Problemen met kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Julia88, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

22 mrt 2014
    1.556
    0
    36
    Hallo Heidi,

Mijn zoontje is 2 maanden oud en krijgt borstvoeding. Hij accepteert ook flesjes afgekolfde melk.

Over een paar weken moet ik weer werken dus ik wilde alvast een voorraadje opbouwen.
    Het kolven ging de eerste weken super. Maar nu lukt het me bijna niet meer. Ik voel de melk wel toeschieten, maar deed 30 min over 20 cc.. Dan gaat de lol er wel af..

Kolven lukt wel als ik een voeding oversla en stuwing heb. Maar ja dan moet hij een flesje afgekolfde melk hebben en bouw ik nog geen voorraad op.

Ik heb geprobeerd:
    -savonds de laatste voeding te kolven en hem niet wakker te maken.
    -smorgens te kolven na de eerste ochtendvoeding
    -wat later op de ochtend kolven, 2 uur na de voeding 1 borst..
    - m'n zoontje bij me houden
    - tegelijk voeden en kolven
    - warme kamer
    - druk op mijn borst uitoefenen tijdens het kolven (dit lijkt een beetje te werken)
    - neusspray syntocin van huisarts

Eigenlijk bereik ik nergens het gewenste resultaat mee. Nu met de neusspray voel ik de melk toeschieten (wat ik sowieso al voelde) en heb ik een opbrengst van 50cc in een half uur. Dit was twee uur na een voeding.

Ik ben erg teleurgesteld, want ik moet dan wel heel veel kolven om een volledige voeding te krijgen. Mijn vraag is of dit reëel is, verwacht ik te veel van het kolven? Heb je misschien nog tips voor me?

Alvast bedankt!

2. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

22 mrt 2014
    1.556
    0
    36
    Het voeden gaat echter super, als mijn zoontje drinkt en perongeluk loslaat tussendoor dan komen er stralen melk uit. Mijn zoontje komt ook erg goed aan en heeft veel plasluiers. Dus ik verwacht dat de borstvoeding wel voldoende is.

3. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

22 mrt 2014
    1.556
    0
    36
    Ik heb trouwens een medela swing, helemaal nieuw gekocht in januari. Maar heb het idee dat de manier van kolven niet werkt voor mij, kan dat? Met de hand krijg ik bamelijk wel stralen melk uit de borst en als ik vervolgens de kolf erop zet komt er niks uit. ( ondanks de syntocin neusspray) dit kolven was ipv een voeding. Had mijn zoontje een flesje gegeven. Uiteindelijk 100cc gekolfd in ruim een half uur. (En helaas het flesje omgestoten, maar dat terzijde)
    Met de hand kolven lijkt me intensief en ik krijg het niet goed opgevangen dan. Heb je misschien daarvoor tips?
    Excuses voor al mijn lange verhalen.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn.
    - je kolft niet goed op een apparaat. Sommige vrouwen hebben dit: ze kunnen prima voeden, prima met de hand kolven, maar met een kolf wordt het een ding en stagneert de boel...
    - je kolf is niet goed. Ook al is het een nieuwe, laat je kolf voor de zekerheid doormeten. Uitsluiten dat het daaraan ligt zeg maar...
    - het borstschild past niet: is je borstschild te klein: dan wordt je tepel zeg maar tegen de zijkanten "geplet" (sorry dat ik het zo even verwoord, maar je snapt waarschijnlijk wat ik bedoel;) ) Dan worden de uitgangen dichtgeknepen en komt er niet zoveel uit.
    Is het borstschild te groot, dan komt een deel van de tepelhof mee het kolfschild in: dit levert inwendige vochtstuwing op waardoor de uitgangen ook worden afgekneld. Ook nu kan er geen melkstroom door. Goed naar kijken dus!!! Meet je tepels even op: de dwars doorsnede geeft je maat aan. De standaard maat is 24 mm. Er zijn maten van 21, 24, 27, 30, 36 mm. verkrijgbaar. Ook per borst kan dit verschillen.

Dan: kolven op schema: (ongeacht of je met kolf of met de hand kolft kun je dit toepassen) vaak werkt het, even uitproberen dus:
    masseer kort om je lichaam aan te geven dat we nu wat gaan doen (conditioneren)
    kolf gedurende 7 min.
    masseer kort, strijk met de vingers, schud de borsten, rol je handen rond je borst, kijk wat bij jou past. Een halve minuut is voldoende.
    kolf weer 5 min. herhaal het masseren en kolven nog 1 keer.

Na een keer of drie zou je resultaat mogen zien.

Verder: zijn er via medela handige "trechters" te krijgen om te kolven met de hand makkelijker te maken. ik geef je een link zodat je ziet wat ik bedoel. Even rondje google voor de beste prijs

Medela Kolftrechter | Kolftrechter Medela | BorstKolfWinkel MoedermelkNetwerk

Ik hoop dat het lukt!
    Als je meer vragen hebt laat maar horen

5. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

22 mrt 2014
    1.556
    0
    36
    Bedankt voor je reactie.

Ik 'vrees' dat het eerste wat je noemt aan de hand is. Dat idee had ik namelijk zelf. Dat de manier waarop de melk wordt gekolfd niet effectief is. ( behalve als ik stuwing heb dan gaat het kolven wel goed)

Het schild is denk ik wel goed. Heb niet het idee dat die te klein of te groot is. De kraamzorg heeft ook meegekeken met kolven in de kraamweek.

Ik kan de kolf eens laten doormeten ergens..

Bedankt voor de tips voor het kolven! Ik ga het eens proberen!

6. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

22 mrt 2014
    1.556
    0
    36
    Ik heb een kleiner borstschild besteld en dit lijkt te werken! Bedankt voor de tip, hier was ik zelf nooit op gekomen.

Deel Deze Pagina