onrustige baby

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Druifje, Dec 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druifje

Druifje Fanatiek lid

Dec 13, 2010
    2,374
    0
    36
    Sinds vannacht is mijn dochtertje van 3 weken erg onrustig na de voedingen. Als ik haar terug in bed leg, begint ze eerst een tijdje te kreunen en moeilijke gezichten te trekken. Daarna gaat het over in huilen.

Nu vandaag overdag gaat dit zo door. Ze vraagt ook wat meer/vaker om voeding: 08.00 uur-10.30 uur-12.00 uur-13.30 uur. Om 08.00 uur dronk ze maar 30 CC, de andere tijden de normale 80a90 CC.

Moet ik me zorgen maken? Zou ze reflux kunnen hebben? Ze spuugt niet heel veel. Soms hoor ik wel dat ze spuug terug inslikt en dan ruikt haar adem ook zuur.

Ik geef haar altijd het flesje met gekolfde moedermelk.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

op zich is het net gek dat ze wat onrustig is, dat hoort bij deze leeftijd. Je kunt haar wat vaker voeding aanbieden dan, we zien vaak dat baby's van deze leeftijd willen clusteren, dat wil zeggen dat ze in korte tijd vaak willen drinken.
    Het kunnen ook regeldagen zijn, je zou kunnen kijken of je iets meer in de fles kunt aanbieden, dit zal ze de ene keer wel, de andere keer niet opdrinken.
    Nog even wat vragen om het verhaal compleet te krijgen:
    is ze verder wel tevreden geweest tot nu toe? Hoeveel poep en plasluiers heeft ze? Groeit ze goed?
    Mag ik ook vragen wat de reden is dat je de gekolfde melk in een flesje geeft?
    Tegen de onrust kan het ook helpen als je haar wat rechterop voedt, dus niet liggend, maar wat meer in zittende houding. Houd haar na het voeden ook een poosje recht zodat ze, als ze wil, een boertje kan laten.
    Graag je antwoorden, dan kan ik nog iets specifieker antwoorden!

Mirjam

3. Druifje

Druifje Fanatiek lid

Dec 13, 2010
    2,374
    0
    36
    Hallo Mirjam,

Mijn dochter is 4 weken te vroeg geboren en heeft de eerste week in het ziekenhuis gelegen. Ze heeft het al die tijd goed gedaan: glucose goed, gewicht kwam ook langzaam op gang en geel zien werd minder. Borstvoeding aan de borst liep niet goed: ze viel steeds in slaap en werd daarom met de fles bijgevoed. Eenmaal thuis ben ik alleen nog maar met de fles gaan voeden. Ik voelde me onzeker: kreeg ze wel genoeg voeding binnen. Ze bleef maar in slaap vallen. Ook kostte het me veel energie: eerst borst, dan fles en dan kolf. Nu is het alleen nog kolf en fles. Zo zijn we sneller klaar. Ze heeft goede poep en plasluiers en haar gewicht gaat ook erg goed vooruit nu. Haar geboortegewicht was 2520, ze zit nu ongeveer op 3000 of meer schat ik in. Laatste keer gewogen was vorige week dinsdag 2770.

De eerste twee weken is ze super tevreden geweest. Vandaag (met vannacht als start) echt een onrustig kind. Om 15.30 uur heb ik ze weer gevoed. Vanaf 16.45 uur ligt ze eindelijk (voor het eerst vandaag) rustig te slapen. Pfff. Heb ik gelukkig ook even kort bij kunnen tanken.

4. Druifje

Druifje Fanatiek lid

Dec 13, 2010
    2,374
    0
    36
    Hoi Mirjam,

Ik besef me ineens dat ze vandaag nog geen poepluiers heeft gehad. Wel steeds plasluiers

5. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

als ik het zo hoor, klinkt het allemaal heel goed.
    Het kunnen gewoon regeldagen zijn dan, dan zijn baby's vaak onrustig en willen veel drinken. Dat kan 24-72 uur duren. Het betekent niet dat je te weinig melk hebt maar dat vraag en aanbod opnieuw op elkaar afgestemd moeten worden.
    Hoe is het momenteel?

Mirjam

Share This Page