Problempje bij PSZ

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door milika15, 15 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zohra

zohra Niet meer actief

mssch word t leuker voor hem dat hij voorleest inplaats van juf
    mijn zoontje zal echt niet stilzitten hoor 15 a 20 min lang
    vind voorlezen wel leuk maar niet te lang en dan hangt t ervan af hoe spannend/leuk t verteld word.
    en door steeds vragen tussendoor worden hij w.s veelmeer afgeleid.
    m,n zoontje heeft vaak genoeg op de gang gezeten op psz maar niet om dit.

2. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    @Zohra, ik vind het zielig voor jouw zoon maar ik weet niet waarom. Als het vanwege iets ernstig is en jouw zoon al ietsje ouder, dus kan beter praten en verstaan, soms is het misschien nodig. Die van mij zeker nog niet.

3. zohra

zohra Niet meer actief

ik weet dat mijn zoon t nodig had en juf deed t niet voor niks hij was soms echt aan het zieken zeg maar. m,n zoon is net 4jr nu dus hij is niet meer op psz maar de juffen vertelden me altijd wel waarom hij op de gang had gezeten en ik weet hoe hij is en hij heeft dit echt soms nodig.

maar om bij t voorlezen en dat jou zoontje daar doorheen zit te praten geen gang straf nodig!!!

4. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Dus de juf van jouw zoon begrijpt dat komt omdat Jelle gewoon een actieve en enthousiaste jongen is? En hoe lang doen ze al met blijven herhalen?

Want ik had een beetje een idee dat de juf niet zo geduldig was, of misschien een beetje gefrustereerd was. Maar morgen wil ik meer praten met de juf voor de duidelijkheid.

5. tulip

tulip Niet meer actief

wat fokje nu als voorbeeld geeft dat bedoel ik idd ook. Een psz leidster moet kunnen zien hoe kindjes in elkaar zitten en wat elk kindje aan begeleiding nodig heeft. Jouw jongen is blijkbaar erg pienter en gaat zich dan vervelen bij een verhaaltje, logisch ook. Ik vind dat de leidsters daarop in moeten springen. Goede beslissing dat jullie daar niet mee eens zijn.
    Hij verdient geen straf, maar de juiste begeleiding.

suc6!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Beetje vreemd hoor, ik zou daar ook niet zomaar mee akkoord gaan.
    Sowieso als ze het zo'n 'probleem' zouden vinden, hadden ze dat veel eerder bij je aan moeten kaarten en wat hebben ze dan tot nu toe wel gedaan om hem wat stiller te krijgen tijdens het voorlezen?
    Volgens mij is het bij geen enkele psz muisstil tijdens het lezen, hier komen bijv. ook kindjes van net 2 jaar oud, alsof die het geduld hebben om keurig een kwartier op een bankje te blijven zitten, de meeste kleintjes hebben dat niet zo.
    Een kennisje van me vertelde dat haar zoontje altijd problemen had op de psz met in de kring stilzitten, die wou altijd weg en het werd gewoon een strijd. Die juf kwam steeds bij haar klagen, maar zij kon er ook weinig aan doen, hij wou dat gewoon niet. Tot er een andere juf voor in de plaats kwam, die heeft er helemaal geen aandacht aan besteed, maakte zich niet zo druk als hij dat niet deed en binnen een maand ging hij gewoon uit zichzelf daar zitten en bleef ook rustig zitten. Gewoon omdat de druk er af was en het geen strijd meer was van 'persé rustig in de kring blijven zitten'.
    Oh, en over je Nederlands hoef je je echt niet te schamen hoor, maak je niet druk, dat is prima!

7. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Vandaag ging het best wel goed zei de juf, en ik vroeg aan haar of zij een boek voorgelezen had. Niet dus. Hij luisterde goed naar de juf, alleen aan tafel was ie erg bewegelijk, wilde een keertje op de tafel zitten zei ze. Dat vind ik tja hoe moet ik het zeggen, hij is een actieve jongen. Niet dat ik zeg, hij mag het altijd doen.

Toen hij voor het eerst daar zat, wilde hij helemaal niet in de kring zitten. Maar nu wel. Vanochtend zat hij netjes puzzle te spelen.

