Kan ik deze melk nog invriezen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SDonya, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Gisteren ben ik voor het eerst een dag zonder me dochter weg geweest. Ik heb om half 4 gekolfd en de moedermelk in me tas laten zitten (we liepen buiten). Om half 12 snachts kwam ik thuis en heb ik het in de koelkast gezet. Daarna heb ik om half 1 snachts weer gekolfd en die melk meteen in de koelkast gezet.

Kan ik beide flesjes melk zometeen ook nog invriezen?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Niemand die het weet?

3. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    De melk van half 4 zou ik niet meer invriezen, te lang buiten de koeling!
    Zou het sowieso weg doen aangezien het buiten nu echt geen 4/5 graden is (wat je koelkast wel is)!
    De melk van half 1 vannacht zou ik nog wel invriezen.

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjewel voor je antwoord.

Zonde van de melk van gisteren maar dan doe ik die nu weg! :)

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Nee! Niet weggooien!
    Met dit soort zaken: Check bv.com

Verse moedermelk kan 5-10 uur op kamertemperatuur bewaard worden.
    Als jij het dus in de koelkast hebt gezet:no problemo!
    Invriezen liever wel zo snel mogelijk.

Ik zou de melk gewoon vandaag lekker geven, en.zelf even kolven.
    Zo zonde om weg te gooien!

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dus het maakt niet uit dat het 8 uur in mijn tas heeft gezeten gisteren? Ik ben namelijk nu net thuis gekomen en beide flessen staan nog in de koelkast. Ik zou het dus in principe nog kunnen geven vanavond en dan inderdaad nieuwe melk kolven en in de vriezer leggen..

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
  8. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Invriezen binnen 24 uur als het op een temperatuur van 0-5 graden is bewaard. Op bv.com staat inderdaad een overzichtje. Wat ik altijd begrepen heb is dat je het, of op kamertemp max 5-10 uur bewaart, of max 5 dagen in de koelkast. En dus niet na het op kamertemp bewaart te hebben ook nog in de koelkast bewaren. Nu kan moedermelk wel tegen een stootje, en als het niet meer goed is weigeren kindjes het ook meestal..
    Die van vannacht kun je dus nog gerust invriezen, maar dat flesje wat zo lang op kamertemp bewaart is zou ik zeker niet meer invriezen en in denk dat ik het weg zou doen voor de zekerheid. Volgende keer een klein koeltastje mee? Dan weet je zeker dat het koel blijft.

9. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik had bij de lactatiedeskundige ook zo'n zelfde vraag gesteld, maar nog geen reactie gehad. Ik heb wel eens melk meerdere dagen in de koelkast staan, maar als ik het niet nodig heb gehad, dan vroor ik het alsnog in. Op bv.com las ik dat melk binnen 24 uur ingevroren moet worden. Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar het antwoord.

10. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Het is denk ik vooral dat er dan veel waardevolle stoffen verloren gaan, dat gebeurd sowieso al een beetje bij invriezen dus vries je het liefst zo vers mogelijk in, binnen 24 uur dus.

Wat betreft ts: die melk van 's nachts gewoon nog geven. Het is geen 30 graden buiten! Invriezen niet doen.

11. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ik gooi melk nooit weg tenzij het niet meer goed ruikt (ik weet, dat is ook niet echt een goed criterium, want soms stinkt het maar vindt baby het nog heerlijk :D). Ik heb in de loop van de jaren echter wel een beetje een neus ontwikkelt voor hoe mijn melk ruikt als het nog goed is en wanneer niet meer, haha!
    De richtlijnen op bv.com zijn echt richtlijnen en ik hou me daar ook zoveel mogelijk aan. Maar soms loopt je dag gewoon net even anders... Ik weet in ieder geval dat baby's heel slimme wezens zijn en dat ze de melk zullen weigeren als het niet pluis meer is. Ik zou de melk die lang buiten de koeling is geweest gewoon vers geven (evt. in plaats van een live voeding die je dan even afkolft en wel meteen koelt en invriest).

Deel Deze Pagina