Soms heel soms zou je zeggen laat maar voortaan... Mijn partner en zijn ex gaan niet zo heel goed met elkaar om. Eerst was het altijd ruzie, ophaalmomenten, wegbrengmomenten, gedrag kinderen enz enz enz er was altijd wel iets. Inmiddels hebben ze een co-ouderschap waardoor er minder ophaalmomenten en wegbrengmomenten zijn, dit scheelt al zoveel. We zijn niet elke twee dagen aan het vechten met de agressie en het niet luisteren van de kinderen enz enz. Waar het wel nog steeds over gaat is het geld...mijn partner maakt ondanks de co-ouderschap maandelijks een bedrag over maar om de drie maanden begint het gezeur weer. Zijn ex kan erg slecht omgaan met geld en ze heeft zich nadat ze uit elkaar waren razendsnel in de schulden gewerkt. Ze werkt niet. Voor mijn gevoel uit luiheid want zwart werken doet ze volop. Nu zegt ze dat ze onder bewind komt te staan...twee seconde daarvoor zei ze dat ze onder bewind stond. Dat tot daar aan toe maar nu gaat ze extra uitkeringen aanvragen en ze melde het even want de kans was groot dat ze ook bij mijn partner aan zouden kloppen voor meer geld. Ze hebben alles laten vastleggen door een mediater en dit ook getekend dus ik vraag me af of dit kan... Daarbij staat mijn partner wel op mijn adres ingeschreven maar we hebben geen geregistreerde partnerschap wel is hij mijn toeslagpartner. Ik vraag me nu dus af of ze daadwerkelijk hier aan kunnen kloppen voor meer geld...het zou toch niet zo zijn dat hij nu gaat betalen voor de schulden die zij nadat ze uit elkaar waren heeft gemaakt...zo wel dan gaat hij razendsnel als toeslagpartner bij mij van papier want ik ben dus niet van plan om me uit de naad te werken voor iemand die te lui is om van de bank af te komen...word er zo boos van mede ook omdat wij het ook niet breed hebben...maar ondanks dat wel voor ons gezin zorgen zonder extra uitkeringen...
Ik zou melding maken van haar zwart-werken. Heel simpel. Iedereen betaalt belasting, mag zij ook gewoon doen.
Wat vervelend dit! Geen idee hoe of wat in deze situatie want heb er geen sjoege van... Maar wat ik me wel afvraag: wat is de relatie lui m.b.t. zwart werken? Of je nu wit of zwart werkt, werk is toch werk? Als ze nou helemaal niet of zeer weinig werkt, ja,dan kan ik luiheid begrijpen maar niet in relatie tot zwart werk. (Ik keur zwart werk niet goed, hoor, maar snap jelogica even niet denk ik)
De luiheid bedoel ik in de vorm van het willen profiteren van mensen en instanties omdat dat haar beter uitkomt. Is niet helemaal luiheid dat klopt. Ze werkt wel alleen op het moment dat het haar uitkomt en dat is dan voornamelijk op momenten dat ze bepaalde bezigheid niet kan betalen. Het zwart werken is al ooit melding van gemaakt, door meerdere personen waardoor ze nu niet meer bij bedrijven werkt maar bij mensen thuis en tja dat blijft lastig bewijzen. Ik wil me er in die zin ook niet meer mee bemoeien, eigenlijk gewoon helemaal niet maar als ze aan mijn geld wil komen (zogezegd) dan gaat ze wel te ver naar mijn gevoel. Mijn partner zegt dat hij graag wil trouwen maar daar wil ik geen eens aan denken niet omdat ik dat met hem niet wil maar door zijn ex...
Toen wij vorig jaar gingen scheiden hadden we een mediator die ons hielp. Hij heeft ons toen uitgelegd dat stel ik raak mijn baan kwijt, en red het niet meer financieel dat ik terug kon vallen op mijn ex, of althans bepaalde instanties bij hem aankloppen. Ik geloof 12 jaar lang, tenzij ik zou gaan samen wonen met een ander. Dan vervalt deze regel. Als zij nu bij jullie aanklopt voor geld, maar wel zwart werkt zou ik hier werk van maken. Mevrouw profiteert of wil profiteren van jullie financieel. Vertikt het om wit te werken, en doet dit wel zwart. Nou dan ben ik ook een kreng en zou melding maken.
