Hallo, Mag ik jullie het volgende voorleggen? Ik weet niet of alles bij dit rubriek hoort. Ik ben nu ong. 6 weken zwanger. Mijn dochtertje van bijna 9 mnd slaapt nog niet door, maar wil sinds anderhalve week wel 4 a 5 keer aan de borst 's nachts. Hiervoor kreeg ze nog een twee voedingen en was haar schema: 19.00 of 19.30 BV en slapen 23.00 ong BV 02.00 ong BV 6.30 wakker en BV Nu is dit nacht ritme helemaal in de war. Ze wordt vaker wakker en het lukt haar niet om zelf weer in slaap te vallen. Ze is een buik slaper en gaat dan gelijk op handen en knietjes zitten huilen. Soms kan ik haar troosten door te wiegen en lopen, soms moet ik haar echt aan de borst leggen. Ze drinkt uiteindelijk de melk wel weg, maar ik heb dan wel de indruk dat het meer troost sabbelen is. Ik zou zo graag willen dat ik haar anders kon troosten, want dit wordt echt vermoeiend. Papa wil ze s' nachts helemaal niet. Overdag heeft ze 2 slaapjes en ik leg haar 8 van de 10 keer half wakker in bed, dus ze kan het wel. ( en een enkele keer lukt dit 's nachts ook) Ze gebruikt trouwens geen speentje en dit wil ze ook niet. De tweede vraag gaat over het kolven. Ik kolf nu nog 2 keer en haal daar met moeite 1 voeding uit ( 160- 180) Ze gaat 3 dagen naar de KDV en drinkt daar 2 flesjes. De 1e sinds kort KV die echt met moeite gaat omdat ze het niet lekker vind ( verschillende soorten geprobeerd) De 2e fles BV gaat perfect. Mijn kolfrecht loopt nog 2 weken en dan moet ik over naar 1 voeding. Ik ben zo bang dat dit mijn productie zal aantasten, juist omdat ik zwanger ben. Is mijn angst terecht of zal dit meevallen? Overdag is haar ritme: 7.00 BV live 9.00 fruithapje + thee slaapje 11.30/12.00 BV half uurtje daarna een boterham + water slaapje in de middag liga of rijstewafel + water of wat diksap 18.00 avond eten + toetje + water of diksap ( ze eet flink) 19.00 / 19.30 BV Alvast bedankt voor het meedenken. Gr Jasia
Hoi, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kan me voorstellen dat het erg vermoeiend is nu voor jullie. Mogelijk komt je kindje vaker nu 's nachts om je voeding op peil te houden. Ook is het zo dat je kindje met haar nachtvoedingen nog heel veel goeds binnenhaalt! Wanneer je minder gaat kolven loop je inderdaad kans dat je minder voeding krijgt. Je kunt proberen dit moment op een ander moment in te halen (extra stimuleren, bijvoorbeeld in de avond of ochtend) Er bestaat een kans dat je productie een dip krijgt nu je zwanger bent. Dit verschilt van vrouw tot vrouw. er zijn kindjes die dan vinden dat ze te lang op de melkstroom moeten wachten en minder geinteresseerd zijn in de borst. Er zijn ook kindjes die 'droogdrinken', die drinken vooral voor het samen zijn met mama (erg belangrijk in de ontwikkeling) en de slokjes die ze binnenkrijgen zijn mooi binnen! De melk behoefte van je kindje is zo'n 500-750 ml per dag. Dit geeft je een houvast in het bedenken hoeveel voeding je kindje moet hebben op het dagverblijf. Je zou ook volle melk kunnen proberen wat je aanlengt: 1 deel water, 3 delen melk. Misschien dat ze dat liever drinkt... Veel succes. En geniet van je zwangerschap!
Hi Heide, Bedankt voor je reactie. Heb je ook advies wbt het handelen in de nacht? Ik wil haar niet elke keer gaan aanleggen, maar zorg dat ik hier min. 3 uur tussen laat. Zo komt ze tussen de 2 a 3 nachtvoedingen en dat vind ik te doen. Op sommige nachten lukt het me niet om haar anders te troosten. Doe ik er wel goed aan om haar dan wel te laten drinken? Ik heb niet het idee dat ik een productie dip heb. Er komt altijd nog genoeg melk wanneer ze live drinkt. Ze drinkt ze zelfs niet altijd helemaal droog. En een tweede vraag; mag ze nu voor haar 1e jaar al wel koemelk met water? Als zij voedingen overdag laat vallen, moet ik daar een ander melk product voor in de plaats geven? Ze krijgt nu enkel wat yoghurt na haar avond eten. En snachts en nog vier voedingen overdag. Lijkt me op zich nog genoeg toch? Alvast weer bedankt voor het meedenken. Gr. Jessica
Hoeveelheid die ze met haar voedingen krijgt is ws genoeg inderdaad. En tja, die nachten. Wanneer je haar troost biedt met de borst, dat lijkt mij altijd prima (wanneer andere dingen niet werken) Dus een echte tip heb ik niet om die tijd te rekken...