden', dat ze er niet van schrikken of zo. Zo kun je het ook brengen als je belt (maar dan in je eigen woorden): ik ben uitgenodigd voor een gesprek over die-en-die vacature, ben ik heel blij mee en ik zie daarnaar uit. Maar ik wil niet dat u schrikt als ik straks binnenstap, daarom laat ik u nu vast weten dat ik in verwachting ben.
    Klein beetje humor, en er verder zelf geen probleem van maken. Je merkt vanzelf of zij er een probleem mee hebben.

Ontzettend veel succes gewenst!!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou het niet zeggen, eerlijk gezegd... Maar ik weet ook niet of dat de juiste keuze is.

Deel Deze Pagina