En wat Jo schreef over niet echt druk maken hierover, merk ik ook van die andere juf. Ik zie dat zij relaxer is en bij haar het gaat juist beter met mijn zoon. Als zij er is, dan hoor ik van haar dat mijn zoontje dingens wilt doen die normaal gesproken wilt hij niet.

Maar ik ga toch vaker boek voorlezen thuis. En tegen hem blijven zeggen om een beetje rustiger te zitten aan tafel.

Heel erg bedankt meiden.

8. tulip

tulip Niet meer actief

super zeg!!! En dat moeilijk stil zitten zit gewoon echt in het kind hoor. Dat is er moeilijk uit te krijgen, en dan hoef je ook niet te willen, dat maakt je zoontje zijn unieke zelf. Hij leert dat vanzelf als hij ouder wordt.

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    mijn zoontje van 2,5 heeft ook nog moeite om stil te blijven zitten in de kring op de psz en interesseert zich ook regelmatig voor andere dingen. Thuis vind hij het wel leuk om voorgelezen te worden en ook hij kent al wel letters en cijfers. Daar is echter 1 op 1 en dat is toch echt anders dan in een froep van ca. 15 kk te moeten luisteren en de aandacht te moeten houden. Dat zal beslist niet heel snel vanzelf goed blijven gaan.
    Ik denk wel dat het kan helpen om thuis voor te gaan lezen, maar je kind zal gewoon in de loop van de tijd moeten gaan leren dat in de groep zitten en luisteren er bij hoort. Dat heeft tijd nodig en straffen helpt daarin niet.
    Zit er daar een juf alleen voor de groep? anders zou bv. de andere juf juist bij jouw kindje kunnen gaan zitten om hem te 'corrigeren' als hij iets anders wil gaan doen of bv. ssst zeggen als hij er door wil praten of hem bij haar op schoot zetten. Er zijn veel alternatieven voor hij op de gang zou moeten is mijn idee.

10. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Ik heb op een psz gewerkt en heb daar nog nooit een kindje op de gang gezet...
    Het is juist de bedoeling dat je een kindje intresseerd voor een verhaal...En als dat niet goed gaat zal de juf daar aandacht aan moeten besteden...
    Vaak gaat het vanzelf goed omdat kinderen het van elkaar overnemen... Weet ook niet of er bijv een vrijwilliger op de groepstaat of dat ze met zijn 2e juf zijn?
    Het kost energie en je zoontje is echt niet de enige hoor die er door heen praat enof niet stil zit... Daar moeten ze gewoon even duidelijk in zijn...

En over in de gang staan...De psz moet voor kinderen leuk zijn en ze moeten gestuurd worden en uitleg krijgen hoe het wel kan/moet.. Als jou zoontje telkens buiten de groep word gesloten voelt hij zich misschien erg buitengesloten waardoor hij de psz steeds minder leuk gaat vinden!

11. Ummy

Ummy Actief lid

7 okt 2008
    361
    0
    0
    Ik sluit mij aan bij de anderen, zulke kleine kinderen kunnen niet altijd zo´n tijd stil zitten en luisteren....en wie weet verveelt het je zoontje wel omdat hij zelf al zoveel kan lezen!
    Goed van je, dat je bij hen aangeeft niet akkoord te gaan met het op de gang zetten van je zoontje!

Enne...ik vind dat je juist heel goed de Nederlandse taal beheerst, zoals ik hier nu lees! Ik vind het heel knap dat je na 8 jaartjes al zo goed schrijft want de Nederlandse taal is erg lastig!
    En als je emotioneel bent,is het logisch dat je lastiger uit je woorden komt hoor!

Succes!!

12. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Helemaal mee eens!
    Ik heb er hier ook een die niet goed kan stilzitten ;) en tijdens voorlezen houd ze het niet langer dan een paar minuten vol (op psz dan, thuis altijd wel), maar dan neemt de andere leidster haar op schoot en gaat ze wel rustig luisteren. Een kind op de gang zetten op de psz vind ik echt belachelijk en heb ik ook nooit gehoord eigenlijk.

Deel Deze Pagina