Pfff, net weer bij het cb geweest en mijn zoontje is wéér 30 gram afgevallen. (zie evt. mijn topic "wie nog meer verborgen reflux"). Ben vorige week bij het z'huis geweest bij de kinderarts, die vond het allemaal wel meevallen en stelde johannesbroodpitmeel voor, heb ik geprobeerd omdat een ph-metrie nog wel 1,5 week op zich zou laten wachten. 1,5 dag ging dit best goed maar daarna niet meer en alles begon weer van voren af aan! Gek word ik ervan! Mijn zoon heeft honger maar kan niet eten... Vanmorgen dus meteen ook de huisarts weer gebeld, kreeg de assistente natuurlijk. Heb uitgelegd dat ik Per Direct doorgestuurd wil worden naar het Sophia kinderziekenhuis omdat ik mij niet serieus genomen voelde in ons plaatselijke zhuis. De vervangend huisarts vorige week heeft mij toen wel op spoed gezet en zo kon ik de volgende ochtend vroeg gelijk terecht. De assistente deelde mij mee dat ik tussen 13 en 14 uur teruggebeld zou worden. Ik zei dus of het niet sneller kon omdat ik waarschijnlijk na 14 uur niet meer bij het Sophia terecht zou kunnen of evt morgenochtend! Hé zei ze bedoel je dan dat er spoed bij is??? JAA, er is SPOED zeg ik, mijn zoon heeft HONGER maar kan niet eten! Nou ze zou s kijken of de dokter nog een 'gaatje' voor me had om me te bellen.... En nee ik overdrijf niet, dit is mijn 3e kind dat ik bv geef ik weet dus waar ik over praat. Ik zie ook dat mijn zoon worsteld om maar íets naar binnen te krijgen... Hoe hard moet je dus schreeuwen willen doktoren ECHT wat voor je doen? Kortom: ik weet het niet meer....
Hoi, Mijn dochtertje heeft reflux en wat je schrijft herken ik wel van toen ze kleiner was. Het heeft bij ons ook even geduurd eerdat we serieus genomen werden.. Wij lopen nu ook met dochter bij het Sophia. Ik heb zelf gebeld naar het Sophia toen ik vond dat we door de kinderarts hier in het ziekenhuis niet goed geholpen werden - zijn assistent handelde het af en de kinderarts zei alleen dat het wel goed zou komen, zaten we daar met onze vragen en onzekerheden! Enfin, ik heb bij het Sophia dus gevraagd om een afspraak. Dat kon eerst pas drie weken later. Toen zei ik dat het helemaal niet goed ging met mijn meisje en dat ik SNEL een afspraak wilde, toen kon ik de volgende ochtend vroeg al terecht. Maar normaal gesproken loopt dat inderdaad via je huisarts. Onze KA In het Sophia (ik ben trouwens erg te spreken over hem!) adviseert bij reflux overigens eerder te beginnen met vaste voeding. Dit mag vanaf drie maanden. Is dat wellicht een optie voor je zoontje? Uiteraard in overleg met de (huis- of kinder)arts.
Bedankt voor je reaktie. Ik werd net teruggebeld door de huisarts die zei dat we idd bij het Sophia nog een aantal weken zouden moeten wachten voordat we aan de beurt zouden zijn. Maar ik denk zelf dat het wel sneller kan als er spoed bij is, helaas was hij niet geneigd dat voor hem te regelen. Hij beld nu met de kinderarts die ik al had om de ph-metrie er sneller door te krijgen. Waarsch a.s. donderdag. Maar misschien kan ik proberen zelf ook een poging te doen met het Sophia? Mijn zoon ziet er nl. nog niet echt uitgehongerd uit omdat hij met een hoog geboortegewicht begon maar het is heel zielig hem zo te zien worstelen en te weten dat hij honger heeft! Hebben ze bij je dochter toen ook een ph metrie gedaan?
Hier heeft de osteopaat erg goed gedaan aan het spugen! Dat zou je dan misschien ook kunnen proberen, als al het andere zolang op zich laat wachten? Geen handige actie trouwens van je huisarts...
Hoi, Bij mijn dochter is geen ph-metrie gedaan. De kinderarts vond dat niet nodig. Hij heeft haar een aantal keer geobserveerd tijdens het drinken en hij zag (uiteraard) ook het spugen en toen was het voor hem wel duidelijk dat er sprake is van reflux. Voor ons was dat al duidelijk . Overigens hebben medicijnen hier niet geholpen. Dochter is nu 7,5 maand en langzaamaan gaat ze iets minder spugen. Je kunt altijd zelf bellen naar het Sophia! Of je dan sneller aan de beurt bent weet ik niet, maar wie niet waagt.. Ze doen daar ook aan telefonische consulten, misschien kun je op korte termijn een telefonisch consult regelen? Wij zijn een keer wèl met spoed doorgestuurd naar het Sophia door de huisarts (dezelfde dag nog) in verband met vermoeden van uitdrogen. Dochter bleek (gelukkig) niet uitgedroogd. Uitdrogen is een serieus probleem en het moet echt voorkomen worden. Snapt jouw huisarts dat niet? Ik zou, als je uitdroging vermoedt, echt NOG een keer de huisarts bellen en aandringen op een spoedverwijzing. Je huisarts hoeft dan alleen eventjes te bellen met het Sophia. Overigens kun je uitdroging bij een baby herkennen aan o.a. een ingevallen fontanel (echt ingevallen dus) en als je op het nageltje drukt, wordt het wit en blíjft het te lang wit. Normaal gesproken wordt het gelijk weer roze, net als bij jezelf. Ook als je het velletje van de baby pakt, bijv. op het handje, en het blijft even staan is dat een teken dat het niet zo goed zit met de vochthuishouding. Welke arts hebben jullie in het Sophia als ik vragen mag?
Ik heb vanmiddag gebeld met het afsprakenbureau van het Sophia maar zij kon me er niet tussen plannen maar raadde me wel aan om gewoon naar de 1e hulp te gaan. Dat hebben we gedaan en we mochten wachten. In totaal zijn we er 4 uur geweest maar mét resultaat! Ik heb dokter Hartwig. Nadat er 3 artsen langs waren geweest en vele vele vragen hadden gesteld en allen Dagmar hadden bekeken was de conclusie Koemelkallergie met verborgen en gewone reflux als gevolg. Dus nu mag ik op dieet, 1 weekje aanzien of het verbeterd en anders gaat hij aan de medicijnen: domperidon. Mocht dat ook niet baten dan doen we een ph metrie. Ik heb binnen 3 weken een vervolgafspraak. De dokter vond idd ook dat ie ruim in z'n velletje zat, hij had ook al exceem op z'n wangen. Blij dat ik eindelijk serieus genomen ben! De huisarts stond nog op m'n voicemail dat ik woensdag wéér naar de poli kon...nou mooi niet dus. Nu hebben we het zelf maar weer geregeld en dat binnen 4 uur! Heb me laten vertellen dat dokter Hartwig de beste van het Sophia schijnt te zijn, ik hoop het. O ja, hij adviseerde ook nog om meteen te beginnen met het geven van een groentehap. Als er iemand nog een lijst heeft voor een koemelkvrij dieet dan hoor ik het graag!
Wij hebben ook dokter Hartwig. Ik vind hem een heel betrokken arts en hij komt heel kundig over! Hij heeft zelf een huilbaby gehad, dus hij weet hoe het is om een kindje te hebben waar iets mee is, al weet je misschien niet direct wat er is. Wij moeten volgende week donderdag weer, maar ik kan nu EINDELIJK eens zeggen dat het iets beter gaat met ons dochtertje. Ik ben ook op dieet geweest, alleen helaas hielp het niet. Ben zelfs nog op een veel ingewikkelder dieet geweest (kwam zo ongeveer neer op aardappelen, groenten, vlees en fruit) om te kijken of het een andere allergie was, maar het spugen blééf. De uitslag in dochter's gezichtje is overigens uiteindelijk 'vanzelf' weggegaan. Ik hoop voor je dat het dieet gaat werken en dat de oorzaak echt KMA is! Natuurlijk zit je daar niet op te wachten, maar als je kindje dan weer normaal kan eten/drinken en niet spuugt en geen pijn heeft enzo.. Sprak de dokter alleen over Domperidon? Er zijn nl. nog veel meer medicijnen die kunnen worden ingezet tegen (verborgen) reflux en het is niet altijd nodig een ph-metrie te doen. Hoe dan ook, sterkte voor jullie de komende tijd en zou je zo af en toe nog een update willen schrijven hier? Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat met jullie.
Tjessia, geweldig nieuws! Goed dat je hebt volgehouden! Laat die huisarts maar weten wat gebeurd is en dat het dus heel erg is dat je via de eerste hulp zover moet komen. Maar ben erg blij voor je dat je nu geholpen wordt en serieus genomen wordt. Sterkte verder en hopelijk gaat het gauw weer goed.
Ik heb op gegeven moment zelf met de kinderafdeling gebeld, kon meteen komen. Mijn zoon was 4,5 maand en krijsde al bijna een dag en dronk ook niet meer, ze hoorden hem op de achtergrond en zeiden: kom maar meteen. Hier een kinderarts die geen medicijnen geeft zonder onderzoek, een ph-metrie heeft gedaan na een paar dagen observatie, nooit aan kma heeft gedacht, voorstander is van bv bij reflux en tegenstander van bijvoeden onder de 6 maand, ook bij reflux. Ik hop dat alles gauw duidelijk is, sterkte!