Kolven voor oefenen flesje en opbouw voorraad, hoe handelen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vliegje, 26 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    Onze 2e dochter is bijna 3 weken oud. Ik geef borstvoeding en de kraam zei dat tegenwoordig al bij 4 weken geoefend moet worden met flesje.
    Bij de eerste kolfde ik de ochtend een tiet en de andere dronk onze dochter. Die melk ging de vriezer in als voorraadje.
    Helemaal in het begin toen we oefende met flesje kolfde ik 100cc om te oefenen, daarna legde ik onze dochter nog aan om de borst verder leeg te drinken.
    Nu wil ik weer gaan oefenen met flesje en een voorraad aanleggen maar weet niet meer goed hoe ik dat vorige keer deed. Uiteindelijk heb je dus 1 moment op de dag vollere borsten en heb geen zin in weer zoveel stuwing.
    Wil met 4 weken eerst weer bij een voedingsmoment 100 afkolven, flesje oefenen en dan nog gewoon die borst laten drinken.
    Maar ik moet ook een voorraad gaan aanleggen. Dacht eraan dit in de avond te gaan doen als onze oudste op bed ligt en mijn vrouw thuis is zodat ik de handen vrij heb voor kolven.
    Wil dan de borst die aan de beurt is gewoon laten drinken en de ander kolven voor voorraad. Maar, dat is een paar dagen en dan zit ik natuurlijk op dat tijdstip met 2 volle tieten. Hoe ga ik dit het beste doen?
    Dan gewoon afbouwen met kolven als ik genoeg voorraad heb?
    Of moet ik dan door de stuwing heen?
    Ik wil niet zo'n grote voorraad als bij de eerste aan gaan leggen denk ik. Paar weekjes in de avond extra kolven maar daarna wil ik weer van dat moment af en pas weer kolven als ik weer werk
    Iemand tips?
    Bedankt!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

100 ml in een fles is wel veel. De maaginhoud is normaal pas met 6 maand ongeveer 100 ml. In de link hierboven kun je zien hoe je kunt uitrekenen hoeveel er in de fles moet.
    Maar om te oefenen kun je beter flesjes van 20-30 ml gebruiken.
    Er wordt aangeraden om pas vanaf 6 weken te oefenen met een fles. Als de bv helemaal goed gaat, kan het eventueel wel eerder.

Kolven voor een voorraad kun je het best sochtends doen. Eventueel de ene kant voeden en de andere kant tegelijk kolven.
    Maar savonds wil eventueel ook wel hoor, al heb je savonds minder melk dan sochtends.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. 100 cc is best veel, voor een borstkindje ook zeker een newbornspeen gebruiken. En zorg dat een volledige fles minimaal 15-20 minuten duurt 👍

4. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    En hoe kom ik van dat kolfmoment weer af? Gewoon afbouwen?

Kan me herinneren dat onze eerste die 100cc zo wegdronk hahaha.
    Ik zal dan wat minder kolven haha.
    Dat vanaf 6 weken pas oefenen stond mij ook nog bij, maar zkh en kraam zeiden dat die termijn is vervroegd naar 4 weken omdat men merkten dat baby's moeilijker de fles pakken na 6 weken.. maar die 6 weken kunnen we dus nog wel gewoon aanhouden? Dat kolven stel ik liever nog even uit.
    Ook voor de voorraad. Anders heb ik best 'oude' melk, maakt dat uit?
    Dat ze bv met haar 13 weken melk drinkt van toen ze bijv 8 weken was.

5. vliegje

vliegje Fanatiek lid

26 mei 2008
    4.369
    266
    83
    Vrouw
    O en vergeten te zeggen, ik geef maar 1 borst per keer omdat ik veel melk heb. Ze zit dan echt vol. Dus vandaar dat ik die voorraad aanleggen lastig vindt omdat ik dan de andere borst moet kolven en dus op dat tijdstip na een paar dagen met 2 volle borsten zit. Vandaar dat ik ff kijk hoe ik dat het beste kan doen, gewoon afbouwen met kolven?

6. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Je hoeft toch niet elke dag te kolven. Je kan ook om de dag doen dan hoef je ook niks af te bouwen.
    Wat mijn kraamverzorgster bij de oudste zei: een dag lang na elke voeding nakolven en dat bij elkaar gooien. Dan 1 of 2 dagen niet kolven en dan wel weer een dag. Voor mij werkte het niet zo, maar voor jou misschien wel.
    Dat ze melk drinkt van een paar weken oud is geen probleem.

Deel Deze Pagina