Producten ander bedrijf overkopen. Welke kosten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 6 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Nou sta ik op het punt om een bedrijf over te nemen. En heb ik bepaald welke voorraad ik wel en welke ik niet over wil nemen.

    Nu heb ik aangeboden dit voor de inkoopprijs over te nemen.
    Toen begon zij er al over dat ze de btw ook wou, en gaf ik aan dat dat niet zo hoort en ik niet ga doen.
    Uitgezocht en ik bleek idd gelijk te hebben.

    Maar nu heeft ze in haar "inkoopprijs" ook de verzendkosten van destijds en de verzendkosten verwerkt. En ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar mee moet.

    Mijn accountant gaf aan dat 60 a 70 %max van de inkoopprijs een normaal bedrag was. Dat ik dus 100% wil doen vind ik al behoorlijk genereus.
    Maar nu dit. Is dit normaal? Ik krijg er een beetje een naar gevoel van.
    Ga zometeen ook mn accountant bellen hoor, maar vraag me af hoe andere bedrijven(dames) dit zien.
     
  2. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Het is normaal dat over dit soort zaken onderhandeld wordt. Zij wil het maximale eruit halen, maar wil vast ook niet met de spullen blijven zitten. Houd voet bij stuk en bepaal zelf de prijs die jij wil betalen.
     
  3. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Maar hoe kom ik dan achter de verzend en import kosten?

    Sorry als het een domme vraag is hoor. Tis allemaal nieuw en ben nog lerende haha
     
  4. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.156
    2.239
    113
    Vrouw
    Je kunt toch de inkoopnota's bij haar opvragen (lijkt me geen onredelijk verzoek als je het bedrijf overneemt, is onderdeel van de administratie..)? Daar zal het wel op staan.. En dan is het aan jou en haar of je alleen de producten vergoed of ook de andere kosten
     
    Ysabella, Bubblez en DQueen vinden dit leuk.
  5. mutsje83

    mutsje83 Lid

    1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Normaal gaan voorraden inderdaad meestal voor minder dan de inkoopprijs weg. Anders kun je net zo goed volledig nieuwe voorraad gewoon bij de leverancier kopen. Dan kun je zelf precies bepalen wat je hebben wilt en als er iets niet goed ik kun je bij de leverancier aankloppen en het vergoed krijgen. Leuk om een partij over te kopen maar dan zou ik zeker minder dan de inkoopprijs geven.
     
    Ysabella, WinterBird, Mamaa6 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou voet bij stuk houden, je hebt al genereus geboden met 100% van de inkoopprijs, als ze meer wil dan zou ik ervoor bedanken en aangeven dat je het dan beter zelf kan inkopen.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.542
    26.115
    113
    Vrouw
    Dit idd, als zij de goederen via een andere weg wil verkopen levert dat voor haar nog minder op. Je bent al gul, zou niet nog guller worden ;)
     
    Bubblez vindt dit leuk.
  8. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Zo zie ik het dus ook... ik koop best wel veel over waarvan ik eigenlijk denk "wat moet ik ermee" omdat voor haar de verkoop ook staat of valt met hoeveel voorraad ik overneem. Maar dit gaat me dan eigenlijk ook weer te ver.
    Dan denk hou het dan maar :p
     
  9. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Exact dit, waarom dan haar voorraad overnemen als je toch alle kosten moet betalen. Dat zou je ook als onderbouwing kunnen gebruiken bij de verkoper. Zij wil er ook niet mee blijven zitten lijkt mij.
     
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.039
    3.122
    113
    Precies dit. Denk overigens ook niet dat ze (snel) een anfere partij vind die haar geeft wat ze wil..
     
  11. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Dat vraag ik mij dus ook af. Ik kan mij niet indenken dat een ander 100 % en import en erzendkosten gaat betalen. Maar als dat wel zo is, be my quest.
    Ik neem echt veel over wat oude voorraad is en dat is prima, maar dan niet kostte wat kost. Dan verkoopt ze dat allemaal zelf maar uit.

    Maargoed. Ik weet genoeg. Ik zal straks mn accountant nog ff bellen en dan bespreken. En dan zien we wel wat hij ook zegt
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.385
    8.497
    113
    Voet bij stuk houden. Ze wil vast niet met haar voorraad blijven zitten.
     
  13. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Ik denk dat je die prijs ook af moet laten hangen van hoe graag je haar klanten bestand wilt hebben? Of betaal je daar appart voor en is de voorraad een los extra onderdeel?

    Edit. En zou zeker om een inkoopnota vragen als ze nog extra btw rekent. Heb zelf ervaring met inkopen uit het buitenland en daar zit geen btw op en het is zo een gedoe om dat voor de belastingdienst op een duidelijke nota te krijgen. Onze accountant heeft toen allemaal verklaringen op moeten stellen voor de belastingdienst omdat (in dit geval buiten de eu) er geen btw op zat, het pakket ook niet door de duane werd onderschept en we zelf achter de btw en invoerrechten aan moesten om het kloppend in de boeken te krijgen. Leek ons toen een goedkope en leuke investering voor materiaal maar de papieren rompslomp daarna was de besparing echt niet waard.
     
  14. Jetje1

    Jetje1 Actief lid

    1 mrt 2011
    481
    233
    43
    Ik zou ook willen weten hoeveel voorraad er nog In de boekhouding staat. Misschien heeft ze een groot deel al afgeschreven omdat het niet meer goed te verkopen is.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik weet al hoeveel voorraad ze heeft

    Maar meiden. Onwijs bedankt. Ik weet genoeg :)

    Even een avondje rust nu. Mn kop stroomt gewoon over.
     
    DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina