Productie niet hoger te krijgen.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JWeerden, 1 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik heb een probleem met mijn productie. Ik krijg hem maar niet omhoog. Mijn zoontje is vandaag 6 weken en in al die tijd heb ik hem nog nooit alle voedingen zelf kunnen geven. Van de flesvoeding krijgt hij echt krampen, spuugt steeds gedeelte terug en voelt zich niet fijn. Na borstvoeding is er niks aan de hand.

Ik kolf elke 2 uur, in de nacht kolf ik na zijn voeding de ene nacht 1 en de andere nacht 2 x.

Ieder weekend kolf ik overdag elke 1-1,5 uur. Maar wat ik ook doe mijn productie gaat maar niet omhoog. Wat heel vreemd is, want bij mijn andere 2 kids had ik na 2 weken liters in de vriezer staan.

Ik gebruik nu ook 3 maal daags domperidon 2x10mg.

Ik had de elektrische dubbelzijdige kolf van medela (freestyle) heb nu een kolf te leen van medela die in een rugzak zit. Deze werkt veel beter. Nu ben ik in 10 min leeg in plaats van 25 min. Helaas is de opbrengst steeds 30-40ml.

Mijn zoontje heb ik 2 dagen aangelegd gehad, maar dat doet dusdanig veel pijn dat ik over ben gegaan naar de kolf, dan is de pijn nog te houden.

Is er nog iets wat ik kan doen?

Groetjes José.

2. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niks meer aan te doen? Gevalletje van pech hebben, geef maar op?

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Jose,

Helaas zie ik je vraag nu pas. Hoe is het nu?

Het klinkt alsof je enkel je toeschietreflex kolft. Hoe kolf je? tien minuten of tot er niets meer komt? Kolf je in 1 keer of in meerdere stappen?

Een veel gebruikt schema is 7 min. kolven, even stoppen en masseren, weer 5 min. kolven, weer stoppen en kort masseren en nog eens 3-5 minuten kolven.

Heb je een lactatiekundige benaderd? Ik denk zeker dat het nog zin heeft om te zien waarom het niet zo wil lukken met aanleggen. Doet het met kolven ook zeer?

Merk je al effect van de domperidon? Evt. opvoeren naar 3 maal daags 40.

Ik hoor graag van je

4. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alle manieren kolven geprobeerd. Na 3 uur 30 min. Een uur lang 10 op 10 af, maar het eindresultaat blijft hetzelfde.

Toeschietreflex doet ontzettend veel pijn dus die voel ik wel! Ik kolf door tot ik toeschietreflex krijg maar geen melk (of 2 druppels)

Inmiddels domperidon verhoogt naar 3x 20 per dag. Heb nu zon 100 ml per 24 uur meer. In ons geval is dat toch een hele voeding.

Na regelweekenden elk uur leeg te kolven avonden cluster kolven (uur 10 op 10 af) wat niet werkte, heb ik nu besloten dat het is zoals het is. Ik kolf nu elke 3-4 uur tot ik leeg ben. Borsten voelen na het kolven ook zeer leeg zeg maar gerust "oma slap" aan. Al het gedoe en tijdrovende kolfweekenden wat toch geen effect heeft is klaar. Ik heb nog 2 kinderen van 5 en 8 jaar en die willen mama inmiddels ook weer eens zien ;)

Het aanleggen zelf doet zoveel pijn dat is geen optie. Was het bij voorbaat al niet enkel om voeding op te starten. De pijn zit echt in mijn borst en huisarts/lactatiekundige/verloskundige begrijpen niet waar het vandaan komt. Er zit ook niks vreemds in. Deze pijn heb ik ook als het buiten erg koud is of als ik in de airco zit of onder de douche uitstap. Kou = pijn. En live voeden is dezelfde pijn maar dan erger.

Daarbij komt ook dat ik niet in bijzijn van man/kids/openbaar kan voeden. Ik schaam mij dan zo erg dat echt geen melk meer komt haha. Volledig kolven was van te voren al ons plan en daar staan we nog steeds achter. Enkel moeten we bijvoeden met kunstvoeding.

Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen!

Op dit moment ben ik wat zenuwachtig danwel gestrest omdat ik zo naar ziekenhuis moet om bloed te prikken op kinkhoest. Amper gegeten of gedronken vandaag en toch meer gekolft dan de afgelopen tijd. In ieder geval een extra steuntje dat we toch door moeten gaan met kolven. In ieder geval om de 3 uur, anders had ik nu niet spontaan meer gekregen na een nachtje twijfelen om écht te stoppen...

Groetjes José.

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Jose,

Wat een weg ben je gegaan zeg. En toch steeds doorgezet. Chapeau!

Je schrijft dat je dezelfde pijn ervaart bij temperatuur verschillen. Dat doet mij erg denken aan Raynauds syndroom. Dit wordt ook wel vaatkramp genoemd. Lees dit artikel maar eens, wie weet, heb je er wat aan? (ook los van het voeden)

Veel succes verder!
    Heidi

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
  7. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt inderdaad wel op mijn klachten. Zo te lezen is er dus ook niet echt wat aan te doen. Kan dit de oorzaak zijn van een lagere productie?

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Vaatkramp is an sich niet de oorzaak: pijn wel!

Ik geef je nog een link naar een engelstalige site. Soms is nifedipine een oplossing. Dit is veilig te combineren met borstvoeding. Ook calcium en vit. B complex geeft soms al verbetering en het vermijden van koude-warmte verschillen. Gebruik bijvoorbeeld wollen zoogcompressen.

Ik zeg het proberen waard!

9. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Liever niet! Allergie voor wol ;) het is in ieder geval iets wat niet op te lossen is. Beetje bestrijden ja, maar echte oplossing is er niet. Ach ja borstvoeding is maar een tijdje he dat zitten we wel uit voor het goede doel :D

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou echt overwegen om de nifedipine te gebruiken: baat het niet, schaadt het niet.

Wollen zoogcompressen zijn overigens zo bewerkt dat ze anti-allergeen zijn. Zijde zou je ook kunnen overwegen. Of gewoon een zacht, warmte vasthoudend materiaal en dan zelf rondjes maken met de naaimachine ;)

11. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben niet zon fan van medicijnen tijdens bv. Zit ook al aan de domperidon...

12. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Oke :)

Probeer koude en warmte wisselingen zoveel mogelijk te vermijden en verder zo kort mogelijk te houden! Lekker warm houden die borst! Google ook eens op lanacare borstcompressen. Ik kan deze voor je bestellen. Erg prettig om de borst op temperatuur te houden.

geniet van je kindje!

13. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren gelcompressen binnen gekregen. Die warm ik nu op voor laatste gedeelte kolven en daarna hou ik ze erop tot ik het idee krijg dat ze "koud" worden. Dit maakt het laatste stukje kolven een stuk aangenamer en daarna ook minder pijn.

Denk dat ik deze van de winter vaak zal gebruiken! Voelde echt prettig toen ik ze erop legde alsof de pijn zo eruit stroomde had ik veel eerder moeten doen hihi

14. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn!

15. JWeerden

JWeerden Lid

1 sep 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
  16. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Zeker goede tip! Fijn dat het je helpt ook.

Deel Deze Pagina