Ik zou het eerst even rustig afwachten. Zo te lezen zegt ze van alles wel vaker. Laat haar dan maar een officiële aanvraag doen voor meer geld van haar ex. Het is de vraag of ze dit echt zo gaat doen, of nu voor de vorm hem probeert onder druk te zetten in de hoop dat hij nog meer geld gaat geven onderhands. Probeer het los te laten en haar doen en laten jou/jullie leven niet zo te laten bepalen. Je bepaald zelf hoeveel grip de ander op jou/jullie krijgt.
Ik zou iig voorstellen om een 'kinderrekening' te openen. Een bankrekening speciaal voor alle kinderkosten, waar de kinderalimentatie en kindertoeslagen op gestort worden en waar vandaan alle kinderkosten betaald worden. Zowel vader als moeder een pasje. Dan ben je optimaal transparant, is het helder hoe het gaat. Zeker bij co-ouderschap is dat de eerlijkste methode. Heeft ex ook nog recht op partneralimentatie?
Ze roept inderdaad wel vaker wat..zo zouden we al bij de rechter moeten komen, bij de advocaat ook zouden we jeugdzorg (of hoe heet dat) te zien krijgen aangezien hun ook bij haar waren geweest (tja misschien is er dan melding gemaakt over de situatie bij haar zou willen dat ze even bij ons kwamen aangezien wij ook onze twijfels hebben) ze zou onder bewind staan en in hetzelfde gesprek zegt ze dat ze waarschijnlijk onder bewind komt, echter hebben we van al deze 'waarschuwingen' er geen gezien. Ondanks dat lopen we tegen veel dingen aan. Mijn partner word kriebelig van haar gebel constant. Blokkeren of niet oppakken is lastig i.v.m. de kinderen. Ze wilde ook mijn telefoonnummer maar daar ben ik niet in mee gegaan...zijn ex niet de mijne. Zo is het nog elk zie moment, heb je even een momentje want ik wil even praten. Het vermoeden bij meerdere is dat ze drugs gebruikt. Verder loopt zij er altijd picobello met nieuwe kleding en schoenen perfect in de mode bij en de kinderen lopen in kapotte kleding en er onverzorgd bij. Het valt zelfs de kinderen voortaan op en dat vind ik erg
Gelukkig is er geen partneralimentatie...daar zijn we al heel blij om. De kinderrekening heb ik ook al aangegeven maar volgens partner geeft de mediater aan dat dit niet mogelijk is. Zij ontvangt dus de alimentatie en de toeslagen en mijn partner draagt daar nog een bijdrage bij...officieel is bij het vorige gesprek met de mediater (ja dat zijn er al veel geweest de afgelopen vier jaar) dat ze nu niet meer kan gaan roepen om extra geld, dat ze met dit de kosten van de kinderen met gemak moet kunnen betalen...ik heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad maar daardoor weet ik niet wat ik er nu van moet gaan denken of verwachten.
Helaas gaat het bij het bepalen van kinderalimentatie niet om wat de kinderkosten zijn of wat de kinderen nodig hebben, maar om waar ze recht op hebben. Daar zijn berekeningen voor en die hebben op hun beurt weer te maken met de draagkracht van de ouders en de zorgverdeling. Ik weet niet in hoeverre je vriend nu betaalt wat hij volgens die officiele regels zou moeten, maar meer dan dat kan zijn ex niet eisen. En een kinderrekening is altijd mogelijk. Geen idee waarom een mediator zou zeggen dat dat niet 'kan' ...
PS die wettelijke regels voor kinderalimentatie heten de Trema-normen. Op deze website staat bijv een rekentool om de hoogte vd alimentatie te berekenen: Kinderalimentatie berekenen, ofwel wat kosten de kinderen
Als de mediator ook aangeeft dat ze met gemak de kosten kan betalen voor de kinderen zal een rechter dat ook zien lijkt mij. Zij zou duidelijk moeten aan tonen dat het haar niet lukt, anders lijkt dat een rechter hier niet in mee gaat. Maar echt verstand hiervan heb ik ook niet. Weet wel dat een oude buurman van mij een fors bedrag betaalde aan zijn kind. Dat was gebaseerd op een oud loon van hem. Zijn ex wou ook meer geld, en zij moest aantonen waarom ze dat wou en waarom ze dat nodig had ondanks de hoge alimentatie die ze al had. De rechter ging hier toen ook niet in mee
Het is nu inderdaad berekend op draagkracht en zorgverdeling, ondanks dat we een co-ouderschap hebben (we hebben ze dus beide even vaak) geeft mijn partner een klein bedrag waar zij alle kosten van moet betalen. Dit is ook de sport en eigen bijdrage van school enz. Dit is met de mediator berekend, opgesteld en getekend. Dank je voor je link, ik weet niet hoe het allemaal heet maar hier kom ik al verder mee! Ik zei ook dat ik een kinderrekening 'eerlijker' vind. Dan komt het geld ook echt ten behoeve van de kinderen waardoor ze dus net wat meer verzorgd zullen zijn dan nu...
Ik heb weinig weet over kinderalimentatie enzo, maar volgens mij ben je als je samenwoont sowieso al wel elkaars toeslagpartner, en kan je dit niet ongedaan maken.
Als jullie samenwonen, wordt jouw inkomen niet meegerekend maar wel wordt zijn draagkracht hoger omdat jullie de kosten kunnen delen. Woonlasten worden dus gehalveerd en daardoor wordt z'n draagkracht hoger.als het goed is krijgt ex ook meer kindgebonden budget en door de nieuwe regeling in 2015, wordt dit meegerekend in de draagkracht van de verzorgende ouder(maar jullie hebben Co ouderschap..staat dit op papier?) ik ben momenteel met alimentatie bezig via advocaat.ze komen alleen bij je vriend aankloppen als zij recht heeft op partneralimentatie, als er volgens zijn draagkracht niks over blijft, zal hij ook niks moeten betalen, ze kunnen wel ka verhogen maar hoe dat met Co ouderschap zit weet ik niet..succes!blijft een rotsituatie.
Oh sorry,zie nu dat het op papier staat, is het dan niet zo dat jullie ook recht hebben op toeslagen en kbs ?zij zou nu meer kgb krijgen dmv een alleenstaande ouderkorting, als zij niet samenwoont en geen werk heeft, is dit al 400euro als ze 2kids heeft..
Over dat constante gebel zou ik als ik je man was ook afspraken maken. Dat ze bijv. 1x per week elkaar bellen of mailen over de belangrijke zaken van de afgelopen week of de komende week. En dat alleen bij dringende gevallen bijv. ziekte gebeld wordt.
Oh hij betaalt geen partneralimentatie? Dan zou ik heel snel de kinderalimentatie laten herberekenen, want die Gaat omlaag ivm het kindgebondenbudget en alleenstaande ouderkorting die omhoog is gegaan. Sowieso hoef jij niet mee te betalen. Sinds april 2013 (geloof ik) gelden de trema normen. Ex van mijn vriend kwam ook met een eis van 650. Ze krijgt 170 pm
Libellula dat zou ik nog kunnen navragen of we daar recht op hebben. Zou altijd mooi meegenomen zijn. De kinderalimentatie is nu vrij laag, daar heb ik verder ook geen problemen mee daar heb ik me al bij neergelegd. Ik was alleen bezorgt of ze uiteindelijk op de een of ander manier meer zou kunnen eisen maar uit meerdere reacties hier blijkt wel dat ze dat niet kan. Over het gebel zijn afspraken gemaakt dat is even goed gegaan. De eerste keren dacht hij dus dat er iets aan de hand was als ze belde. Al snel was duidelijk dat ze zich gewoon niet aan de afspraken houd.